Hämeenkatu odottaa vielä uutta huippuaan - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Hämeenkatu odottaa vielä uutta huippuaan

Ratikka ei yksinään riitä piristämään Tampereen pääkadun elinvoimaa.

28.10. 6:00

Hämeenkadun ja koko Tampereen keskustan elinvoimaisuus on ollut viime vuodet jatkuvana huolenaiheena.

Ensin ratikkatyömaa miinoitti keskustan kulkuväylät työmaa-aidoilla vuosiksi ja karkotti asiakkaat muualle. Ja kun ratikkaremontti alkoi päästä loppusuoralle, tuli koronapandemia, joka pakotti ihmiset jäämään koteihinsa keskustassa asioinnin sijaan.

Tänä syksynä olemme vihdoin tilanteessa, jossa Hämeenkadun remontti on valmistunut, ratikat liikennöivät ja koronarajoituksetkin ovat väistyneet. Mutta onko Hämeenkadusta jo tullut se luvattu paikka, jossa ihmiset viihtyvät ja yritykset menestyvät?

Aamulehti kysyi kolmeltakymmeneltä Hämeenkadun yritykseltä, onko elokuussa virallisesti liikennöinnin aloittanut ratikka jo lisännyt myyntiä ja asiakasmääriä. Osalla yrityksistä ratikan positiivinen vaikutus oli jo nyt näkynyt merkittävästi asiakasmäärissä. Toisaalta kyselyssä yli puolet yrityksistä vastasi, ettei ratikan vetoapua ole vielä näkynyt. (Uutiset A6–9).

Vastausten hajautuminen osoittaa, että vaikka ratikkatyömaita on elinvoimakeskustelussa pidetty kaiken pahan alkuna ja juurena, ratikan valmistuminen ei yksinään riitä siivittämään Hämeenkatua uuteen loistoon.

Ratikka on vielä nykyisellään rampa liikennejärjestelmä. Aamulehden kyselyssä useat Hämeenkadun länsipään yrittäjät kertoivat odottavansa parannusta, kun raitiovaunulinjan jatko Lentävänniemeen valmistuu.

Samanaikaisesti täytyy pitää huoli keskustan saavutettavuudesta muilla liikennevälineillä. Pysäköintipaikkojen riittävyys ja toimivat jalankulku- ja pyöräilyreitit ovat osa ratkaisua.

Elinvoimainen keskusta edellyttää riittävää määrää asukkaita. Sen vuoksi myös keskustan täydennysrakentamisen hankkeita on syytä edistää.

Yksi ongelma ratkaistavaksi ovat Hämeenkadun tyhjät liiketilat, jotka osaltaan nakertavat keskustan elinvoimaisuutta. Hennes & Mauritzin entinen liiketila on ollut Hämeenkadulla tyhjillään jo yli kaksi vuotta. Pelkkä kahviloiden ja ravintoloiden täyttämä katu ei houkuttele pitkälle visiitille.

Keskustan hiljentymisessä on toki kyse muustakin kuin katutöistä ja koronasta. Hämeenkadun vanhoja loistonpäiviä on turha haikailla, sillä koronapandemia, verkko-ostamisen yleistyminen ja kaupungin liikennekehitys ovat muuttaneet ihmisten tapaa liikkua ja asioida peruuttamattomasti.

Nyt tarvitaan toimia, joilla pääkatu houkuttelee jatkossakin kaupunkilaisia. Raiteilla kulkeva joukkoliikenne ei yksinään ole riittävä vetonaula.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut