Kangasalan kaupungin uusi logo saa kehuja brändiveteraanilta - Pirkanmaa - Aamulehti

Kangasalan kaupungin uusi logo saa kehuja brändiveteraanilta – Raitiotien logo sen sijaan ei vakuuta

Tampere 3 ja Kangasala hakevat tunnettuutta logolla, johon on istutettu ihmiskasvot, ja ratikka muun muassa kolmella eri värillä.­

23.5.2018 15:00

Brändin saloihin pitkän uransa aikana perehtynyt Antti Aro, 76, arvioi, että Kangasalan kaupunki sai tiistaina itselleen kahta muuta tuoretta logoa paremman.

Lue lisää: Kangasalan kaupunki julkisti uuden logonsa – Ensireaktio sosiaalisessa mediassa oli tyrmäävä

Tamperelainen Aro perehtyi brändiin Lehtimiehet Oy:n kaupallisena johtajana ja mainostoimiston toimitusjohtajana.

–Aikanaan asiaan ei ollut koulutusta, mutta tuli tehtyä esimerkiksi sellainen brändi kuin Tekniikan Maailma, hän kertoo.

Työssä kertynyttä tietämystä Aro on käyttänyt lukuisien yritysten brändin kirkastamisessa.

Mikä brändi on?

Brändi ei ole pelkkä nimi, logo tai markkinointikampanja. Mikä se oikein on?

–Brändillä tarkoitetaan palvelun tai tuotteen kokonaisuutta, jonka arvo on suurempi kuin ydintuotteen toiminnallinen tarkoitus. Brändin pitää olla itsenäinen ja omaleimainen kaikessa. Sen rakentaminen on vuosien uurastus. Siinä pitää olla lupaus asiakkaalle, Aro sanoo.

Hän lisää vielä keskeisen asian.

–Brändi syntyy aina asiakkaan korvien välissä.

Aro nostaa esimerkiksi VR:n.

–Vihreä väri kertoo heti, että kyse on ekologisesta liikkumismuodosta.

Kolme uutta julkistusta

Tampereen seudulla on vastikään julkaistu kolme ilmettä, joita julkaisijat kutsuvat brändiksi. Tampere 3, Tampereen ratikka ja Kangasalan kaupunki julkaisivat samalla myös logonsa.

Tampere 3 ja Kangasala hakevat tunnettuutta logolla, johon on istutettu ihmiskasvot, ja ratikka puolestaan etsii katseita kolmella eri värillä.

Kangasalan kaupunki kertoi, että logon tunnistettava graafinen elementti muodostuu sanan Kangasala g-kirjaimen ympärille. Sen kerrotaan kuvastavan iloista kaupunkilaista.

Aro pitää g-kirjaimen nostamisesta esiin.

–Se on yhä yksilöllinen kirjain Suomessa, ja vielä erivärisenä logossa. Tuote Kangasala voisi 5–15 vuoden kuluttua merkitä tuotteensa pelkällä punaisella g:llä. G:ssä on jotain vitsiä ja järkeä, mutta on eri asia, onko se brändiä, Aro arvioi.

Kangasalan slogan on Oksalla ylimmällä.

Aro sanoo, että sloganissa pitäisi olla sointuvasti ilmaistuna, millainen yritys on.

–Kuten Nokian Connecting people oli, hän lisää.

Kangasala voisi jättää sloganin Aron mielestä pois.

–Missä sitä käytetään? Lähettääkö Kangasala rakennuslupapaperit varustettuna tekstillä Oksalla ylimmällä?

Keskeiset asiakkaat eri mieltä

Aron mielestä Tampere 3 ei ole valmis brändi.

–Se ei voi olla brändi, kun sen asiakkaat eli opiskelijat ja korkeakouluyhteisöjen ihmiset ovat tuotteesta kovin erimielisiä. Tätä taustaa vasten se ei voi olla valmis brändi.

Brändin aika tulee myöhemmin.

–Brändin aika tulee, kun ihmiset saavat yhteisöstä kokemuksia, ja siellä opettavat ja opiskelevat toteavat, että tämähän on hyvä juttu, Aro sanoo.

Aro näkisi yhteisöllä mielellään osana brändiä logon, jonka opiskelijat omisivat printtipaitoihinsa Yhdysvaltain tapaan.

Hän lainaa brändiguru Jack Troutia.

–Hän alleviivaa sitä, että brändi on asiakkaan subjektiivinen kokemus. Asiakas yksin arvioi laadun, ja brändiin liittyvällä laadulla on kykyä tuottaa asiakastyytyväisyyttä.

Toimiiko logo mustavalkoisena?

Aro kertoo, että aikanaan logon monivärisyys oli rasite, sillä kaikki piti painattaa kalliisti monivärikoneilla hyville papereille.

–Edelleenkin hyvät logot ovat pääsääntöisesti yksivärisiä. Niitä on helppo käyttää, helppo monistaa ja ennen kaikkea mahdollista toteuttaa mustavalkoisena, mikä on puhtaasti kustannustekijä.

Aro huokaisee.

–Ja sitten me tehdään ratikalle logo, jossa on kaikki taivaanrannan värit. Siitä puutuu logiikka, hän sanoo.

Aro sanoo, että logo ei voi olla sellainen, joka pitää selittää asiakkaille kuuteen kertaan.

–Esimerkiksi Helsingin ratikan logossa on neliö ja nuolet, jotka kertovat heti, että sillä pääsee paikasta toiseen. Se hyväksyy sen. että se tekee jopa mutkan matkan varrella.

Kolme ilmettä

Tampereen ratikka

Tampereen ratikan logon ja brändi-ilmeen kerrotaan saaneen innoituksensa Tampereen sijainnista vesistöjen äärellä, tiilenpunaisista tehtaista sekä vanhoista rakennuskaunottarista, joiden ohi ratikka kulkee. Ilme julkaistiin maaliskuussa.

Tampere 3

Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat ensi vuoden alusta korkeakouluyhteisön, ja siksi niille luotiin yhteinen ilme. Se julkaistiin huhtikuussa. Ilmeen ja tunnuksen pääväri on violetti. Tunnuksen T kuvaa Tamperetta, ja kaaret T:n kera ihmiskasvoja.

Kangasalan kaupunki

Kangasalan kaupungin graafinen elementti muodostuu sanan Kangasala g-kirjaimen ympärille. Elementti kuvastaa silmää vinkkaavaa iloista kaupunkilaista. Pääväri on punainen. Ilme julkaistiin tiistaina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?