Halpakyytejä raiteille?

Pääkirjoitus: Junaliikenteen kilpailuttaminen on vielä kaukana ja ilmassa leijuu kysymyksiä, mutta kilpailutus tekee parhaimmillaan hyvää myös Pirkanmaalla.

Tomi Vuokola/Aamulehden arkisto
Halpakyytejä raiteille?

Kuljemmeko tulevaisuudessa tämän brändin kyydissä myös raiteilla?

Rautateiden matkustajaliikenne avautuu vihdoin kilpailulle. Koekaniiniksi otetaan ensin 2020-luvun alussa Etelä-Suomen taajamajunaliikenne. Näitä junia kulkee myös Tampereelle.

Koko kaukoliikenteen pitäisi olla mukana kilpailussa kesään 2026 mennessä.

Alan työntekijät hermostuivat heti, ja veturinkuljettajat ilmoittivat lakosta torstaina. VR itse korosti keskiviikkona, ettei kaukoliikenteessä kilpailutuksesta kerry hyötyjä, ellei liikenne lisäänny. Tämä taas vaatisi yhtiön mukaan investointeja rataverkkoon ja sen pullonkaulojen poistamiseen.

Matkustaja voi tervehtiä tietoa sekä toiveikkaasti että epäluuloisesti. Hyvin sattuessa hinnat laskevat ja junayhteydet voivat parantua.

Lento- ja bussimatkustajalle kilpailun kasvu on tehnyt pelkkää hyvää. Pitkän ja harvaan asutun Suomen raiteilla kyse onkin kilpailutuksen onnistumisesta.

Hinnan lisäksi olennaista on, mitä velvoitteita yrityksille asetetaan eli millaista palvelua vaaditaan. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmissa oli paketoida yhteen kannattavat ja kannattamattomat reitit. Vaan kulkeeko juna sopimuksen mukaan kerran vai viisi kertaa päivässä? Tärkeää onkin varmistaa, että kermankuorintaa ei todella tapahdu ja palvelutaso on hyvä.

Kulkijan kannalta uudistuksen onnistumisessa on kyse myös käytännön järjestelyistä, esimerkiksi lipun hankinnan tai junavuoron vaihtamisen helppoudesta.

Todennäköistä on, että VR pysyy hallitsevana tekijänä Suomen raideliikenteessä myös tulevaisuudessa.

Jos kilpailijoita löytyy, niiden valtti voivat olla paitsi hinnat, myös hinnoittelun mutkattomuus.

VR:n palveluheikennykset ja lippu-uudistukset ovat herättäneet kiukkua etenkin paljon matkustavissa. Tuorein esimerkki on uusi sarjalipun paikkavarauspakko.

Kiinnostuneita kilpailijoita voisi löytyä Onnibusista, kotimaisesta Koiviston Autosta tai Ruotsissa raideliikennettä hoitavista ulkomaisista yhtiöistä. Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke kutsuikin tilannetta tuoreeltaan "monella tapaa mielenkiintoiseksi". (Kauppalehti 10.8.)

Uudistus antaa myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää alueellista tai paikallista raideliikennettä.

Esimerkiksi Pohjanmaan lakeuksilla alkoi heti haaveilu pohjalaisjunasta, joka kuljettaisi kävijöitä nähtävyydestä toiseen. (Ilkka 10.8.)

Intoa on ilmassa myös Pirkanmaan liitossa, jossa maakuntien kilpailutus nähdään mahdollisuutena kehittää aluetta ja sen lähiliikennettä, vaikka muutokset ovatkin vuosien päässä.

Pelkkä kilpailutus ei kuitenkaan ratkaise esimerkiksi etelän radan ruuhkaongelmia. Yhteyksien nopeuttaminen Tampereelta Helsinkiin vaatii sijoituksia raiteille.

Epäselvää on myös, miten maakunnat saisivat järjestettyä raideliikennettä, mitä se maksaisi ja millainen sillisalaatti junaliikenteestä syntyisi. Parhaimmillaan toimiva lähijunaliikenne tiivistäisi maakuntaa fyysisesti ja henkisesti. Kauhukuvissa reitit ympäri Suomen ovat hankalia käyttää, joka reitille pitää ostaa lippu eri paikasta ja matkojen yhdistely on vaikeaa.

Asiakkaiden tarpeiden tarkka kuuntelu on tulevien vuosien suunnitelmia tehdessä avainasemassa, kaikilla tahoilla ja kaikissa yhtiöissä.


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Matkustaja voi tervehtiä tietoa sekä toiveikkaasti että epäluuloisesti. Hyvin sattuessa hinnat laskevat ja junayhteydet voivat parantua.

    Miksi lehti ei perustele väitettään. Helsinki- Tampere välillä kulkee 38 vuoroa edestakaisin päivässä. Miten siihen sullotaan lisävuoroja. Tarvitaan lisäkiskoja ja siihen ei ota osaa yksityiset tahot

  • Nimetön

    Lento- ja bussimatkustajalle kilpailun kasvu on tehnyt pelkkää hyvää. Pitkän ja harvaan asutun Suomen raiteilla kyse onkin kilpailutuksen onnistumisesta.

    Mitä kannattomattomia linjoja Onnibussi ajaa tai halpalentoyhtiöt lentää. Ei varmasti näy näillä linjoilla, joten VR tulee ajamaan kaikki kannattamattomat linjat. Joten kyseiset yritykset on huono esimerkki

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet