Vihreät esittää uutta lähijunapilottia ja lättähattujen seisakkeiden palauttamista – Kysyimme, onko ehdotus realistinen - Pirkanmaa - Aamulehti

Vihreät esittää uutta lähijunapilottia ja lättähattujen seisakkeiden palauttamista – Kysyimme, onko ehdotus realistinen

Tampereen seudulle vihreät esittää, että Nokialta Tampereen kautta Lempäälään lähijuna kulkisi puolen tunnin vuorovälillä, ja tunnin vuorovälillä Toijalaan, Sastamalaan, Ylöjärvelle ja Kangasalan Ruutanaan. Kahden tunnin vuorovälillä kuljettaisiin Orivedelle. Kartta näyttää, mihin seisakkeita palautettaisiin.

Tampereen kaupunkiseudun lähijunapilotti jatkuu ainakin kesäkuun loppuun, todennäköisesti sen jälkeenkin. Kuva on otettu Nokialla lähijunapilotin käynnistyessä 16. joulukuuta 2019.­

20.1. 7:05

Aamulehti

Vihreät haluaa Suomen suurille kaupunkiseuduille uuden lähijunien pilottikokeilun ja vanhojen lättähattujen seisakkeita takaisin käyttöön.

Vihreiden esitys koskee paitsi Tampereen seutua, myös Turun, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseutuja. Niissä tulee vihreiden mukaan aloittaa säännöllinen lähijunaliikenne vuoteen 2023 mennessä.

– Suomessa oikeastaan HSL-alueella (Helsingin seutu) on ainoastaan kattavaa lähijunaliikennettä, joka kattaa suurin piirtein miljoona suomalaista. Haluamme tuoda toiset miljoona ihmistä lähijunapilottien pariin, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio sanoo.

Tampereen seudulle vihreät esittää, että Nokialta Tampereen kautta Lempäälään lähijuna kulkisi puolen tunnin vuorovälillä, ja tunnin vuorovälillä Toijalaan, Sastamalaan, Ylöjärvelle ja Kangasalan Ruutanaan. Kahden tunnin vuorovälillä kuljettaisiin Orivedelle.

Reiteille on sovitettu lukuisia seisakkeita. Esityksen mukaan kaupunkiseutujen seisakeverkostoja voitaisiin rakentaa pilotin aikanakin vuoteen 2030 mennessä.

– Lähijunaliikenteessä ei aina haluta liikkua pelkästään ydinkeskustaan, vaan esimerkiksi Sääksjärveltä vaikkapa Tampellaan, jossa on iso toimistokeskittymä tai Amuriin Särkänniemen viereen, Mustakallio perustelee.

Mustakallio sanoo, että avausta tehdessä on katsottu tarkasti kaupunkiseutujen raidekapasiteettia osaavien raideammattilaisten kanssa, ja esitys on mahdollinen toteuttaa.

– Nokia–Lempäälä-välillä puolen tunnin vuoroväli on mahdollinen, mutta sille on syynsä, minkä takia esimerkiksi Ylöjärvi on tunnin vuorovälillä, vaikka se on merkittävän kokoinen aluekeskus. Se johtuu juuri ratakapasiteetista, Mustakallio vastaa.

Lue lisää: Tällainen olisi metroa muistuttava uusi lähijunayhteys Tampereen seudulla – Asiantuntijat: Näin se saataisiin toimimaan nopeasti ja ilman lisäraiteita

Vihreiden mukaan lähijunapilotit on käynnistettävä joko VR:n johdolla tai alueellisen joukkoliikennetoimijan kilpailutuksella. Jälkimmäinen edellyttää lakimuutosta.

Seisakeverkoston rakentamisen kustannukset ovat esityksen mukaan yhteensä arviolta 20–40 miljoonaa euroa, ja siihen voitaisiin käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa ja valtion infrabudjettia.

”Paljon tapahtuu, mutta ei noin nopeasti”

Tampereen kaupunkiseudulla on ollut vuoden verran käynnissä lähijunapilotti, ja alkuvuodesta kerrottiin, että se jatkuu ainakin kesäkuun loppuun. Eduskunta päättää loppuvuoden määrärahoista myöhemmin, mutta jatko on todennäköinen.

– Liikenneministeri Harakka on hyvin voimakkaasti tuonut esille, että tämä tulee jatkumaan, sanoo edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela Pirkanmaan liitosta.

Lähijunapilotti toi lisää vuoroja Tampereen ja Nokian, Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välille. Osana uusia vuoroja aloitti myös uusi M-lähijuna täydentämään vuorotarjontaa Nokian ja Tampereen sekä Toijalan ja Tampereen välillä.

Koskela sanoo, vihreiden esitys ja sen tavoitteet ovat erittäin hyviä. Esitettyä aikataulua hän pitää kuitenkin liian kunnianhimoisena, eikä hän pidä nykyistä raidekapasiteettia riittävänä esitetylle liikenteelle.

Ensinnäkin Tampereelta etelän suuntaan tarvitaan kolmas raide, ja jopa neljäs raide, Riihimäelle asti, Koskela muistuttaa.

– Siellä on odottamassa myöskin pääradan peruskorjaus, joka on vasta alkanut pienellä rahalla. Se tulee asettamaan etelän suunnan liikenteelle erittäin isoja haasteita lähivuosina.

Koskelan mukaan myös pohjoisen suuntaan tarvittaisiin lisää raiteita, jos junien määrää lisätään.

– Tampereen rautatieaseman ja Lielahden välillä kulkee Pispalan harjulla kaksi raidetta, ja se on haasteellinen, jos junamääriä kovasti lisätään. Kun mennään Ylöjärvelle, tarvitaan Lielahti–Ylöjärvi–Lakiala-välille kaksoisraide, Koskela jatkaa.

Vihreiden esityksessä ei ole mainittu Parkanoa, mutta Koskelan mukaan Lielahti–Ylöjärvi–Lakiala-välin 16 kilometrin kaksoisraide mahdollistaisi lähijunaliikenteen Parkanoon asti.

Lännen suunnassa kaksoisraiteelle olisi tarvetta niin ikään Lielahdesta Tesomalle ja edelleen Nokialle. Nokialla odottavat myös raide- ja laituriratkaisut.

– Tampere–Pori-radalla Väylävirastolla ykkösprioriteettina on tavaraliikenne ja vasta kakkosprioriteettina henkilöliikenne, Koskela huomauttaa.

Esityksessä idän suunnassa ei näy lähijunaliikennettä Orivedeltä eteenpäin, mutta Koskelan mukaan Pirkanmaan liiton selvityksissä ovat mukana myös Juupajoki ja Mänttä-Vilppula.

Lisäksi rahoituksessa on Koskelan mukaan huomioitava se, että lipputulojen lisäksi tarvitaan valtion ostoliikennerahoitusta ja kuntien rahoitusta.

Koskela sanoo kuitenkin, että Pirkanmaalla useat hankkeet tällä hetkellä edistävät esitettyä tavoitetta, esimerkiksi lähijunapilotti, Tesoman seisakkeen valmistuminen ja erilaiset selvitykset.

Lisäksi kapasiteettiongelmia voi helpottaa se, kun junien kulunvalvontaa digitalisoidaan. Koskelan mukaan digiratahanke alkaa tämän vuosikymmenen puolivälissä Tampere–Pori-radasta.

– Paljon tapahtuu, mutta ei noin nopeasti voi tapahtua kuin tuossa vihreiden esityksessä. Vaiheittain pitää edetä, ja kyllä tässä useampi vaalikausi menee, Koskela arvioi.

Lue lisää: Miksi muualla toimii raiteilla se, minkä sanotaan olevan Tampereella mahdotonta? – Väylävirasto, VR, kaavoitus ja pormestari vastaavat lähijunaväitteisiin

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?