Ratikan koeliikenteen lykkääminen on perusteltua - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Ratikan koeliikenteen lykkääminen on perusteltua

Tampereen ratikan kaikille avoin koeliikenne on määrä aloittaa huhtikuun alussa.

16.2. 6:30

Kun Tampereen ratikan ykkösvaihe alkaa olla jo lähes valmis eikä ydinkeskustassa enää jatkuvasti möyritä, alkavat suurhankkeen parhaat puolet paljastua. Ei ihme, että ratikka on herättänyt suurta kiinnostusta viime viikkoina. Kun testimatkustajia haettiin loppuvuonna, halukkaita oli lähes 2 000.

Myös Aamulehden uutisointi raitiotiestä kiinnostaa nyt lukijoita harvinaisen paljon, oli sitten kyse vaurioituneista ajolangoista tai testiajon livelähetyksestä.

Rakennustyöt etenevät jopa odotettua nopeammin. Linjat Hervannasta ja Taysista Pyynikintorilla ovat jo olleet kovalla kulutuksella testiajoissa, ja Hatanpään pistoraide on valmistumassa etuajassa. Sorin aukion pysäkki linja-autoaseman kohdalla pystytään näillä näkymin ottamaan käyttöön heti samaan aikaan kuin varsinainen liikennöinti alkaa elokuussa.

Seuraava iso askel on kaupallisen koeliikenteen aloittaminen. Viimeisimmän tiedon mukaan se tapahtuisi huhtikuun alussa eli vain noin kuuden viikon päästä.

Koeliikenne on tarkoitus aloittaa välillä Hervantajärvi–Pyynikintori. Kyytiin olisi mahdollista päästä päiväaikaan arkipäivisin. Suunnitelmien mukaan koeliikenne voi alkaa esimerkiksi puolen tunnin vuorovälein.

Koeliikenteessä olevat ratikat pysähtyisivät jokaisella pysäkillä. Ratikan kyytiin pääsee Nysse-lipulla.

Suuri suosio on kuitenkin herättänyt epäilyksiä, kannattaako ratikan koeliikenteen aloittamista lykätä vallitsevassa koronatilanteessa (Uutiset A4–5).

Lähikontaktien välttämisen vuoksi matkustajamäärien hillitseminen on oleellisen tärkeää, ja Tampereen raitiotie oy pohtii parhaillaan, miten ratkaisisi tilanteen.

Ratikan kokoinen hanke vaatii riittävästi aikaa mahdollisien ongelmien testaamiseen ja niiden korjaamiseen. Jos koeliikenteen aloittaminen pitkittyy, samalla viivästyy varsinainen liikennöinti. Raitiotie oy tekee päätöksen koeliikenteen aloittamisesta todennäköisesti maaliskuun aikana. Tällä hetkellä näkymä on rohkaiseva: viime viikolla Tays kertoi 66 uudesta positiivisesta koronatartunnasta, kun sitä edeltävällä viikolla luku oli 145.

Hieno uutinen on myös se, että Tampere aloittaa yli 80-vuotiaiden rokottamisen tällä viikolla.

Kaupallisen koeliikenteen aloittaminen huhtikuussa on perusteltua, kunhan varaudutaan rajoittamaan yhtä aikaa matkustavien ihmisten määrää ja tekemään nopeitakin ratkaisuja tautilanteen muuttuessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut