Kangasalla valtuustoaloite kevyen liikenteen väylien osittaisesta hiekoituksesta - Pirkanmaa - Aamulehti

Uusi valtuustoaloite Kangasalta voi tuoda tulevaisuudessa iloa talviliikkujille

Valtuustoaloitteella tavoitellaan parempaa liikkumista talvisilla menopeleillä.

Tuoreessa valtuustoaloitteessa Kangasalla todetaan, että uutta osittaisen hiekoituksen mallia voisi kokeilla ensin Asemantien kevyen liikenteen väylällä, jota pitkin pääsee kulkemaan kuvan Sorolan montun ulkoilualueelle.

13.1. 7:04

Aamulehti

Kangasalan kaupunginhallituksen vuoden ensimmäisessä kokouksessa käsiteltiin valtuustoaloitetta, joka koskee kevyen liikenteen väylien vain osittaista hiekoitusta.

Valtuustoaloitteessa todetaan, että osittaisella hiekoituksella mahdollistettaisiin talvinen liikkuminen esimerkiksi potkukelkalla tai pulkalla.

Valtuustoaloitteen jättänyt perussuomalaisten Wellu Mäkinen kertoo, että aloitteen taustalla on Pälkäneen Luopioisten malli, jossa osittainen hiekoitus on ollut käytössä jo pidempään.

Mäkinen sanoo, että valtuustoaloitteen tavoitteena on, että niin kutsuttua Luopioisten mallia voitaisiin kokeilla ensin Asemantien kevyen liikenteen väylällä, jota pitkin pääsee kulkemaan Sorolan montun ulkoilualueelle.

Kaupunginhallitus päätti, että asia valmistellaan teknisessä keskuksessa syyskuun loppuun mennessä.

Kangasalan kaupungin rakennuspäällikkö Merja Saarilahti kertoo, että tekninen keskus on jo saanut asiaan liittyen postia, mutta asian käsittely ja selvitystyön käynnistäminen antaa vielä hetken odottaa.

Saarilahti kertoo, että tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tekninen keskus selvittää asiaa. ”Muistelen, että vuosia selvitimme asiaa. Tällöin selvitys tyssäsi kuitenkin lainsäädäntöön, joka ei mahdollistanut vain osittaista hiekoittamista.”

Lainsäädäntöä on kuitenkin tältä osin osittain uudistettu.

Saarilahti ei osaa sanoa, kuinka valtuustoaloitteeseen tullaan vastaamaan, sillä osittaisella liukkauden torjunnalla ei saa aiheuttaa haittaa.

”Ja ottaen huomioon vastuukysymykset, osittaista liukkaudentorjuntaa tulee soveltaa harkiten liikenteen määrä ja muoto huomioiden”, Saarilahti tarkentaa.

Saarilahti sanoo, että kyseessä ei myöskään ole aivan yksinkertainen asia. Sillä kaikki talvet eivät ole samanlaisia kuin kuluva.

”Kangasalla on myös aika tiukka liukkauden torjunta-aika. Asukkaat ovat tottuneet siihen, että vaikka sataisi vettä ja tienpinnat jäätyvät, on väylät käytettävässä kunnossa nopeasti niin jalan kuin pyörälläkin.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut