Näin Tampereen ratikka voisi kulkea Pirkkalasta Koilliskeskukseen - Pirkanmaa - Aamulehti

Pirkkalan ja Tampereen Linnainmaan raitiotien tarkempi suunnittelu alkaa – Näin ratikka voisi kulkea Suupalta Koilliskeskukseen

Tampereen raitiolinjalle 1 suunnitellaan jatkoa linja-autoasemalta Pirkkalaan ja Taysilta Linnainmaalle. Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2023.

Tampereen ratikan linja 1:n on tarkoitus jatkaa matkaansa tulevaisuudessa Taysilta Linnainmaalle.

18.11. 14:03

Aamulehti

Tampereen ratikan jatkamista Pirkkalaan ja Linnainmaalle aletaan nyt suunnitella yleisiä ratavarauksia tarkemmalla tasolla. Raitiotiehankkeen osapuolet kertoivat torstaina hankesuunnittelun alkamisesta. Hankesuunnitelmaa tekevät Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta ja Tampereen Raitiotie oy.

Hankesuunnitelmassa arvioidaan raitiotien vaikutuksia, toteuttamisedellytyksiä ja kannattavuutta välillä Pirkkala–Linnainmaa. Arviota varten raitiotien ratavarauksia tarkennetaan alustavien katusuunnitelmien tasolle.

Suunnitelmat tulevat nähtäville alkusyksyllä 2022, jolloin sekä Tampereella että Pirkkalassa järjestetään yleisötilaisuudet. Yleisön mielipiteitä kysytään myös avoimen karttapalvelun kautta.

Alustava linjaus

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot hyväksyivät loka–marraskuussa 2020 raitiotien ratavarausten sijainnit raitiotien seudullisen yleissuunnitelman perusteella.

Raitiotien on tarkoitus kulkea Pirkkalan Suupan päätepysäkiltä Naistenmatkantien keskellä Partolan läpi Härmälään. Härmälästä rata jatkaa Nuolialantietä Rantaperkiöön ja Hatanpään valtatien keskellä kohti Sorin aukion pysäkkiä.

Itäpäässä suunniteltava rata jatkuu Taysilta Tenniskatua Ruotulaan, ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla ja jatkaa Heikkilänkadun keskellä Linnainmaan päätepysäkille Koilliskeskukseen.

Lue lisää: Tampere haluaa rakentaa ratikkalinjan ja asuinalueen suositulle golfkentälle – Tällaiset ovat suunnitelmat: uusia koteja tuhansille, kenttää siirretään

Ratikkalinjan 1 jatkaminen

  • Pirkkalan ja Tampereen linja-autoaseman välille suunnitellaan noin 9,3 kilometriä kaksoisraidetta, josta 4,6 kilometriä sijoittuu Pirkkalan puolelle.

  • Jo rakennettu Tampereen keskustaosuus Sorin aukiolta Taysille on 4,1 kilometriä ja suunniteltava jatko Taysilta Linnainmaalle noin 4,5 kilometriä.

  • Tampereen Heikkilänkadun varteen suunnitellaan raitiovaunujen säilytysvarikko.

Rakentamaan 2025–2028

Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2023. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot tekevät tämän jälkeen päätöksen raitiotielinjan toteutussuunnittelusta. Rakentamaan päästäisiin aikaisintaan vuosina 2025–2028.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut