Tampereen punainen ongelma - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Tampereen punainen ongelma

25.4. 7:00

Liikennevalot ja suojatiet ovat jälleen ikävä keskustelunaihe, kun Hämeenpuisto pääsi jälleen otsikoihin kuorma-auton ajettua jalankulkijan kuoliaaksi Puutarhakadun risteyksessä. Surullinen uutinen ei valitettavasti ollut ainutlaatuinen, mutta sen tulisi jäädä lajissaan viimeiseksi. Pelkään kuitenkin, että näin ei käy.

Suojateiden pitäisi olla nimensä mukaisesti turvallisia, mutta Tampereella ne näyttävät erityisen vaarallisilta. Tähän pitää saada muutos. Tampereen risteysten turvallisuus pitää nostaa oman huomionsa kohteeksi. Sitä pitää mitata ja järjestelmällisesti parantaa ja parannustoimia mitata.

Risteysten ja suojateiden turvallisuudessa on kaksi osaa: tekninen toteutus ja sääntely sekä käyttäytyminen, etenkin autoilijoiden.

Tekninen toteutus on ilmiön yksinkertainen osa. Helppoja pikavoittoja ei ole luvassa, mutta teknisiä ratkaisuja tulee toteuttaa nopeasti ja monipuolisesti sekä kokeilla. Helpointa on kokeilla valojärjestystä, joka näyttää punaista samaan aikaan kaikille autoille. Tästä aloitettakoon heti. Järjestely on Turun keskustasta tuttu. Jalankulkijalle etuna on turvallisuuden lisäksi se, että kun risteys menee kokonaan autoilta kiinni, sen voi kävellä halki. Punaisissa odottelua hyvittää matkansäästö, kun voi kertaylityksellä mennä ikään kuin kahdesta suojatiestä.

Muita teknisiä ratkaisuja edustavat esimerkiksi suojateiden vilkkuhuomiovalot, jotka muistuttavat jalankulkijasta, ja suojatien sijoittaminen risteyksen sijasta korttelin keskivaiheille. Autojen aktiiviset järjestelmät tulevat apuun tulevina vuosina.

Tekniset järjestelmät eivät kuitenkaan auta, jos tärkeintä ei saada kuntoon eli asennetta. Tampereella ajetaan risteyksissä poikkeuksellisella tavalla, nimittäin aivan säännöllisesti päin keltaisia ja punaisia. Suojatien eteen pysähtyneitä autoja ohitetaan usein giljotiinityyliin. Tämä on huikeassa ristiriidassa sen kanssa, että kaupunkilaiset muuten välttävät tarpeetonta liikenteessä kiiruhtamista.

Vuonna 2019 kerroimme Aamulehdessä, että Tampereella ajettiin punaista päin useissa vilkkaissa risteyksissä jopa 30 tai 50 kertaa vuorokaudessa. Tarkasteluaikana 2012–2016 Tampereen liikennevaloliittymissä sattuneista henkilövahingoista joka kolmas oli sellaisia, joissa jokin osapuoli rikkoi punavaloa. Suurimmassa osassa tapauksista kyseessä autoilija.

Punaisia päin ajaminen on täällä täysin poikkeuksellisella tasolla. Jos ajaa lähiöstä ja keskustaan ja keskustasta pois, näkee melkoisen varmasti vähintään yhden kunnon punaisia päin ajamisen. Keltaisellakin pitää pysähtyä, mutta täällä keltainen tarkoittaa vihreää. Tämä ei missään tapauksessa ole normaalia, ja tähän tulee nyt havahtua.

Kaikki turvallisuustyö on turhaa, jos valo-opastinta ei kunnioiteta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: