Lempäälän Hakkarin koulun oppilaat voittivat ison valtakunnallisen talouskilpailun: ”Oli tosi hyvä päivä” – näitä taitoja voittaminen vaati

Hakkarin koulun 8.-luokkalaisista koostuva ryhmä on voittanut Taloussankari-kilpailun. Kisan alkukarsintoihin osallistui 750 oppilasta ja 52 luokkaa eri puolilta Suomea. Voittajaryhmää valmentaneen opettajan mukaan talousopetusta ei ole kouluissa vieläkään tarpeeksi.

Lempäälän Hakkarin koulun Magnus Huhtaluoma, Menni Guignet, Mila Lindroos, Aapo Guttorm ja Toivo Lehtinen ovat voittaneet Taloussankari-kilpailun. Voittajajoukkue kokoontui valokuvaan perjantaina 6. toukokuuta.

6.5. 19:25

Aamulehti

Lempäälän Hakkarin koulun 8.-luokkalaisista koostettu viiden opiskelijan ryhmä on voittanut valtakunnallisen Taloussankari-kilpailun. Kisa huipentui finaaliin torstaina Helsingin Nordea Campuksella.

Ennen finaalia kilpailijat kävivät läpi semifinaalivaiheen, jossa suoritettiin erilaisia talousaiheisia rasteja. Voittajaryhmään kuuluvien Menni Guignetin, Aapo Guttormin, Magnus Huhtaluoman, Toivo Lehtisen ja Mila Lindroosin mukaan kisan voittaminen tuntui kivalta.

”Mielestäni oli tosi hyvä päivä. Totta kai oli kivaa voittaa”, Lindroos summaa ryhmän tuntoja.

Helsingin-matkalta voittajille jäi pokaalin ja kunniakirjan lisäksi kullekin käteen 50 euron diplomi. Lisäksi Hakkarin koulu saa voitosta kymmenen taulutietokonetta. Finaalin tuomareina ja kysymysten laatijoita toimivat Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu ja ekonomisti Niko Kostiainen.

Taloussankari-kilpailu

Yläkoulun 8.-luokkalaisille suunnattu kilpailu, jonka järjestävät Nordea, Pörssisäätiö sekä Talous ja nuoret TAT.

Tavoitteena opettaa nuorille muun muassa taloudesta, sijoittamisesta ja arjen rahataidoista.

Kilpailu on kaksivaiheinen: Alkukilpailut järjestettiin etäyhteyksillä 23. ja 24. maaliskuuta. Finaali järjestettiin 5. toukokuuta Helsingissä.

Alkukarsintoihin osallistui 750 oppilasta ja 52 luokkaa eri puolilta Suomea. Kymmenen parasta joukkuetta kutsuttiin loppukilpailuun Helsinkiin.

Perustuu Taloussankari-mobiilipeliin ja opetussuunnitelmaan.

Korkoa korolle ja sijoitusten hajauttamista

Karsintavaiheessa 750 oppilaan ja 52 luokan joukosta valikoitiin Taloussankari-mobiilipelin avulla kymmenen joukkuetta loppukilpailuun. Kunta-alan lakon vuoksi kuitenkin vain kahdeksan pääsi lopulta osallistumaan loppukilpailuun.

Ennen lopullista finaalia käytiin semifinaalit, jossa kysyttiin kysymyksiä muun muassa sijoittamisesta, budjetoinnista ja taloussanastosta. Lopulta finaaliin pääsi kolme joukkuetta.

Lue lisää: Tamperelainen opettaja sai vajaa 10 vuotta sitten idean uudenlaisesta kurssista – nyt jo sadat lukiolaiset ovat saaneet pintaraapaisun sijoittamisesta

Finaalissa laskettiin esimerkiksi velkarahalla ostetun ja sijoituskäyttöön laitetun asunnon tuotto-odotuksia. ”En ymmärrä, miten saimme sen oikein”, Lindroos ihmettelee.

Voittoon vaadittiin myös muun muassa korkoa korolle -käsitteen ja sijoitusten oikeaoppisen hajauttamisen tuntemusta.

Voittajajoukkue muodostettiin Hakkarin koulun 8G-luokasta, jossa opetusta annetaan osittain englanniksi. Joukkueen jäsenet Mila Lindroos (vas.), Toivo Lehtinen, Aapo Guttorm, Magnus Huhtaluoma ja Menni Guignet kuvattiin Hakkarin koulun väistötiloissa.

Lempääläisen Hakkarin koulun yhteiskuntaopin ja historian opettajan Pate Nikulaisen mukaan kilpailun voitto luo kouluun yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vahvistaa mielikuvaa hyvästä koulusta.

Edelleen liian vähän

Kisajoukkue valittiin Hakkarin koulun 8G-luokan oppilaista, joita yhteiskuntaopin ja historian opettaja Pate Nikulainen on opettanut ja sparrannut.

”Kun tuli tieto finaalista, oppilaat halusivat tukiopetusta, joten pidin heille kolme tuntia tukiopetusta talousasioista", Nikulainen kertoo. Apuna olivat myös verkosta löytyvät opetusvideot ja vanhojen taloustaitokilpailujen materiaalit.

Talousopetusta on suomalaisessa peruskoulussa Nikulaisen mukaan liian vähän, vaikka sen osuus yhteiskuntaopin oppikirjoissa onkin kasvanut hänen yli 20 vuotta kestäneen opettajanuransa aikana.

”Sen ehkä osoittaa sekin, kuinka paljon suomalaisilla on maksuhäiriö­merkintöjä.”

Lue lisää: Nämä asiat nuoren pitäisi tietää rahan käytöstä, kun peruskoulu päättyy – Kansainvälisesti taloustaidossa menestyneen Hakkarin koulun opettaja Pate Nikulainen kertoo

Taloustietoa opetetaan osana yhteiskuntaoppia, josta sitä on Nikulaisen mukaan noin kolmasosa. Aiheina ovat muun muassa perheiden tuet, verotus, sijoittaminen ja valtiontalous. ”Sijoittaminen on sellainen asia, joka oppilaita yleensä kiinnostaa.”

Opettajilla on opetussuunnitelman sisällä vapautta painottaa valitsemiaan asioita. Nikulainen itse on tuonut esille talousasioita historian opetuksessa esimerkiksi talouskriisien kautta.

”Talous on aika keskeinen asia koko loppuelämän ajan, jotta saa rahat riittämään ja kasvamaan. Jossain vaiheessa asutaan vuokralla ja ostetaan ehkä oma asuntokin. Elämässä on paljon taloudellisia päätöksiä.”

Lue lisää: Erin Laitinen, 16, aloitti viidellä eurolla, ja Michaela Jokiniemellä, 18, on jo muutaman tuhannen euron salkku – Näin he sijoittavat rahansa: ”Se on aika helppoakin”

Lue lisää: Näin humanisti Karo Hämäläisestä tuli rahapuhuja, jota tuhannet sijoittajat kuuntelevat – Nyt hän kertoo tuoreimmasta sijoitusoivalluksestaan

Lue lisää: Nämä rahanarvoiset Aamulehden jutut voivat hyödyttää jokaista sijoittajaa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut