Valokaapeli vai 5G, siinäpä vaikea kysymys?

Puhelinyhtiöt markkinoivat nýt innokkaasti valokaapeliyhteyksiä. Kuluttajan pitää ottaa selvää, mihin sitoutuu.

25.7. 6:00

Luotettavampia ja nopeampia nettiyhteyksiä tarjoava valokaapeli mietityttää nyt monessa kotitaloudessa ja taloyhtiössä eri puolilla Pirkanmaata.

Useat puhelinyhtiöt ja operaattorit kartoittavat nyt uusia alueita ja selvittävät, onko valokaapelille kysyntää. Päätökset kaapelin kaivuu-urakoista tehdään ennakkotilausten ja kiinnostuksen mukaan.

Tietoliikenneyhteyksien parantaminen on mitä kannatettavinta toimintaa. Yhteiskunta digitalisoituu nopeaa vauhtia ja muun muassa korona-aikana tutuksi tullut etätyö on asettanut etäyhteyksille uusia vaatimuksia.

Kuluttaja on silti aika lailla sormi suussa tehdessään päätöstä, sitoutuuko valokuituun vai luottaako langattomiin 4G- ja 5G-yhteyksiin myös tulevaisuudessa.

Valokuituyhteyksien hintahaitari on laaja, kuten Aamulehti taannoin (AL 19.7.2022) kertoi. Kuluttajan pitäisi lisäksi etukäteen tietää, mikä on tulevaisuudessa toimivin ja kustannustehokkain yhteys digimaailmaan.

Valokuidun rakentamisen mahdollisia sudenkuoppia kuluttajan kannalta on riittävän kilpailun toteutuminen. Valokuituyhtiöt toki kilpailevat keskenään, mutta on epätodennäköistä ja myös epäloogista, että kaksi yhtiötä lähtisi kaivamaan valokuitukaapelia rinnan samoille alueille.

Todennäköisintä on, että yhtiöille muodostuu tulevaisuudessa omat markkina-alueensa sen mukaan, mihin runkoverkosta on kätevintä vetää kaapelia eteenpäin ja missä kuluttajat ovat palvelusta kiinnostuneita ja valmiita sitoutumaan.

Kiinnostava kysymys on, miten valokuitusopimukselle käy, kun ensimmäinen sopimuskausi päättyy esimerkiksi viiden vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta. Asiakkaat on mahdollisesti houkuteltu palvelun piiriin edullisella kuukausimaksulla, jolla hoituu sekä kaivuutyö että järjestyvät sekä nettiyhteys ja kaapelitelevisio.

Voiko asiakas kilpailuttaa palvelun määräaikaisen sopimusjakson jälkeen? Valokaapelin omistaa edelleen sen kaivanut yhtiö ja se tuskin päästää ketään kilpailijaansa operoimaan verkkoonsa ainakaan ilmaiseksi.

Olennainen kysymys kuluttajalle kuuluu siis, mikä nopean nettiyhteyden hinnaksi muodostuu, kun kuherruskuukausi on ohi, ja pystyykö asiakas aidosti kilpailuttamaan palvelun samalla tavalla kuin esimerkiksi mobiililiittymissä nyt.

Toinen tärkeä kysymys on, millaiseksi mobiiliteknologia kehittyy tulevaisuudessa, kun käyttäjien ja liikkuvan datan määrä kasvaa todennäköisesti moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna.

Digiyhteiskunta rakentuu pala palalta, mutta matka voi kuluttajien kannalta olla osin pomppuinen.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut