Suomi tarvitsee isompia kuljetuskoneita

Ilmavoimien kehittämistä ei pidä jättää vain uusien hävittäjien varaan.

15.10. 6:00

Suomen ilmavoimien kuljetuskoneiden kapasiteetti ja toimintamatkat on laskettu riittäväksi operaatioihin Suomen rajojen sisällä. Kuljetuskapasiteettia tarvitaan kuitenkin lisää. Kyse ei ole pelkästään Suomen tulevasta Nato-jäsenyydestä. Kyse on toimintaympäristön muutoksesta ja puolustusvoimien kyvykkyyden turvaamisesta siinä.

Yhdysvaltain johtaman liittouman vetäytyminen Afganistanista elokuussa 2021 osoitti, että myös Suomi tarvitsee nykyistä isompia kuljetuskoneita pidemmällä toimintasäteellä. Puolustusvoimien tämän vuoden elokuussa julkaisema Afganistan-selvitys kirjaa tarpeen viileällä lauseenvastikkeella: ”Oman strategisen ilmakuljetuskyvyn puuttuessa ilmakuljetuksissa tukeuduttiin monikansallisen poolin strategisen ilmakuljetussuorityskyvyn käyttöön.”

Suomi evakuoi selvityksen mukaan Afganistanista kaikkiaan 288 ihmistä yhteensä kahdeksalla lennolla.

Suomen jäsenyys monikansallisessa ilmakuljetuspoolissa on hyvä asia. Poolit toimivat hyvin, kun ei ole päällä mitään kriisiä. Kun on, omien kuljetuslentotuntien saaminen poolista muuttuu kuitenkin aina hankalammaksi. Tämä tuli selväksi paitsi Afganistanissa, myös Venäjän aloitettua hyökkäyssotansa Ukrainaa vastaan. Poolin koneet ovat olleet jatkuvasti kovassa käytössä Ukrainan avustamisessa.

Afganistan-selvitys toteaa, että epäonnistuneiden tai romahtaneiden valtioiden alueilla toimeenpantavat evakuointioperaatiot ovat mahdollisia myös jatkossa. Niin ikään mahdollisia ovat selvityksen muut tilanteet, joissa Suomen sotilaallista suorituskykyä on tarve käyttää kansainvälisessä toiminnassa Suomen omista intresseistä lähtien.

Suomen omiin intresseihin kuuluu myös mahdollisimman nopea ja joustava sotilaallisen voiman siirtokyky Suomen rajojen sisällä. Tätäkin kykyä uudet kuljetuskoneet tehostaisivat.

Mitä koneita Suomen sitten kannattaisi hankkia nykyisten kaksimoottoristen Casa-kuljetuskoneiden rinnalle?

Mallia voisi hyvin ottaa Norjasta ja Tanskasta, jotka lentävät omia kuljetuslentojaan Lockheed Martinin nelimoottorisilla C-130J Super Hercules -potkuriturbiinikoneilla. Myös Ruotsi on vaihtamassa omat vanhemmat Hercules-koneensa Super Herculeksiin. C-130-mallit ovat muutenkin laajassa käytössä länsimaiden ilmavoimissa ja ne ovat osoittautuneet erittäin suorituskykyisiksi kuljetuskoneiksi.

Valtion kannattaisi ottaa 2–4 uuden kuljetuskoneen hankinta mukaan kevään 2023 kehysriiheen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut