Tampereesta on tulossa lähiaikoina ihan oikea kaupunki

Pääkirjoitus: Vuosi 2017 on ollut Pirkanmaan keskuskaupungin kehityksessä ehkä vielä merkittävämpi käännekohta kuin olemme tähän mennessä tajunneet.

Satumaari Ventelä
Tampereesta on tulossa lähiaikoina ihan oikea kaupunki

Kaupungistuminen ei ole kivutonta. Se näkyy avoimina katuina, kiertoreitteinä ja monena muuna arjen hankaluutena. Mutta lopputulos palkitsee tekijänsä.

Raitiotien rakentaminen käynnistyi, areenan alle lyötiin ensimmäiset paalut, tunneli vetää jo vanhan tekijän tavoin.

Vuosi 2017 jää taatusti monen tamperelaisen mieleen suurten hankkeiden vuotena ja nimenomaan vuotena, jona rakennettavat kohteet alkoivat näkyä konkreettisesti kaupunkikuvassa.

Monen mielestä hankkeet näkyvät liiankin konkreettisesti, sillä etenkin yksityis-…autoilla keskustassa liikkuvat ovat joutuneet pohtimaan ajoreittejään remonttien aiheuttamien kiertoteiden takia.

Mutinan alla useimmilla varmasti muhii kuitenkin myönteisiä ajatuksia, suoranaista ylpeyttä kotikylän komistumisesta.

Ehkä iloisimmin yllättyneitä ovat silti olleet Tampereella käyneet muut suomalaiset, etenkin pääkaupunkiseudulta täällä poikenneet.

Heidän silmissään Tampere on kaupungistunut. Ja he ovat havainnossaan täysin oikeassa.

Todellinen kaupungistuminen tosin, ja ainakin osin, tekee vielä tuloaan tilastoissa. Yksi merkittävä muuttoliikettä koskeva havainto näet on, että nyt Tampereen seudulle tulijat ovat hakeutuneet nimenomaan kaupungin keskustaan ja muutoinkin valmiiksi tiiveimmin asutetuille alueille.

Samalla naapurikuntien imu on heikentynyt. Aiemmin suhde oli päinvastainen, kun etenkin lapsiperheitä hakeutui Lempäälän, Ylöjärven ja muiden naapurikuntien omakoti- sekä rivitaloalueille.

Ilmiö on tuttu Helsingin tienoolta. Sielläkin haetaan nyt asuinsijoja erityisesti ratikkareittien varrelta.

Yksi seuraus elämäntavan muutoksesta on, että helsinkiläisnuoret eivät enää edes välitä maksaa isoja rahoja ajokortista. Vain kolmannes pääkaupunkilaisista hankkii nykyään ajokortin heti täytettyään 18. Autoiluun siirtymistä aletaan harkita enemmän vasta perheen perustamisen yhteydessä.

Lienee vain ajan kysymys, milloin sama henki tarttuu Tampereellekin.

Tampereen pormestarina viime kesänä aloittanut Lauri Lyly (sd.) on seurannut muuttolukuja hyvin tarkasti ja vetänyt niistä myös johtopäätöksiä. Hän esitti ensimmäiset havaintonsa aiheesta jo syksyllä esitellessään kaupungin alkavan vuoden talousarviota.

Sekin siis lienee vain ajan kysymys, milloin pormestari esittelee analyysien lisäksi johtopäätelmiä ja uusia ehdotuksia kaupungistuvan Tampereen jatkokehittämiseksi.

Ei ole vaikea päätellä, että ainakin raitiotielinjoja aletaan suunnitella jo lähivuosina lisää. Odotettavissa voi olla suoranaista kilpailua siitä, mihin suuntaan kiskot Keskustorilta seuraavaksi johtavat, kun Hervannan ja Lielahden suunnat ovat toteutumassa.

Siihen nähden onkin mielenkiintoista, että juuri joulun alla julkistettiin Pirkkalan varsin mittava kaavoitushanke Toivion ja Sääksjärven väliselle alueelle. Suunnitelmissa siintää jopa 15 000 asukkaan asuinalue.

Pirkkalan suunta on jo rankingissa korkealla, kun ratikan tulevia linjauksia spekuloidaan. Uusi kaavasuunnitelma ei ainakaan heikennä sen mahdollisuuksia.

Mielenkiintoinen seurannan kohde onkin nyt se, miten muut Tampereen naapurit reagoivat. Alkaako kartalle tupsahdella uusia hahmotelmia viisinumeroisten asukasmäärien uuskaupungeiksi?


Kommentit (8)

  • Tarvitseeko Helsinkiä mielistellä?

    Aika epätoivoista touhuilua hakea oman kunnan asioista mielipiteitä miltä muulta paikkakunnalta ne ikinä ne irtoavatkaan. Helsinki pääkaupunkina tarpeeksi ”korkea-arvoinen” maininta? Täällä poikenneet (kaverit) eivät tiedä muuta kuin mitä näkevät. Onkohan heillä kuralla oleva Tampereen talous tiedossa?
    Tampere on hankkinut talouskonsultteja neuvomaan kuralla olevan talouden pelastamiseen. Syyllinen heikkoon taloustilanteeseen on löydetty Sosiaali- ja terveystoimesta, joka hoitaa kuntalaisten hyvinvointiin liittyviä asioita. Hankkeet tunneli, ratikka ja Areena miljoonavelkoineen ja raha-aukkoineen eivät siis mitenkään vaikuta kunnan talouteen. Näihin hankkeisiin rahat tippuvat taivaalta, ”jokuvain” ne järjestää ja jakaa? Siksi kaikki kuntalaisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin palveluihin, myös lasten ja vanhusten) puututaan vähentämällä ja poistamalla.
    Tampere ottaa kuntalaisten hyvinvoinnista vielä mitä otettavaa on jakaen säästyvät varat uudelleenrakentamisen gryndereille ja kaikki velat kuntalaisten maksettaviksi.

  • Nimetön

    Kiinassa tilastoidaan kaupunkina yli miljoonan ihmisen taajamat, pienemmät ovat kyliä. Euroopan Unionin tilastoinnin perusteena on asukas/neliökilometri. Tampere on sen mukaan harvaanasuttuamaaseutua. Ilmatieteenlaitoksen mukaan Suomen taajamista hiukkaspäästöillä mitaten saastunein on Helsinki, seuraavana Tampere – siis kaupungistuminen on totta.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet