Kolumnit

Taksimonopolin kaatuminen toi hillotolpille tungosta – Uberin lisäksi myös muut uudet yritykset pyyhkivät pöytää vanhoilla tavoilla

Taksimonopolin kaatuminen toi hillotolpille tungosta – Uberin lisäksi myös muut uudet yritykset pyyhkivät pöytää vanhoilla tavoilla

Kronikka: Tulevaisuudessa ravintolaillan jälkeinen taksimatka kotiin on normaalia bulkkituotantoa, mutta kehittyneemmät kyytiyhdistelmät ovat jo nupulla.

Kari Ikonen

Taksialan vapautuminen on voitto monopolirintamalla. Uudet yritykset pyyhkivät pöytää vanhoilla tavoilla, mikä on usein eduksi kaikille

Taksimonopolin murtumisesta on tasan viikko. Uudistus on erittäin merkittävä. Kaikkea emme edes näe.

Nyt taksi voi olla lähes mikä vaan kolmi- tai nelipyöräinen kulkupeli ja matkan hinta nollasta ylöspäin. Taksamittarit raksuttavat harvemmin. Hinta neuvotellaan auton luona periaatteessa kuin turkkilaisella torilla.

Monopolit ovat sääntöhierarkian aatelia. Niillä on lupa toimia omalla tontillaan lähes miten lystäävät. Ei virallisesti, mutta käytännössä. Asiakkaalle tämä on harvemmin siunaukseksi.

Monopolin kaatuminen on ilonaihe. Toki murrosvaiheessa tulee aina ylilyöntejä, kuten kiista Kela-kyydeistä osoittaa.

Taksiyhtiö Uber antoi jo muutama vuosi sitten ennakkovaroituksen, mitä tuleman pitää. Uber hurmasi etenkin helsinkiläisnuoret, kun bileisiin pääsi taksilla muutamalla eurolla. Palvelu oli rentoa ja läheistä. Auto tilattiin sovelluksella. Kännykkään tuli kuvallinen viesti: "Hei olen Timo, tulen noutamaan sinut Nissanilla 4 minuutin kuluttua."

Kyyti kelpasi, vaikka alla ei rouskuttanut diesel-Mersu. Uber joutui jättämään Suomen, mutta tuli tällä viikolla takaisin. Niin tulee muitakin uusia taksiyhtiöitä.

Suomalaistaksit ovat olleet luotettavia ja varmoja. Monopolien ikävämpiä puolia on pesiytynyt niihin melko vähän. Suomen lähihistorian monopoleista vähiten on perään huudeltu katsastuslaitosta. Autoja ennen 1990-luvun alkua katsastaneet tietävät, ettei katsastuskonttorille menty ensisijaisesti viihtymään. Tulija otettiin vastaan eleettömästi, kuin olisi menty tekemään papereita viimeisestä voitelusta.

Katsastusinssi oli lakeihin ja asetuksiin perehtyneen virkailijan prototyyppi. Tietovarantoa täydensi hanakka meisselikäsi, joka varmisti, ettei laista löytynyt porsaanreikiä, auton pohjasta pian kylläkin.

Katsastusmonopolikin murtui. Hinnat romahtivat, autoilijasta tuli yhtä äkkiä alamaisen sijasta asiakas. Aikaisempaan maailmaan tottuneella oli opettelemista uuteen kulttuuriin. Katsastusasemilla toivotettiin asiakkaalle hyvää päivää ja kysyttiin, ottaisitko sinä kahvia? Ensimmäisinä kertoina olo oli kuin mafian pesään yöllä vahingossa eksyneellä vieraalla, jonka olkapäälle koputtaa kaapin kokoinen vartija ja kysyy samettisella äänellä, kävisikö tuntemattomalle kulkijalle ensi alkuun vaikka jalkahieronta.

Uudet katsastusyritykset hoitivat kaikki entiset työt, mutta aikaisempaa halvemmalla ja miellyttävämmin. Mitä muuta asiakas voi toivoa.

Sama henki on leijailemassa taksialalle, joka on ollut melko suljettu piiri. Tällainen tukahduttaa aina ennen pitkää raikkaan ideoinnin. Jos liiketoiminnan ytimeen, taksitolpalle, on muilta ollut pääsy kielletty, ei sytykettä innovointiin helposti synny.

Uusien ideoiden purskahtelu on piristävää. Se saa aina vanhatkin uuteen lentoon, vaikka kysymys ei olisi puhtaasta monopolistakaan. Onnibus kohahdutti joitakin vuosia sitten, kun se alkoi tarjota muutamalla eurolla bussimatkaa Tampereelta Helsinkiin, upouusilla busseilla. Uutta yrittäjää ei laskettu keskustaan, mutta tämä ei ollut ongelma. Ihmiset matkustivat lähiöihin jonottamaan punaisten bussien kyytiin. Pian jokainen kynnelle kykenevä bussiyhtiö tarjosi halpoja matkoja, VR:kin heräsi.

Yleensä alan uudet yritykset pyyhkivät pöydän ja kattavat sen uudella tavalla. Niin käy nytkin. Tulevaisuudessa ravintolaillan jälkeinen taksimatka kotiin on normaalia bulkkituotantoa, mutta kehittyneemmät kyytiyhdistelmät ovat jo nupulla. Yksittäinen taksimatka on pian vain osa bussi–juna–laiva–lentokone -matkaketjua, joka vie kotoa lomakohteeseen tai milloin minnekin.

Kysymys on tervehenkisestä evoluutiosta. Mikä monopoli puretaan seuraavaksi? Joko olisi apteekkien vuoro?

Kirjoittaja on Aamulehden toimituspäällikkö.


Kommentit (9)

  • Nimetön

    Mä en ymmärrä tätä uberin hehkutusta, edelleenkään kuitista ei löydy alvia eikä Y-tunnusta jotka ovat lain mukaan pakollisia.

  • Maaseutu taksi

    Nyt sen näkee kuinka pihalla ja tietämättömiä ihmiset ovat jotka tuollaista suustaan suoltaa… Eikö ole nyt jo viimeistään aika ottaa asioista oikeasti selvää eikä laukoa julkiseen mediaan asioita joitka perustuvat näköjään kuulopuheeseen tai omaan mielipiteeseen? Jeesus Anna voimaa..

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio