Lähijunapilotin tulokset koronasta huolimatta positiivisia - Pirkanmaa - Aamulehti

Lähijunan käyttö lähti nousuun Pirkanmaalla kevään alamäen jälkeen – sopimus päättyy joulukuussa, mutta VR haluaa jatkoa

Pirkanmaan liiton mukaan lähijunapilotin tulokset näyttävät koronapandemiasta huolimatta positiivisilta. Erityisesti työmatkaliikenne Nokian ja Tampereen välillä piristyi alkuvuonna selkeästi. Nykyisessä sopimuksessa pilotti on voimassa joulukuuhun 2020, mutta neuvottelut pilotin jatkamisesta ovat käynnissä.

Tampereen alueen lähijunakokeilu jatkuu tämän vuoden loppuun, mutta jatkoaikaa aiotaan hakea.

28.8.2020 6:52

Aamulehti

Pirkanmaan lähijunapilotti on saanut hyvän vastaanoton, Pirkanmaan liitto tiedottaa.

Pirkanmaan liiton mukaan pilotin ajankohta on haastava, sillä koronavirus aiheuttaa ongelmia koko julkiselle liikenteelle. Liiton tiedotteessa sanotaan, että varsinkin keväällä ja kesällä virus vähensi selkeästi junaliikenteellä matkustamista, mutta nyt alkusyksystä matkustajamäärät ovat jälleen olleet piristymään päin.

Hyviä tuloksia on silti nähtävillä koronapandemiasta huolimatta. Tiedotteen mukaan alkuvuonna ennen pandemiaa Pirkanmaalla lähijunalla matkusti yli 229 000 henkilöä, mikä tarkoittaa 9 prosentin nousua edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin piikki nähtiin Nokialla, jossa alkuvuoden matkustajamäärä kasvoi yli 45 prosenttia vuodentakaisesta.

Pirkanmaa on ollut osa alueellisen junaliikenteen pilottihanketta joulukuusta 2019 saakka. Pilottiin kuuluu yhteensä 25 lähijunavuoroa ratasuunnilla Tampere-Nokia, Tampere-Vilppula(-Mänttä) ja Tampere-Toijala.

Osana uusia vuoroja Pirkanmaalla aloitti myös uusi M-lähijuna, joka on täydentänyt vuorotarjontaa Nokian ja Tampereen sekä Toijalan ja Tampereen välillä.

Nokian ja Tampereen välille 14 uutta päivittäistä vuoroa ainakin vuoden ajaksi – Pirkanmaa pääsi raideliikenteen kokeiluun

Helpotusta työmatkaliikenteeseen

Pirkanmaan liiton mukaan lähijunapilotti on saanut hyvää palautetta matkustajilta. Asiaa tutkittiin Tampereen yliopiston hallintotieteiden opiskelijoiden toimesta. Tutkimus keräsi reilu 100 vastausta.

Tutkimuksen mukaan suuri osa Tampereen ja Nokian välillä M-junalla matkustaneista koki uusien lähijunavuorojen helpottaneen erityisesti työmatkaliikennettä. Pilottihankkeen koettiin tuovan lisähyötyä työpaikkojen saavutettavuuden, matkustamisen mukavuuden ja aikasäästön merkeissä.

Tutkimukseen vastanneista henkilöauton omistajista 60 prosenttia koki M-junan lisänneen heidän julkisen liikenteensä käyttöä.

Myös lipun ostaminen koettiin tutkimuksen vastaajien keskuudessa helpoksi. Helmikuun alusta lähtien Nyssen kausiliput ovat kelvanneet sekä lähiliikenteen että kaukoliikenteen junissa Tampereen seudun asemien välillä. Nysse-liput leimataan seudun juna-asemien laitureilla.

– Nysse-korttia leimattiin asemilla ahkerasti heti helmikuun alusta lähtien. Käyttäjämäärät kasvoivat maaliskuun puoliväliin asti odotetusti, kunnes koronarajoitukset ja etätyösuositukset astuivat voimaan vähentäen matkustusta koko joukkoliikenteessä, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo tiedotteen mukaan.

Jatkoaikaa haetaan

Pirkanmaan lähijunaliikenteen pilotti on osa liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n sopimaa ostoliikennettä, jonka nykyinen sopimus on voimassa joulukuuhun 2020.

Ensi vuoden ostoliikennesopimuksen sisällöstä neuvotellaan alkavan syksyn aikana. VR:n tavoitteena on jatkaa Tampereen seudun lähijunaliikennettä, tiedotteessa sanotaan.

Tampere lisäsi viisi lähijuna-asemaa – Kaavaan merkitään yhteensä 14 junaseisaketta, mutta kaikkien toteutuminen ei ole mahdollista

Luvattua lähijunaseisaketta saadaan vielä odottaa Tampereella: ”Olisi hienoa, jos Tesoma olisi syksyn 2021 juna-aikatauluissa”

Lähijunaliikenteen edellytysten parantaminen on sisällytetty myös Tampereen seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukseen.

MAL-sopimuksessa kunnan oman rahoituksen lisäksi valtio on lupautunut tukemaan lähijunaliikenteen kehitystä Tampereen seudulla neljässä eri paikassa. Kehityskohteita ovat Tesoman junaseisakkeen rakentaminen, Nokian asema-alueen parannusten suunnittelu ja toteutus, Lempäälän laiturimuutokset ja Oriveden asema-alueen kehityshankkeen suunnittelu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut