Hämeenkyrö - ohitustien toteutus hyväksyttiin - Pirkanmaa - Aamulehti

Hämeenkyrön uusi nelikaistainen ohitustie rakenteille kesällä – Kokonaiskustannus yli 65 miljoonaa euroa

Uusi ohitustie kulkee Hämeenkyrön itäpuolella noin 10 kilometrin matkalla uuteen paikkaan Hanhijärveltä Kyröskoskelle. Uusia siltoja rakennetaan kaikkiaan 11.

Nykyinen valtatie 3 halkoo tällä tavalla Hämeenkyrön keskustan ja liikenneympyröiden läpi.

11.5.2020 20:35 | Päivitetty 11.5.2020 20:36

Aamulehti

Hämeenkyrön kunnanhallitus hyväksyi maanantaina tulevaa Hämeenkyrönväylää eli ohitustietä koskevan toteutussopimuksen Väyläviraston kanssa.

Väyläviraston ja Hämeenkyrön kunnan välillä neuvoteltiin maalis–huhtikuussa sopimus väylähankkeen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä.

Sopimuksella kunta valtuuttaa Väyläviraston toimimaan hankkeen rakennuttajana sekä tilaajana sekä kilpailuttamaan ja vastaanottamaan tarvittavat urakat ja palveluhankinnat myös kunnan omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta kunnan puolesta.

Väylän rakentajaksi valikoitui urakkakilpailutuksen päätteeksi tammikuussa Destia oy.

Hanke muodostuu vuonna 2016 hyväksytystä ja lainvoimaisesta tiesuunnitelmasta sopimuksessa mainituin tarkennuksin ja kestää vuodet 2020–2023.

Hämeenkyrön ohitustiehanke

Uusi ohitustie linjataan Hämeenkyrön itäpuolella noin 10 kilometrin matkalla uuteen paikkaan Hanhijärveltä Kyröskoskelle.

Kysymyksessä on kapea keskikaiteellinen ja nelikaistainen valtatieosuus.

Ohitustielle on asetettu 64 miljoonan euron kustannusarvio.

Uudet eritasoliittymät rakennetaan Hanhijärvelle, Heiskaan ja Hämeenkyröön. Kyröskosken eritasoliittymä on jo valmis.

Pappilanjoen ylitse tehdään kaksi uutta siltaa, joista toinen kevyelle liikenteelle.

Maantie 276 eli Viljakkalaan johtava tie linjataan uuteen maastokäytävään.

Häijääntielle rakennetaan kaksi uutta kiertoliittymää.

Useita uusia kevyen liikenteen yhteyksiä, yksityistiejärjestelyjä ja katuja.

Uusi tieosuus valaistaan koko matkaltaan.

Uusia siltoja rakennetaan kaikkiaan 11.

Rakentaminen alkaa kesällä 2020 ja kestää kolme vuotta.

Rahoitus viime kesän lisäbudjetissa

Rahoituksen hanke on saanut valtion vuoden 2019 toisessa lisätalousarviossa. Lisäbudjetti sisälsi 2,4 miljoonan euron aloitusmäärärahan, mutta sen lisäksi myös 64 miljoonan euron myöntämisvaltuuden vuosille 2020–2022.

Hankkeen lopulliseen sisältöön, laajuuteen ja kustannuksiin vaikuttavat toteutettavat lisä- ja muutostyöt sekä tilattavat optiot siten kun niitä toteutetaan projektiryhmän ja ohjausryhmän ja kunnanhallituksen päätöksin.

Urakan arvioidaan valmistuvan rakennustöiden osalta liikenteelle 2022 ja rakennustöiden osalta loppukesästä 2023. Vastaanottotarkastus on syksyllä 2023. Yhteistoiminnasta Väyläviraston ja kunnan välillä vastaavat sopimuksessa nimetyt ohjausryhmä ja projektiryhmä.

Kokonaiskustannus yli 65 miljoonaa euroa

Hankkeen toteutuskustannusten arvioidaan olevan 65,35 miljoonaa euroa. Kunnan rahoitusosuus summasta on 1,35 miljoonaa euroa ellei kunnan vaatimuksesta tapahtuvasta rakentamisen laatutasosta muuta johdu.

Kunnan rahoitusosuuden arvioidaan jaksottuvan vuosille 2021–2023. Vastuu koko hankkeen kustannusvalvonnasta kuuluu ensisijaisesti Väylävirastolle, jonka on raportoitava kunnalle säännöllisesti.

Urakkasopimuksiin sisältyvä rakennusurakan takuuaika on viisi vuotta urakan vastaanottamisesta. Urakoitsija antaa yhden vakuuden, joka koskee sekä Väylävirastoa että kuntaa.

Väylän alkuperäinen tiesuunnitelma valmistui jo vuonna 2009. Se on päivitetty vastaamaan nykypäivän rakennusmahdollisuuksia ja vaatimuksia.

Valtatien rekat jyristävät keskeltä Hämeenkyröä tällä hetkellä. Uusi Hämeenkyrönväylä tulee ohittamaan keskusta-alueen.

Lue myös:

Täysi sali tyytyväisiä ihmisiä: 60 vuoden odotus ohitse Hämeenkyrössä, 10 kilometrin ohitustien rakentaminen alkaa kesällä – tästä suurhankkeessa on kyse

Kolmostien suuren tietyön toteuttaja on valittu – Hämeenkyrönväylästä käytiin tiukka kilpailu: näin työ etenee

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut