Taksiala siirtyy nykyaikaan – onneksi

Pääkirjoitus: Taksialan muutos on tervetullut. Yrittäjät joutuvat miettimään hinnoittelun lisäksi liiketoimintansa kehittämistä.

Markku Tanni
Taksiala siirtyy nykyaikaan – onneksi

Jos taksin asiakkaalle ilmoitetaan kiinteä hinta ennen matka alkua, ei autossa tarvitse olla taksamittaria. Mikäli hinta perustuu matkan tai ajan mittaamiseen, on mittari oltava.

Aamulehti

Heinäkuun alussa taksit ja niiden asiakkaat siirtyvät uuteen aikakauteen.

Säännellyillä markkinoilla toimiminen päättyy, ja siinä yrittäjillä riittää opeteltavaa.

Tähän asti yrittäjillä on ollut helppoa, kun hinnoilla ei ole tarvinnut vaivata päätään. Hinnat on asettanut valtioneuvosto. Hinnat ovat enimmäishintoja, ja kukapa yrittäjä ei tässä tilanteessa nostaisi taksansa sallittuun maksimiin.

Taksiliiton antaman esimerkin mukaan tällä hetkellä viiden kilometrin matka päivällä, kun kyydissä on 1–2 matkustajaa, maksaa noin 14 euroa, jos auto ei joudu odottamaan asiakasta tai seisomaan ruuhkan tai muun syyn takia. Esimerkiksi viiden minuutin odotus lisää hintaa noin 3,9 eurolla.

Tällä hetkellä matkan lopullinen hinta selviää vasta perillä. Vastaisuudessa asiakas saa tiedon matkan kustannuksesta jo tilaus- tai lähtövaiheessa. Avoin, selkeä hinnoittelu on asiakkaan ja taksien etu.

Taksien hinnoittelu muuttuu vapaaksi heinäkuun alussa, ja on maalailtu uhkakuvia, että asiakkaat joutuvat riistohintojen kohteeksi.

Kovilla hinnoilla pelottelu on ollut Taksiliiton keino yrittää vaikuttaa taksilain muutokseen, mutta viesti ei saanut poliitikkojen päätä kääntymään. On myös varoiteltu, että uuden lain myötä asiakkaiden turvallisuus heikentyisi. Lienee selvää, että heikon maineen leiman kylkeensä saanut taksiyrittäjä ei pitkään markkinoilla pärjää.

Vapailla markkinoilla toimittaessa taksiyrittäjät kilpailevat hinnan ohella myös palvelulla.

Tampereen aluetaksin toimitusjohtaja Helvi Liukkaala on todennut, että kun kilpailu vapautuu, se ratkaisee, kenellä on parhaat kuskit ja kuka tarjoaa parasta asiakaspalvelua (AL 15.1.)

Taksin käyttö on mielletty kalliiksi kuljetusmuodoksi. Uuden taksilain toivotaan lisäävän taksien käyttöä. Paljon on kiinni taksiyrittäjistä. He voivat hinnoittelullaan vaikuttaa suuresti autojensa käyttöön. Selvää on, että ruuhka-aikoina ja juhlapäivinä hinnat noudattavat vapaiden markkinoiden lakia eli kysyntäpiikeissä hinnat joustavat ylöspäin ja hiljaisempina aikoina hinnat laskevat.

Kilpailun vapautuessa haja-asutusalueiden taksipalveluiden pelätään heikentyvän. Kelan korvaamat matkat tuovat tuloja. Pirkanmaalla palveluntuottaja on Tampereen aluetaksi. Asiakkaan kannattaa huomioida, että hän saa heinäkuun alun jälkeen Kela-korvauksen taksimatkasta vain, jos hän tilaa matkan Tampereen aluetaksin välityskeskuksesta.

Taksialan muutos on tervetullut. Yrittäjät joutuvat miettimään liiketoimintansa kehittämistä. Asiakkaat hyötyvät, kun toimialalla otetaan käyttöön uusia digitaalisia sovelluksia muun muassa maksamisessa, matkaketjujen luomisessa ja asiakaspalautteen antamisessa.

Kuluttajan kannalta hyviä ovat sovellukset, joilla voi maksaa matkan ovelta ovelle, vaikka liikkuminen sisältäisi erilaisia kuljetustapoja taksista junaan.

Taksien muutokseen liittyy samanlaista ylihypetystä kuin hiljattain koettiin alkoholilakia lievennettäessä. Muutos sallia väkevämmät alkoholijuomat ruokakaupassa on tapahtunut maltillisesti. Samaa voi odottaa taksien kohdalla. Taksit tietävät, että ne ovat suurennuslasin alla, mutta täysin ongelmitta muutos tuskin etenee. Alkuvaiheessa voi tapahtua ylilyöntejä ja hinnoittelusta ymmällään olevat asiakkaat ottavat yhteyttä kuluttajaviranomaisiin.


Kommentit (8)

  • Realisti

    Vai asiakas hyötyy alan kehityksestä, taakse päin se menee, villit ajaa ilman mittareita tai vanhoilla mittareilla. Verotulot laskee, ainoastaan isot yhtiöt kehittävät toimintaansa. Muut hakevat helppoa tuottoa harmaalta markkinoilta. Vähän niinkuin kirpputori, kukin ilmoittaa mitä tykkää.

  • Ei nyt sentään

    Äidilläni on ohjeet Kelalta, että taksi tilataan kelanumerosta. Numero on ohjelmoitu äitini puhelimeen niin että puhelu onnistuu yhtä painiketta painamalla.
    Jos systeemi nyt muutetaan se vaatii viranomaisilta ja omaisilta runsaasti työtä.
    Junat ovat jo vanhempien ihmisten tavoittamattomissa; lippua ei voi ostaa enää junassa, kaikilla asemilla ei ole lippuautomaatteja, joita eivät edes kaikki pystyisi käyttämään.
    Esim. Vilppulasta Tampereelle on mentävä pummilla.
    Onnibussi on mahdoton käyttää, bussin ovella ei saa maksaa rahalla.
    Pankkia ei enää paikkakunnalla ole. Ja kortteja tai maksupäätteitä eivät kaikki näe käyttää.
    Rahalla pystyisi maksamaan mutta sitä ei voi nostaa enää mistään. Aina vaaditaan tunnusluvun näpyttelyä johonkin laitteeseen jota koko laitetta ei edes huononäköinen näe.
    Nyt jo omaiset tekevät täyttä työpäivää hoitaessaan vanhusten ja vammaisten asioita.
    Miksi luodaan koko ajan järjestelmiä, jotka vaativat jonkun vempaimen käyttöä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio