Työpaikkaa haettava jopa neljästi kuukaudessa – Tämä tiedetään siitä, mikä muuttuu toukokuussa työttömien elämässä

Pirkanmaalla uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön kaikissa työllisyyden kuntakokeilualueen kunnissa ja TE-toimistoissa.

Pirkanmaalla velvoitteen sisältävä asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön työllisyyden kuntakokeilualueen kunnissa ja TE-toimistoissa.

23.2. 5:30

Aamulehti

Toukokuun alusta työttömän työnhakijan tulee hakea 0–4 työpaikkaa kuukaudessa.

”Asiakkaita hämmentää varmaankin eniten tämä työnhakuvelvollisuus”, kertoo palvelupäällikkö Minna Salminen Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista.

Pirkanmaalla velvoitteen sisältävä asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön työllisyyden kuntakokeilualueen kunnissa ja TE-toimistoissa.

Uutta työttömille työnhakijoille

Toukokuun alusta tapaamiset omavalmentajan kanssa aiempaa useammin.

Työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät.

Haettavien paikkojen minimimäärä asetetaan yksilöllisesti.

Käyttöön muistutukset työnhakijalle.

Haettavien työpaikkojen velvoite lähtee nollasta, sillä työttömän tilanne vaikuttaa siihen, moneenko työpaikkaan pitää hakea kuukauden aikana.

Työllistymisen kynnyksellä olevan asiakkaan työnhakuvelvollisuus on pääsääntöisesti neljä kertaa kuukaudessa.

”Jos on esimerkiksi terveydentilaan liittyviä rajoitteita, määrä ratkaistaan aina yksilöllisesti”, Salminen kertoo.

Asiat kirjataan suunnitelmaan, mikä velvoittaa asiakasta työnhaussa.

”Nyt työnhakuvelvollisuutta ei ole niin kirkkaasti kirjoitettu suunnitelmaan. Joku voi tehdä niin, mutta pääsääntöisesti ei”, Salminen kertoo.

Uudessa mallissa työnhakija tavataan alussa parin viikon välein.

Tiukka aikataulu

”Asiakkaissa ymmärrettävästi herättää huolta, että velvoite on kytköksissä työttömyysturvaan”, kertoo Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluiden henkilöasiakaspalvelujen johtaja Sari Oksanen.

Hän sanoo, että yksityiskohtia päästään kertomaan asiakkaille, kunhan lain soveltamis- ja menettelytapaohjeet saadaan maalis–huhtikuussa ja henkilöstö perehdytetään niihin.

”Aikataulu tuntuu aika tiukalta”, Salminen arvioi.

Oksanen kertoo, että sekä kuntapuolen että TE-toimistojen henkilöstössä on paljon uusia työntekijöitä, jotka perehtyvät uuden lain lisäksi myös uuteen työhönsä.

”Olemme ison perehdyttämisen äärellä”, Oksanen sanoo.

Vahva alku tärkeä

Asiakkaita aletaan palvella uudella tavalla toukokuun alusta, jolloin työllisyyspalveluissa alkaa myös vuoden suurin ruuhkahuippu. Opiskelijoiden valmistuessa ja määräaikaisuuksien päättyessä kesän ajaksi työnhakijoiden viikoittainen määrä kolminkertaistuu.

Oksanen arvioi, että hengeltään muutoin hyvän lain ongelma on pitkälle viety tasapäistäminen, vaikka asiakkaiden palvelutarpeissa on suuria eroja.

Tämä mietityttää Oksasen mukaan esimerkiksi uusien ylioppilaiden kohdalla, jotka yleensä poistuvat syksyllä työnhakijoista opintoihin.

”Tuntuu vähän turhalta kohdentaa kaikkiin heihin kahden viikon välein kontaktointi, sillä silloin pystymme huonommin kohdentamaan tukea niihin, jotka tarvitsevat sitä”, Oksanen kertoo.

Salminen sanoo, että samantyyppinen on tilanne myös korkean ammattitaidon omaavien uusien työnhakijoiden kanssa.

”Meidän täytyisi kontaktoida näitä täysin ammattilaisia vahvasti kahden viikon välein kolme kuukautta, vaikka meillä on selkeätä näyttöä, että merkittävä osa heistä tulee työllistymään”, Salminen kertoo.

Ongelmaa aiotaan ratkoa kouluttamalla henkilöstöä niin, että heti asiakkaan työhaun alkaessa palvelutarve arvioidaan niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut