Tamperelaishanke opettaa nuorille pian mediataitoja - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Tamperelaishanke opettaa nuorille pian mediataitoja

Tampereella on käynnissä tutkimushanke, jolla on tärkeä päämäärä.

5.2. 6:00

Tampereen yliopistolla tutkitaan, missä määrin eri-ikäiset nuoret osaavat tunnistaa väärää ja valheellista tietoa internetissä.

Mediakasvatus on ollut osa opetussuunnitelmia jo pitkään, mutta Tampereen yliopiston johtaman Critical-tutkimushankkeen alustavat tulokset antavat viitteitä siitä, että etenkin mediasisältöjen kriittistä tarkastelua eli kriittistä lukutaitoa olisi syytä opettaa entistä enemmän nuorille (AL 5.2. A10).

Tutkimuksen mukaan nuorten taidot tunnistaa ja tarkastella kriittisesti lukemaansa vaihtelevat paljon luokka-asteiden sisällä. Esimerkiksi noin neljäsosa tutkimuksessa olleista 6.-luokkalaisista ei osannut kyseenalaistaa verkossa leviävien tekstien luotettavuutta, kun neljäsosa taas tunnisti tekstejä, joiden todenperäisyyttä on syytä epäillä.

Hanke ei voisi olla ajankohtaisempi. Esimerkiksi koronviruspandemian myötä valheellisten tietojen leviäminen verkossa on tutkitusti vauhdittunut.

Totuuteen pohjautumattoman tiedon leviäminen on todennäköisesti someajan pysyvä ilmiö. Tekstit leviävät verkossa juorujen, väärinkäsitysten, huumorin, mutta myös vaikutuspyrkimysten vuoksi.

Lopulta suomalaisten kriittisen ajattelun ja kriittisen lukemisen taidoissa on kyse myös demokratian tulevaisuudesta. Yhdysvaltojen tapahtumia seuranneet tietävät, mitä tapahtuu, kun ihmisiä yhdistää voimakas usko valheellisiin faktoihin. Lopputulos on räjähdysherkkä poliittinen ilmapiiri – ja joskus sen muuttuminen teoiksi.

Yhdysvallat ei ole ilmiön kanssa yksin, myös Suomessa on herännyt huoli poliitikkoihin ja luottamushenkilöihin kohdistuneesta häirinnästä ja uhkailusta (AL 3.2. A2).

Mitä paremmin suomalaiset pystyvät tunnistamaan verkossa vastaan tulevista viesteistä paitsi väärän tiedon, myös piilomarkkinoinnin ja muut vaikuttamispyrkimykset, sen parempi tilanne on ihmisille ja yhteiskunnalle.

Tutkimuksen lopulliset tulokset tulevat antamaan tärkeää tietoa siitä, miten nuoret lukevat verkon sisältöjä ja millaiset valmiudet heillä on tehdä päätelmiä sisältöjen totuuspohjasta.

Lisäksi hanke kehittää kriittisen lukemisen palvelua, jossa nuoret oppivat verkossa leviävien viestien kriittistä tarkastelua esimerkiksi erilaisten pelien avulla.

Valmistuessaan palvelu on tärkeä ja toivottavasti innostaa ja kasvattaa nuoria pohtimaan entistä tarkemmin vastaan tulevia mediasisältöjä. Se on toki kannustettavaa ihan jokaiselle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos