Taivaalla kiitäessään harva pohtii ympäristöasioita – Ruotsi päätti pakottaa matkustajat maksamaan

Pääkirjoitus: Ilmailussa talous ajaa ympäristön hyvinvoinnin ohi. Paljon hiilidioksidia päästävä toimiala ei voi olla vapaamatkustaja ilmastokysymyksissä.

JARNO JUUTI / Alman arkisto
Taivaalla kiitäessään harva pohtii ympäristöasioita – Ruotsi päätti pakottaa matkustajat maksamaan

Lentäminen on yksi ympäristön kannalta haitallisimmista liikkumistavoista. Ruotsissa otettiin käyttöön lentovero. Suomessa siihen ei vielä ole ollut uskallusta.

Aamulehti

Lomalla moni lentää ulkomaille.

Taivaalla kiitäessä aniharva pohtii lentämisen ympäristövaikutuksia. Pari ajatusta aiheeseen kannattaisi uhrata. Lentäminen on yksi ympäristön kannalta haitallisimmista liikkumistavoista.

Finnairin päästölaskurin mukaan lento Helsingistä Pariisiin tuottaa henkilöä kohti noin 175 kilon hiilidioksidipäästöt. Pekingin-lento päästää ilmaan noin 328 kiloa hiilidioksidipäästöjä henkilöä kohti.

Lento SAS:lla Tampereelta Tukholmaan tuottaa CO2-päästöjä 65 kiloa per matkustaja.

Saastuttamisesta huolestunut matkustaja voi keventää omaatuntoaan lahjoittamalla Finnairin Plus-pisteitä hyväntekeväisyystoimintaan. Muilla lentoyhtiöillä on samankaltaisia hyvitysjärjestelmiä. Lisäksi käytössä on erilaisia maksupalvelujärjestelmiä. Esimerkiksi Maan ystävät on tukenut saamillaan rahoilla muun maussa puunistutusta Sambiassa.

Maan ystävät kehottaa lentomatkustajia tukemaan ilmaston puolesta tehtävää työtä maksamalla esimerkiksi kymmenen prosenttia vastaavan summan lentolipun hinnasta lentomaksuna.

Yleisesti ottaen harva matkustaja tarttuu saastuttaja maksaa -tyyppiseen kompensointiin.

Kansainvälinen ilmakuljetusliiton IATA:n mukaan viime vuonna tehtiin hieman yli neljä miljardia lentomatkaa, ja matkustaminen vain kiihtyy.

Lentokoneiden hiilidioksipäästöjen vähentäminen täytyy ottaa tosissaan.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on luonut oman maailmanlaajuisen päästöjen vähentämisohjelmansa. Se tähtää siihen, että vuodesta 2020 lähtien kasvu olisi hiilivapaata. Pakolliseksi ohjelma muuttuu vuonna 2027.

Tavoite on perusteltu ja seurausta paineista, mitä lentoyhtiöihin kohdistetaan. Ilmailuala pyrkii ohjelmallaan välttämään sen, että lentoliikenteelle asetettaisiin päästövero.

Ruotsissa lentovero otettiin käyttöön huhtikuun alussa. Vero on Ruotsin sisäisillä lennoilla ja lennoilla Euroopassa noin kuusi euroa per matkustaja. EU:n ulkopuolisilla lennoilla veroa peritään noin 25–40 euroa riippuen matkan pituudesta.

Ruotsi osoitti kykyä tehdä kansallinen ratkaisu. Suomi ei ole tähän valmis.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on tyrmännyt ajatuksen, että lentovero otettaisiin käyttöön myös Suomessa (Yle 13.3.). Perusteena ministeri käytti sitä, että verosta olisi haittaa matkailulle, lentokentille ja alueiden tasa-arvolle.

Kuuden euron matkalippulisä Euroopan-lennolla tuskin kaataisi suomalaisten matkasuunnitelmia, eikä siten esimerkiksi Tampere-Pirkkalan lentokentän tulevaisuutta.

Valtio-omisteisen Finnairin syömähammas on Aasian-lennot. Lentoveron pelätään heikentävän sinivalkoisten siipien kilpailukykyä Aasian kasvavilla markkinoilla.

Käynnissä on ilmailualan viivytystaistelu.

Ilmailuala tietää, että hiilidioksidi- ja muihin päästöihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Kansallisten lentoverojen yleistyessä syntyy paine tehdä kansainvälisiä sitovia veroratkaisuja.

Sipilän hallitus puhuu kauniisti kestävästä kehitystä ja liikenteen vähäpäästöisyyden edistämistä, mutta toimet kohdistuvat autoiluun. Ilmailussa talous ajaa ympäristön hyvinvoinnin ohi.

Yksi toimiala ei voi olla vapaamatkustaja ilmastokysymyksissä.


Kommentit (5)

  • Miten maksu auttaa ympäristöä ?

    Eivät tuollaiset maksut vähennä lentämistä vaan kyse on pelkästään veron keräämisestä.

  • Nimetön

    Kummallisia nämä meidän ministerin touhut. Autoilu pitäisi saada saasteettomaksi sähköautoihin kohdistuvan tuen avulla ja samoin uusiin autoihin. Sähköpyöriin pitäisi saada tukirahaa jne.
    Mutta kun puhutaan lentoliikenteestä jota hän luultavasti joutuu käyttämään paljon ei korotuksia käykkään Oma etu on se tärkein

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio