Ratatyöt venyivät yli 21 tunnilla Lempäälässä – Osalle matkustajista junalippujen hinta korvataan kokonaan

Juhannuksen aikaiset ratatyöt venyivät yli 21 tunnilla Lempäälän Miemolassa. Pääradan liikenne oli katki Tampereen ja Toijalan välillä sunnuntaista lähtien maanantaiaamupäivään saakka.

Lempäälän Miemolan viivästyneet ratatyöt pistivät pääradan poikki yli 20 tunniksi, minkä takia koko Suomen junaliikenne on ollut kaaoksessa.

27.6. 12:53 | Päivitetty 27.6. 17:16

Aamulehti

Juhannusviikonlopun pahasti myöhässä ollut ratatyö Lempäälän Miemolassa on aiheuttanut viivästyksiä junaliikenteessä ympäri Suomen. Päärata oli poikki Tampereen ja Toijalan välillä sunnuntaista lähtien maanantaiaamupäivään saakka.

Myöhästynyt ratatyö oli siltatyö, jossa Miemolan alikulkusilta uusittiin. Työn piti olla valmiina sunnuntaina kello 15 mennessä, mutta valmistumisaikataulu venyi useaan kertaan. Uusi silta oli lopulta paikallaan maanantaina kello 12.

Lue lisää: Pääradan liikenne poikki arviolta aamupäivään asti Tampereen ja Toijalan välillä – ratatöiden valmistumisen aikataulu venynyt jo kello yhteentoista

Miksi siltatyö venyi näin pahasti, Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro?

”Asiaa puidaan jälkikäteen, mutta vanha silta olikin kovempaa tekoa kuin kuvittelimme. Sen purkaminen otti tuplasti enemmän aikaa kuin oli suunniteltu. Tällaisia töitä ei voi myöskään keskeyttää sen jälkeen kun on aloitettu, vaan pitää viedä kerralla loppuun asti.”

Lue lisää: Parkanossa tunteja kuumassa junassa jumissa ollut Elina Koponen: Ei yhtään kuulutusta, ravintola­vaunussa ruoka vähissä – ”Jospa sitä illaksi pääsisi kotiin”

Siltatöitä tehtiin vielä maanantaiaamuna lähes 30 asteen helteessä.

Miten mahdollisiin viivästyksiin ratatöissä oli varauduttu etukäteen?

”Oletuksena on tietenkin, että tällainen työ saadaan tehtyä suunnitellussa ajassa. Viivästykset ovat kuitenkin aina mahdollisia, ja niihin varaudutaan esimerkiksi erilaisilla varakoneilla. Se ei kuitenkaan riittänyt tässä tapauksessa. Joihinkin asioihin voi reagoida myös ihan työmaalla, ja toimme isompia purkukoneita paikalle. Lyhyellä aikataululla tämäkin on kuitenkin vaikeaa.”

VR ei voinut varautua etukäteen

VR:n kaukoliikenteen johtajan Piia Tyynilän mukaan junaliikenteen myöhästymisiin kannattaa varautua vielä tänään maanantaina. Heijastevaikutukset jatkuvat pitkälle tiistaiaamuun saakka.

”Tilanne on todella ikävä, ja ymmärrän hyvin matkustajien turhautuneisuuden. En muista tällaista tilannetta, kun ratatyöt olisivat menneet näin pitkäksi. Emme voineet varautua tähän mitenkään etukäteen. Nyt ei auta muu kuin siirtyä maltilla korvaaviin bussikuljetuksiin, joilla matkustajat on onneksi saatu perille”, Tyynilä sanoo.

Tyynilä muistuttaa, että junalippuja voi muuttaa ja perua veloituksetta. Hänen mukaansa tämä on ollut käytäntönä yleensä, jos laajoja viivästyksiä aiheutuu.

”Ymmärrämme hyvin, että asiakkaille on voinut tulla muitakin kuluja junien viivästysten takia. Nämä käsitellään korvaushakemusten kautta tapauskohtaisesti.”

Lipuista täysiä korvauksia

Tyynilä kertoo, että EU:n rautatievastuuasetuksen mukaisesti asiakkaille korvataan 25 prosenttia lipun hinnasta, jos juna myöhästyy tunnilla ja 50 prosenttia, jos myöhästyminen kestää vähintään kaksi tuntia. VR:n oma linjaus on, että yli neljän tunnin viivästyksestä lipun hinnasta korvataan 100 prosenttia.

Pahimmillaan junat olivat myöhässä jopa yli 16 tuntia, joten täysiä korvauksia asiakkaille on tulossa.

Korvausvaatimuksia on alkanut jo sataa VR:lle. Tyynilän mukaan sunnuntaina asiakaspalvelukeskukseen tuli yli 1 200 puhelua.

”Se kertoo siitä, että ihmisillä on ollut paljon asiaa matkoihinsa liittyen. En osaa sanoa vielä hakemusten tai korvausten määrää, sillä niitä tippuu meille päin varmasti vielä seuraavan viikon ajan.”

Hän kertoo, että tavoitteena on käsitellä korvaushakemukset tämän ja seuraavan viikon aikana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut