Ratikkalinjan suunnittelu Ylöjärven suuntaan alkaa - Pirkanmaa - Aamulehti

Ylöjärvi käynnistää raitiotien jatkosuunnittelua Hiedanrannasta eteenpäin – näin ratikan reitti kulkisi

Varsinaisen suunnittelutyön on määrä käynnistyä kilpailutuksen jälkeen syksyllä 2021. Hiedanranta–Ylöjärvi-ratahaaran rakentaminen ajoittuisi alustavasti vuosille 2029–2032.

Tampereen Hämeenkadulla iloittiin, kun ratikka ajoi ensimmäisen kerran Hämeenkatua Pyynikintorille asti marraskuussa 2020. Nyt vuorossa on raitiotielinjan tarkentava yleissuunnittelu Ylöjärven suuntaan.

26.4. 17:43

Aamulehti

Ylöjärven kaupunginhallitus päätti käynnistää kokouksessaan maanantaina raitiotien Hiedanrannan–Ylöjärven ratahaaran tarkentavan yleissuunnittelun. Kaupunginhallitus päätti asiasta äänin 8–3.

Yleissuunnittelu on tavoitteena kilpailuttaa kevätkesän 2021 aikana. Avoimessa kilpailutusmenettelyssä käytetään hankintakonsulttina Tampereen, Ylöjärven ja Pirkkalan kuntien yhteisellä toimeksiannolla Proviko oy:tä.

Lue lisää: Seuturatikan yleissuunnitelma valmistui – tällä aikataululla ratikka voisi kulkea Pirkkalaan, Kangasalle ja Ylöjärvelle

Ennen varsinaisen hankinnan käynnistämistä on tarkoitus järjestää kiinnostuneille tarjoajille sähköinen markkinavuoropuhelutilaisuus ja sen perään nettipohjainen kysely. Ne olisivat yhteisiä sekä Hiedanranta–Ylöjärvi-ratahaaran tarkentavalle yleissuunnitelmalle että Koilliskeskus–Pirkkala-ratahaaran hankesuunnitelmalle.

Näin ratikan reitti kulkisi Ylöjärven suuntaan.

Suunnittelu alkuun ensi syksynä

Varsinainen suunnittelutyö käynnistyisi Ylöjärven kaupungin kehityspäällikön Mari Ruissalon mukaan kesälomakauden jälkeen ensi syksynä.

– Suunnittelutyön arvioidaan kestävän vuoden 2022 loppupuolelle, ja alustava kustannusarvio on 500 000 euroa, joka jaettaisiin suunnitelman tilaajakuntien Tampereen ja Ylöjärven kesken erikseen sovittavalla tavalla.

Ruissalon mukaan raitiotie kulkisi Ylöjärven suuntaan ensin Vaasantien vartta ja nousisi Mikkolantielle Saurion vedenottamon tuntumassa.

Marraskuussa 2020 tehdyssä päätöksessä ratavarauksista jätettiin myöhemmin ratkaistavaksi pääradan ja kantatien 65 risteäminen alituksena tai ylityksenä raitiotieradan kanssa Soppeenmäessä, joten myös tätä asiaa on syytä tarkentaa jatkosuunnittelussa.

Raitiotien Ylöjärven haaran päätepysäkki on suunnitelmien mukaan sijoittumassa Leijapuistoon lähelle Ylöjärven S-Marketia.

Rataa noin viisi kilometriä Ylöjärven puolelle

Yhtenä kustannustenjakoperiaatteena voitaisiin käyttää Hiedanrannan–Ylöjärven ratahaaran ratakilometrejä, joista 5,1 kilometriä sijoittuu Ylöjärven kaupungin puolelle ja kolme kilometriä Tampereen kaupungin puolelle.

Suunnittelukustannuksista 100 000 euroa kohdistuisi vuodelle 2021 ja 400 000 euroa vuodelle 2022.

Vuoden 2021 kustannusten osalta käytettäisiin Ylöjärven kaupunginhallituksen raitiotiehankkeelle osoittamaa varausta ja vuoden 2022 suunnittelukustannukset huomioitaisiin talousarvion 2022 valmistelussa.

Hiedanranta-Ylöjärvi-ratahaaran rakentaminen ajoittuisi alustavasti vuosille 2029–2032. Sitä ennen tehdään toteutussuunnittelua vuosina 2027–2028 ja hankesuunnittelua vuosina 2025–2026.

Kunkin suunnitteluvaiheen päätteeksi Ylöjärven kaupunginvaltuusto tekee päätöksen mahdollisesta seuraavaan suunnitteluvaiheeseen siirtymisestä.

Tarkentavassa yleissuunnittelussa tutkitaan muun muassa ratageometriaa ja siltoja, pohjanvahvistustarpeita, pysäkkijärjestelmää, sähkönsyöttöasemien sijaintia, raiteenvaihtopaikkoja, varikon toimintaa sekä kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: