Kisa pohjoisesta navasta käy kuumana

Pääkirjoitus: Restamaxin kehitys kertoo myös suomalaisen ruokakulttuurin muutoksesta. Keskittyminen huolettaa, mutta voi myös nostaa pienten arvostusta.

Joel Maisalmi
Kisa pohjoisesta navasta käy kuumana

Ravintola Palace teki hinnasta huolimatta vaikutuksen Aamulehden kriitikkoon viime vuonna. Tässä jälkiruokaa.

Aamulehti

Tampereella on vaikea heittää kiveä osumatta Restamaxin ravintolaan. Niihin lukeutuvat muun muassa tamperelaisklassikot Salud ja Stefan’s Steakhouse, hampurilaisketju American Diner ja uudemmista tulokkaista Pyynikki Brewhouse ja Guru's.

Helsingissä taas kivi osuu vaivattomasti Royal Ravintoloihin: yhtiön omistukseen kuuluvat muun muassa Pizzarium, Sandro sekä 17 ruokalajin illallisia tarjoileva Palace.

Yrityskaupan myötä Royal on nyt siirtymässä Restamaxin omistukseen.

Restamax aloitti "vasta" 1996 pubeista. Kasvu on ollut huimaa; liikevaihto on noussut vuoden 2012 vajaasta 61 miljoonasta eurosta vuoden 2017 vajaaseen 186 miljoonaan euroon. Yritys listautui pörssiin vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintola-alan yhtiönä.

Viime vuonna yritys kertoi havittelevansa 400 miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2020 loppuun mennessä. Stategian yksi kulmakivi on ollut kasvu yritysostojen kautta, joten sikäli Royal-kauppa on luontevaa jatkoa yrityksen toiminnassa.

Ulkomaiden valloitusyritys on alkanut Tanskasta, jossa yrityksellä on pian 13 ravintolaa. Seuraavana suuntana voivat olla Saksa, Puola ja Baltia. (AL 12.4.)

Restamaxin kehitys on kiinnostavaa muillekin kuin sijoittajille, sillä se kuvaa omalta osaltaan muutosta, joka suomalaisten suhteessa ruokaan ja etenkin ulkona syömiseen on viime vuosikymmeninä ollut.

Kun aiemmin ravintola oli varattu juhlahetkille, etenkin nuoret ja kaupunkilaiset syövät nykyisin säännöllisesti ulkona, ilman sen kummempaa erityistilaisuutta. Ravintolakäynneistä on tullut tapa, joka kuuluu myös arkeen.

Viime vuosina suosiossa on näyttänyt olevan erityisesti nopea ja helppo syöminen. Pikaruokamyynti kasvoi viime vuonna 7,6 prosenttia.

Samalla alan yritykset ovat muuttuneet niin, että meillä on suuria yhtiöitä ja ketjuja – ja pian yhä suurempi pörssiyhtiökin.

Helsingissä syömärillä on ollut kissanpäivät jo pitkään, sillä pääkaupungissa riittää ruokavilinää. Tampereellekin on kuitenkin viime vuosina syntynyt varsin vaihteleva ja erittäin tasokas ravintolatarjonta.

Ketjuuntuminen ja kilpailu voi huolestuttaa, mutta pienet yrittäjät voivat nähdä suurten synnyssä myös mahdollisuuden: ketterä ja kekseliäs tekijä voi löytää omaan rakonsa suurtenkin välistä.

Kuluttajan näkökulmasta tärkeää tietysti on, että saatavilla on paljon erilaista tarjontaa erilaisiin hetkiin ja tarpeisiin – pikaruokaa kiireeseen, pubeja istuskeluun ja fiinimpää juhlaan.

Ravintola-alalla toimii korostetusti vanha sanonta siitä, että asiakas äänestää jaloillaan. Sinne päin tehtyyn ei tarvitse tyytyä, vaan nimenomaan ravintoloissa on valta valita parempaa – jos rahaa riittää.

Juuri nyt talous kasvaa, mutta sen myötä nousevat korot ovat huolestuttaneet Maran toimitusjohtajaa Timo Lappia. Hänen pelkonsa on, että matalien korkojen aikaan tottuneet nuoremmat polvet eivät osaa varautua korkotason nousuun. (MT 28.2.) Kulutukseen jäävien rahojen vähentyminen näkyy ravintoloissa heti.

Kiinnostavaa onkin, millaiseksi tulevien vuosien ravintolamarkkinat muotoutuvat ja ketkä selviävät kisasta voittajina: suuret ketjut vai pienemmät yksityiset? Toivottavasti kaikki rohkeat ja taitavat palkitaan.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio