Sote-uudistus alkaa Pirkanmaalla heikennyksillä

Miten tehokkaasti hyvinvointialueet yrittävät toimia, jos ei ole aivan pakko?

28.12.2022 5:30

Enää neljä yötä hyvinvointialueeseen. Tuolloin aloittavilla organisaatioilla on ennen kokematon rooli suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluissa. Näillä 21 alueella on myös valtava vastuu yli 22 miljardin euron käytöstä, pelkästään Pirkanmaalla 4 700 euroa asukasta kohti.

Paitsi ettei oikein ole, mikäli uskoo valtakunnan pahan ilman lintua Suomen Pankkia. Sen talouskatsauksessa huomautetaan, että hyvinvointialueiden palvelutuotannon kustannustehokkuus on tärkeä osa menojen kasvun hillintää, mutta: alueiden taloudelliset kannusteet toiminnan tehostamiseen ovat heikot, ja muut kannusteet, kuten alueiden yhdistämisen uhka, eivät koske merkittävää osaa hyvinvointialueista. SP suosittelee varovasti maltillista verotusoikeutta, vaikka tunnistaakin kokonaisveroasteen kiristymisen riskin. Ilman tehostamista verotuksen kiristäminen on joka tapauksessa edessä.

SP huomauttaa, että valtion on vaikea olla antamatta lisärahoitusta alueille, jos ne eivät muuten pysty tuottamaan perusoikeuksiin liittyviä julkisia palveluja. Tämä tilanne voi tulla eteen nopeastikin, eikä yllätykseen voi vedota. Valtion budjetissa on soteen jo nyt 22,5 miljardia ensi vuodelle, eikä yksikään hyvinvointialue ole jakanut kiitoksia rahoituksensa riittävyydestä.

Myös Pirkanmaalla rahoitusvaje on tiedossa jo ennen toiminnan aloittamista. Rahaa kuluu yli 2,5 miljardia euroa, josta ennakoidaan syntyvän 63,5 miljoonan euron alijäämä. Hyvinvointialueen johto laskee, että toimintaa pitäisi tehostaa arviolta 2–3 prosentin vuosivauhtia. Suuruusluokka on siten kymmeniä miljoonia vuosittain.

Tämähän ei voi tarkoittaa muuta kuin palvelujen karsimista, sillä julkisen hoitotyön tuottavuutta näyttää olevan kovin vaikea parantaa. Hoidon laadusta voi vetää toistaiseksi yhtäläisyysmerkin työpanokseen.

Sote-uudistuksen tarkoitus on yhdenmukaistaa palvelut. Esimerkki Tampereelta kertoo, ettei kyse ole aina palvelujen parantamisesta: Tampereen vähävaraiset vanhukset menettävät palvelusetelillä tuotetut siivouspalvelunsa ja lounasetunsa, koska niitä ei saa muuallakaan hyvinvointialueella. Tämä voi kuulostaa vähäiseltä menetykseltä, mutta Tampereella asuu kuitenkin puolet alueen asukkaista.

Vastaavasti muulla Pirkanmaalla voi olla edessään tiukka palveluverkoston karsinta, jos hyvinvointialueen päättäjät alkavat toistaa mantraa keskitetyn palvelutuotannon tehokkuusedusta.

Mutta ensin pitää aloittaa. Asiakkaan ja hoitohenkilöstön puolesta on syytä toivoa, ettei suuria kömmähdyksiä hoitoon pääsyssä ja palkanmaksussa tulisi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut