Häme ja Pirkanmaa vetoavat pääradan rahoituksen puolesta - Pirkanmaa - Aamulehti

Häme ja Pirkanmaa vetoavat pääradan rahoituksen puolesta – ”Raidekäytävä Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere on tulevaisuudessakin se, minkä varaan maamme kasvu tulee nojaamaan”

Maanantaina kokoontuneet Hämeen ja Pirkanmaan kansanedustajat esittävät maan hallitukselle Suomen pääradan investointien kiirehtimistä.

Juna sukelsi väliaikaiseen tunneliin Tampereen Kansi ja areena -työmaan kohdalla marraskuussa 2018.

1.2. 13:22

Aamulehti

Maanantaina koolla olleet Hämeen ja Pirkanmaan kansanedustajat esittävät maan hallitukselle Suomen pääradan investointien kiirehtimistä.

Pääradalla Helsingistä Tornioon on maakuntien tiedotteen mukaan odottamassa useita rahoitusta vaativia, nopeastikin toteutettavissa olevia kohteita.

– Nyt on tärkeää päästä nopeasti eteenpäin. Pääradalla on paljon investoitavaa, ja niitä ei voida lykätä eteenpäin. Olemassa oleva raidekäytävä Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere on tulevaisuudessakin se, minkä varaan maamme kasvu tulee nojaamaan, sanoo kokouksessa puhetta johtanut Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) Hämeen vaalipiiristä.

Radan eteläpäässä peruskorjaus Helsinki-Hämeenlinna-Tampere tulee kansanedustajien mielestä toteuttaa nykyistä nopeammalla aikataululla, Pasila-Riihimäki -osuuden toisen vaiheen investoinnit tarvitsevat lisärahoitusta ja Tampereen henkilöratapihan investointi tulee aloittaa jo kuluvan vuoden aikana.

”Ei näy liikennejärjestelmäsuunnitelmassa”

Kansanedustajat pitävät tarpeellisena parhaillaan laadittavaa valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Nyt lausunnolla oleva luonnos ei tiedotteen mukaan kuitenkaan riittävästi tunnista Suomen merkittävimmän raideyhteyden, pääradan, kehittämistarpeita.

12-vuotisen suunnitelman toiminta- ja investointiohjelman kärkeen tulee nostaa Suomen liikenneverkon strategisen tilannekuvan mukaisesti ne pullonkaulakohteet ja solmupisteet, joiden välityskyvyn ja palvelutason parantamisella on suuri merkitys Suomen kilpailukyvyn ja arjen sujuvan liikkuvuuden kannalta.

Kolme kiireellisintä

Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -välin peruskorjauksen etenemisen nopeuttaminen yhdessä Pasila-Riihimäki 2. vaiheen investointien kanssa.

Rahoitustarve 885 miljoonaa euroa, valtuus tällä hetkellä 8 miljoonaa.

Pasila-Riihimäki 2. vaihe, jonka kokonaiskustannusarvio on 273 miljoonaa euroa. Hanke on alkanut viime vuonna, mutta rahoitustarvetta on vielä 253 miljoonaa euroa.

Tampereen henkilöratapihan korjaus- ja uudistusinvestoinnin toteuttaminen vuosina 2021–2026. Valtion rahoitustarve 109 miljoonaa euroa.

Hämeen ja Pirkanmaan kansanedustajat kiirehtivät Suomen pääradan investointeja

Maanantaina 1.2. koolla olleet Hämeen ja Pirkanmaan kansanedustajat esittävät maan hallitukselle Suomen pääradan investointien kiirehtimistä. Pääradalla Helsingistä Tornioon on odottamassa useita rahoitusta vaativia, nopeastikin toteutettavissa olevia kohteita.

Radan eteläpäässä peruskorjaus Helsinki-Hämeenlinna-Tampere tulee toteuttaa nykyistä nopeammalla aikataululla, Pasila-Riihimäki toisen vaiheen investoinnit tarvitsevat lisärahoitusta ja Tampereen henkilöratapihan investointi tulee aloittaa jo kuluvan vuoden aikana.

Pääradan investointikohteet tukevat niitä kestävän liikenteen ja vihreän siirtymän tavoitteita, jotka ovat kriteereinä EU:n elpymistukipaketissa. Kestävän liikenteen hankkeet tulee sijoittaa osaksi Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jonka mukaisesti Suomi esittää elpymiskohteensa EU-komissiolle.

Kansanedustajat pitävät tarpeellisena parhaillaan laadittavaa valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Nyt lausunnolla oleva luonnos ei kuitenkaan riittävästi tunnista Suomen merkittävimmän raideyhteyden, pääradan, kehittämistarpeita.

12-vuotisen suunnitelman toiminta- ja investointiohjelman kärkeen tulee nostaa Suomen liikenneverkon strategisen tilannekuvan mukaisesti ne pullonkaulakohteet ja solmupisteet, joiden välityskyvyn ja palvelutason parantamisella on suuri merkitys Suomen kilpailukyvyn ja arjen sujuvan liikkuvuuden kannalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut