Lisää nostokurkia Tampereen keskustaan - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Lisää nostokurkia Tampereen keskustaan

Ripeät päätökset ja riittävä kunnianhimo ruokkivat toisiaan. Tampereen vetovoima kasvaa ja positiivinen kierre on valmis.

9.2. 6:00

Vuosi 2021 on Tampereella historiallinen, sillä tänä vuonna kaksi pitkään odotettua jättimäistä rakennushanketta valmistuu.

Raitiotien ensimmäinen vaihe on jo yli 90-prosenttisesti valmis, ja liikennöinti aloitetaan täysimääräisenä elokuussa.

Keskustassa rautatien ylle kohoava moderni urheilu- ja viihdekeskus Uros-areena on sekin jo loppusuoralla. Viimeisimmän tiedon mukaan avajaisia juhlitaan joulukuussa.

Monesta kaupunkilaisesta varmasti tuntuu, että kaupungin ytimessä on möyritty koko viime vuosikymmen ja että jo on aikakin kasata nostokurjet pakettiin ja kuljettaa pois kaupunkimaisemasta.

Näin ei kuitenkaan toimita, eikä se järkevääkään olisi. Tampereen seutu kasvaa vauhdikkaasti, eikä kaupunkikehitys saa jäädä vetovoiman jälkeen. Pitää pystyä ajattelemaan riittävän pitkälle tulevaisuuteen.

Siksi on tärkeää, että Tampereella on riittävän suuret suunnitelmat ja että ne kyetään panemaan toimeen heti, kun vain mahdollista.

Aamulehdestä on luettu viime aikoina esimerkiksi Sara Hildénin taidemuseon näyttävistä ideoista Finlaysonin alueella ja vanhan tavara-aseman ympäristön rakentamisesta.

Näistä viimeksi mainittu kytkeytyy Kannen alueen jättihankkeiden sarjaan, joka ulottuu 1,5 kilometrin matkalla Erkkilän sillan tuntumasta aina Uros-areenan eteläpuolelle Viinikkaan saakka. Tässä sarjassa seuraavaksi tartutaan uuteen asemakeskukseen.

Tampereen rautatieasema on pitkään ollut vanhanaikainen, epäkäytännöllinen ja riittämätön alati kasvavien liikennemäärien takia.

Uudistus on kuitenkin tulossa ja yllättävänkin pian (Uutiset A4–5). Asemakeskuksen ensimmäisen vaiheen kaavan pitäisi valmistua vuonna 2021 ja rakennustöiden alkaa seuraavana vuonna heti jääkiekon MM-kisojen jälkeen.

Ensimmäisessä vaiheessa Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja vanha asematunneli muutetaan matkaterminaaliksi. Asemakaavassa on mukana myös kolme uutta tornitaloa junaradan vierelle. Kaupunki investoi tähän noin 35 miljoonaa euroa, kun hanke on kaikkiaan lähes miljardin arvoinen.

Rautatieaseman ja Uros-areenan välille uusi viheralueiden yhteys. Tämä Asemapuisto olisi harvinaislaatuinen asia: aivan keskustaan rakentuva uusi puisto.

Kannen alue on nyt kaupungin kärkihanke, ja niin pitääkin. Hankejohtaja Tero Tenhusen mukaan kiinnostus aluetta kohtaan on ollut niin kova, että jopa kaupunki on yllättynyt.

Tampereen asenne on huomattu. Ripeät päätökset ja riittävä kunnianhimo ruokkivat toisiaan: kaupungin vetovoima kasvaa ja positiivinen kierre on valmis.

Tervehdimme siis ilolla nostokurkia keskustassa myös 2020-luvulla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: