Lähijunaseisakkeen rakentamista aletaan selvittää Ylöjärvellä - Pirkanmaa - Aamulehti

Lähijunaseisakkeen rakentamista aletaan selvittää Ylöjärvellä – ”Asian kanssa ollaan oltu hieman unessa”

Perussuomalaisten kaupunginvaltuutetun ja kaupunginhallituksen puheenjohtajan Mauri Heiskan ehdotuksesta lisätty ponsi junaseisakkeen kaavasuunnittelun aloittamisesta sai yksimielisen kannatuksen myös muilta puolueilta.

Ylöjärven perussuomalaisten kaupunginvaltuutetun ja kaupunginhallituksen puheenjohtajan Mauri Heiskan mukaan paras paikka junaseisakkeelle olisi Asemantien varressa sijaitsevan puunkuormauspaikan kohdalla, mutta myös muita mahdollisia paikkoja tulisi hänen mukaansa selvittää.

17.11. 6:25

Aamulehti

Ylöjärven kaupunginvaltuuston viime viikolla pitämässä talousarviokokouksessa hyväksyttiin myös maankäyttö- ja palveluohjelma vuosille 2022–2026. Mapsto-ohjelma-nimeä kantava ohjelma hyväksyttiin kokouksessa ilman varsinaisia muutoksia, mutta perussuomalaisten ehdotuksesta siihen lisättiin ponsi Ylöjärven Asemantien junaseisakkeen kaavasuunnittelun aloittamisesta.

Ylöjärven perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiska kertoo, että ponsi sai yksimielisen kannatuksen myös muilta puolueilta. Hänen mielestään tämä kertoo siitä, että suunnittelun tarve nähdään tärkeänä laajalla rintamalla.

Mauri Heiskan mukaan nykyinen puunkuormausasema olisi mahdollista siirtää muualle kaupungissa.

Heiska harmittelee, että suunnittelua ei ole aloitettu aikaisemmin.

”Näen, että Ylöjärvellä ollaan asian kanssa oltu hieman unessa. Viimeistään tämä valkeni minulle seutuhallituksen kokouksessa, kun Ylöjärvi näyttäytyi asian edistämisen osalta ainoastaan harmaana sumuisena merkkinä muiden kuntien rinnalla”, Heiska sanoo.

Heiska peräänkuuluttaa suunnittelussa rohkeutta, sillä Ylöjärvi on asian kanssa yksin.

”Maankäyttö on kuntien oma asia ja valmiudet tulee laittaa kuntoon itsenäisesti. Vasta tämän jälkeen voidaan lähteä neuvottelemaan siitä, milloin junat voisivat pysähtyä seisakkeella.”

Valmiudet olemassa

Heiska sanoo, että vaikka lähijunaseisakkeen suunnittelutyö etenisi toteutukseen, se ei sulkisi pois mahdollista raitiotietä. Hän toteaakin, että perussuomalaisten näkökulmasta kyseessä ovat toisiaan tukevat tavat liikkua.

”Seudullinen tahtotila kuitenkin on nyt se, että jo olemassa olevia raiteita otettaisiin käyttöön. Koska meiltä Ylöjärveltä sellaiset jo löytyvät, hieman ihmettelen, ettei niitä hyödynnetä.”

Heiska toivoo, että asian selvitys etenisi mahdollisimman nopeasti, sillä tämänhetkisen tiedon mukaan junan olisi jo nyt mahdollista pysähtyä Ylöjärvellä kerran tunnissa.

Heiskan mukaan paras paikka junaseisakkeelle olisi nykyisen puunkuormauspaikan kohdalla, mutta myös muita mahdollisia paikkoja tulisi hänen mukaansa selvittää. Junaseisakkeen lisäksi paikalle voisi Heiskan mukaan rakentaa liityntäpysäköinnin.

Lue lisää: Lähijuna-asemat jäävät Tampereen kartalle, vaikka väyläviranomaiset poistaisivat ne taas: ”On vaikea uskoa, että nämä kaikki seisakkeet tulisivat koskaan toteutumaan”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut