Joukkoliikenne ei palvele kaikkialle, mutta voi silti olla matkaketjun osa

Haja-asutusalueilla on etsittävä uudenlaisia ratkaisuja julkisen liikenteen järjestämiseen.

15.7. 5:30

Kun Aamulehti kysyi lukijoiltaan joukkoliikenteen kannalta ongelmallisia paikkoja, vastauksia tuli lähes 180. Esiin nousi kuntia Pirkanmaan laitamilla, erityisesti Kihniö, Punkalaidun, Urjala, Virrat ja Parkano, mutta myös alueita Tampereen kaupunkiseudun kunnissa ja jopa keskuskaupungin sisällä.

Tilannetta vaikeuttaa se, että korona-aikana vähentynyt matkustaminen on karsinut markkinaehtoista linja-autoliikennettä, eikä se ole palautunut entiselle tasolle.

Haja-asutusalueiden julkisen liikenteen rapautuminen on itseään ruokkiva kierre: tarjonnan vähentyessä vähenee myös käyttö, kun alueella asuminen ja työssä tai opinnoissa käynti käytännössä vaatii oman auton. Hankalin tilanne on niillä, jotka asuvat vähäväkisillä alueilla ilman mahdollisuutta omaan autoon.

Lue lisää: Mika Välimäki ajaa päivittäin 100 kilometrin työmatkoja, koska bussi ei ole vaihtoehto – Näin lukijat kertovat joukko­liikenteen pahimmista katvealueista Pirkanmaalla

Haja-asutusalueilla ei ole odotettavissa paluuta vanhaan, sillä joukkoliikenteen kehittäminen painottuu alueille, joilla on kysyntää ja matkustajapotentiaalia. Haja-asutusalueilla ely-keskus ja kunnat etsivät uudenlaisia ratkaisuja julkisen liikenteen järjestämiseen.

Yksi vaihtoehto voisi olla kutsupohjainen liikenne. Se tarkoittaa, ettei ajeta tiettyä reittiä tietyn aikataulun mukaan, vaan keräten kyytiä tarvitsevat asiakkaat kutsujen perusteella.

Kenties mahdollisuuksia voisi hakea myös yhdistelemällä paitsi saman suunnan matkustajia, myös muita tarpeita? Ei siitä niin kauan ole, kun haja-asutusalueilla postiautot kuljettivat myös matkustajia.

Julkisen liikenteen parantaminen vähäisten matkustajamäärien alueilla ei ole helppo yhtälö, eikä kustannusten nousu sitä ainakaan helpota. Monelle haja-asutusalueelle muuttavalle onkin selvää, että julkisen liikenteen varaan ei voi arjen liikkumistaan rakentaa.

Siksi yhteiskunnassa on syytä muistaa, ettei omasta autosta luopuminen ja sen vaihtaminen bussiin, junaan tai ratikkaan ole kaikille realistinen vaihtoehto.

Siitä huolimatta ihmisiä voi kannustaa vaihtamaan oma auto joukkoliikenteeseen osaksi matkaa. Sillä voidaan helpottaa sisääntuloteiden ja kaupunkikeskustojen ruuhkaisuutta sekä liikenteen päästöjen tuomia haittoja. Siihen kannustetaan esimerkiksi lähijunaseisakkeiden ja -liikenteen sekä liityntäpysäköintimahdollisuuksien lisäämisellä, raitiotien laajentamissuunnitelmien toteuttamisella sekä sujuvilla bussivuoroilla niiltä alueilta, joita juna tai ratikka eivät palvele.

Tärkeää on, että koko matkaketjusta vaihtoineen onnistutaan tekemään sujuva, helppo, nopea ja taloudellisesti järkevä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut