Valtatie 9:lle uusi ohituskaistapari Orituvan lähelle - Pirkanmaa - Aamulehti

Valtatie 9 saa ensi viikolla merkittävän parannuksen Orivedellä – Kartta näyttää uudet kaistat

Yliskylästä Orituvalle johtavien ohituskaistojen rakentaminen valmistuu kaksi kuukautta etuajassa. Liittymät valtatielle on poistettu ja molemmin puolin on rakennettu uudet rinnakkaistiet.

Kreate oy:n työmaapäällikön Tuula Ala-Orvolan mukaan uusi ohitustieosuus avataan liikenteelle kaksi kuukautta etuajassa, syyskuun lopussa 2021.

21.9. 7:40

Aamulehti, Orivesi

Valtatielle 9 Orivedellä rakennettavien uusien ohituskaistojen rakentaminen valmistuu kaksi kuukautta etuajassa.

Yliskyläntien-Viitapohjanraitin liittymän ja ABC-liikenneasema Orituvan välisen ohituskaistaosuuden rakennustöitä johtaneen Kreate oy:n työmaapäällikön Tuula Ala-Orvolan mukaan osuus avataan liikenteelle syyskuun viimeisellä viikolla.

– Pirkanmaan ely-keskus tarkastaa työmaan ensi viikon alussa, joten ohituskaistat saadaan käyttöön ennen syyskuun loppua. Alkuperäisen urakkasopimuksen mukaan rakennustyön oli määrä valmistua marraskuun loppuun mennessä.

Vaikka koko rakennusurakka valmistuu ennakoitua nopeammin, oli materiaalin saannissa ongelmia etenkin loppuvaiheessa.

– Kaidetyöt takkusivat metallin saatavuusongelmien takia, ja myös metallin hinta on noussut merkittävästi. Lisäksi Italiasta tulevien valaisimien toimituksessa on ollut hankaluuksia.

Ohituskaistaosuuden molemmin puolin on rakennettu uudet rinnakkaistiet ja riista-aidat.

Tärkein poikittaisyhteys

Valtatie 9 on Suomen tärkein valtakunnallisia keskuksia yhdistävä poikittaistieyhteys Länsi- ja Itä-Suomen välillä.

Tuula Ala-Orvola huomauttaa, että kyseessä on Suomen vilkkain kaksikaistainen valtatieosuus, jonka liikenneturvallisuudessa on puutteita.

Valtatien liikennemäärä on suuri, suunnittelualueella 10 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, joten se aiheuttaa ruuhkautumista huipputuntien aikana. Liikenteen lisääntyessä ruuhkat vain lisääntyvät ja ohitusmahdollisuudet huononevat.

Liikenne-ennusteen mukaan liikennemäärä kasvaa vuoteen 2040 mennessä suunnittelualueella 15 300 ajoneuvoon vuorokaudessa.

Nykytilanteessa tehdään jo vaarallisia ohituksia. Vuosina 2014–2018 poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia tapahtui suunnittelualueella 34, joista henkilövahinkoihin johti kuusi onnettomuutta ja kuolemaan johti yksi onnettomuus.

Ohituskaistaosuus

Uusi nelikaistainen ja keskikaiteellinen valtatieosuus Yliskyläntien-Viitapohjanraitin liittymän ja Orituvan välillä.

Tien mitoitusnopeus on 100 km/h.

Viitapohjanraitin ja Orituvan välillä uusi rinnakkainen yksityistie, jonka leveys on Pukalan liittymään asti kuusi ja siitä Orituvalle neljä metriä.

Koko ohituskaistaosuus on valaistu ja riista-aidat on uusittu.

Ohituskaistojen rakentaminen maksoi runsaat kahdeksan miljoonaa euroa.

Pääurakoitsijana toimi Kreate oy ja rakennuttajakonsulttina Ramboll Finland oy.

Tässä asennetaan uusia reunakaiteita Orituvan liikenneaseman kohdalla.

Rinnakkaistietä ja kääntymiskaistoja

Suunnittelualueelle on rakennettu keskikaiteellista 2+2-ohituskaistaa yli kolme kilometriä, mutta koko työmaa-alueen pituus on reilut viisi kilometriä.

Yliskyläntien ja Viitapohjanraitin liittymään on rakennettu kääntymiskaista vasemmalle molempiin suuntiin, ja kääntymiskaista oikealle Oriveden suuntaan Yliskyläntielle.

Liito-oravillekin rakennettiin hyppytolpat ja tienylitysreitti uuden ohituskaistaosuuden varrelle.

Orituvan Tampereen puoleiseen liittymään on lisätty vasemmalle kääntymiskaista. Oriveden puoleisen liittymän nykyistä kääntymiskaistaa oikealle on parannettu.

Ohituskaistaosuudelta on katkaistu kaikki liittymät valtatielle ja molemmin puolin on rakennettu korvaavat rinnakkaisyhteydet.

Ohituskaistajaksolle on valmistunut Vähä Teerijärven alikulkukäytävä. Se toimii sekä kevyen liikenteen virkistysreittinä että pieneläinten alikulkuna.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos