Raskas liikenne on yliedustettuna ysitien onnettomuuksissa - Pirkanmaa - Aamulehti

Vain 35 kilometrin pätkällä ysitietä on rytissyt lähes 300 kertaa alle 10 vuodessa: Katso kartalta pahimmat paikat

Raskaan liikenteen kuljettajat joutuvat näkemään ysitiellä vaarallisia ohituksia, koska ohituspaikkoja on liian vähän.­

5.9.2018 6:04

Vuodesta 2009 lähtien Valtatiellä 9 Tampereen Alasjärven ja Oriveden välillä on kolaroitu lähes 300 kertaa. Tämän vuoden kesäkuun loppuun asti ulottuvan, Liikennevirastolta saadun tilaston mukaan 35 kilometrin tieosuudella on kuollut vajaan 10 vuoden aikana 11 ihmistä ja loukkaantunut 112.

Kuolonkolareita tapahtui ysitiellä Tampereen Alasjärven ja Oriveden välillä tilastointiaikana 10. Vuoden 2016 joulukuun kolarissa Orivedellä kuoli 2 henkilöä, muissa ihmishengen vaatineissa onnettomuuksissa kuolleita oli yksi.

Raskas liikenne on ollut 9,5 vuoden tilastoinnin aikana mukana joka kolmannessa ysitien onnettomuudessa, joissa on kuollut tai loukkaantunut ihmisiä. Kuolonkolareissa raskas ajoneuvo on ollut mukana kahdeksan kertaa. Jos mukaan otetaan myös kolarit, joissa selvitään peltivaurioilla, raskas ajoneuvo on ollut mukana joka viidennessä onnettomuudessa.

Raskaiden ajoneuvojen osuus kaikista ajoneuvoista tieosuudella on alle 10 prosenttia.

Kuljetusyrittäjä kaipaisi lisää ohituspaikkoja

Tampereen Hallilassa toimiva kuljetusyrittäjä Jarmo Kivistö on hoitanut kuljetuksia Pirkanmaalla lähes 30 vuotta. Hänen kahdessa yrityksessään on yhteensä 8 autoa ja 11 kuljettajaa.

–Meillä on jossain määrin kuljetuksia Oriveden suuntaan joka päivä. Orivedelle on kappaletavaran kuljetusta, ja Käpykankaalta haetaan kiviaineksia, Kivistö kertoo.

Kivistö on ollut yli 10 vuotta Tampereen Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja. Hän kertoo itsekin ajavansa raskaalla kalustolla ysitietä pitkin. Isoin yrityksen autoista on 5-akselinen maansiirtoauto, joka painaa tyhjänäkin lähes 20 tonnia. Täydessä lastissa auton kokonaispaino on jopa 38 tonnia.

Viimeisin vakava onnettomuus ysitiellä sattui 26. elokuuta, kun henkilöauton kuljettaja kuoli Kangasalla ajauduttuaan rekan keulaan.­

–Raskas liikenne sinänsä ei ole vaarallinen, mutta kun henkilöautot ohittelevat, se tekee vaaratilanteita. Ohitukset ovat joskus tosi vaarallisia. Siellä on liian hätäistä porukkaa.

35 kilometrin tieosuudella on osittain satasen nopeusrajoitus, jolloin raskaiden ajoneuvojen perään muodostuu jonoja.

Ohituspaikkoja on kuljetusyrittäjän mielestä tieosuudella liian vähän.

–Kun siellä on niin vähän ohituspaikkoja, niin autoilijat ohittelevat huonoissa, luvattomissa paikoissa. Siellä mennään holtittomasti ja liian lujaa, jolloin tulee vaaratilanteita.

Tampereen ja Oriveden välin parantamiseksi on tehty suunnitelmia vuodesta 2007 asti. Koko urakka maksaisi 140 miljoonaa euroa. Siihen rahaan jatkettaisiin moottoritietä Tampereen päässä, ja koko loppupätkä Orivedelle toteutettaisiin keskikaiteellisena nelikaistatienä.

Rahoista päättää eduskunta.

–Turvallisemmaksihan sitä on suunniteltu, mutta siihen ei ole löytynyt rahoja. Kyllähän se parantaisi turvallisuutta ihan varmasti.

Kuljetusyrittäjä Jarmo Kivistö on hoitanut kuljetuksia Pirkanmaalla lähes 30 vuotta.­

Vain yksi kuolinkolareista tapahtui pimeässä

Yhtä lukuun ottamatta kuolemaan johtaneet onnettomuudet Tampereen ja Oriveden välillä ovat olleet 9,5 vuoden aikana ajoneuvojen törmäyksiä. Yhdessä onnettomuuksista liikenteen suuntaan kulkenut jalankulkija menehtyi Tampereella moottoriliikennetien sillalla linja-auton töytäistyä häntä.

Kuusi kuolinkolareista oli nokkakolareita, yksi on luokiteltu muuksi kohtaamisonnettomuudeksi ja kaksi oli peräänajoja.

Ainoastaan yksi kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui pimeässä valaisemattomalla tiellä. Seitsemän onnettomuuksista tapahtui päivänvalossa. Tien pinta oli jäinen tai luminen kahdella onnettomuuspaikalla.

Tänä vuonna kesäkuun loppuun mennessä ysitiellä tapahtui 12 onnettomuutta, joissa kuoli yksi ihminen ja loukkaantui neljä. Kesäkuun lopun jälkeen on tapahtunut useita onnettomuuksia, joita ei ole vielä mukana tilastoissa.

Viimeisin vakava onnettomuus sattui elokuun 26. päivä ysitiellä Kangasalla, kun henkilöauton kuljettaja menehtyi ajauduttuaan rekan keulaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?