Tampereen ratikkapäätös kertoo paljon tulevasta – myötätuulta odotettavissa myös Härmälän ja Koilliskeskuksen reiteille - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Tampereen ratikkapäätös kertoo paljon tulevasta – myötätuulta odotettavissa myös Härmälän ja Koilliskeskuksen reiteille

Valtuusto päätti selvin äänin ratikan kakkososasta. Tahtotilasta voi päätellä, että myös tulevat jatko-osat ovat myötätuulessa.

21.10. 6:00

Tampereen kaupunginvaltuusto teki maanantaina odotetun ja järkevän päätöksen, kun se antoi lopullisen hyväksynnän raitiotien kakkosvaiheen rakentamiselle.

Pitkä ja lennokas väittely venyi yli neljätuntiseksi ja jatkui myöhäiseen iltaan asti. Lopulta investointipäätös tehtiin selvin äänin 56–11.

Sitten ykkösvaiheen tilanne on kääntynyt ratikan eduksi, sillä vuonna 2016 ratikkapäätös tehtiin äänin 41–25.

Kakkosvaiheessa raitiotie kulkee ensin Pyynikintorilta Santalahteen ja edelleen Lentävänniemeen. Työt käynnistyvät jo tänä vuonna Paasikivenkadulla ja Rantatiellä.

Maanantain valtuuston kokouksessa hyväksyttiin myös ponsi, jonka mukaan joukkoliikenneyhteydet turvataan harjun yli ratikkareitille lähialueilla, kuten Hyhkyssä, Pispalassa ja Epilässä.

Ylivoimaisesti suurin osa valtuutetuista äänesti, että on tamperelaisten etu aloittaa kakkosvaiheen rakennustyöt heti, kun mahdollista.

Osa olisi halunnut lykätä päätöstä. Ensin kokoomuksen Anne-Mari Jussila teki palautusesityksen, jossa ratikan kakkosvaihe olisi tullut päätettäväksi vasta, kun Näsisaaren valitusprosessi on ratkaistu. Jussilan esitys meni nurin.

TaPu teki muutosesityksen, että investointipäätöstä lykättäisiin viidellä vuodella kaupungin taloudellisen tilanteen takia. Myös perussuomalaiset esittivät, että kakkososan rakentamista pitäisi siirtää viidellä vuodella.

Enemmistö kuitenkin näki, että epidemian aiheuttaman vaikean taloustilanteen vuoksi ei kannata jarrutella. Lykkäämisellä olisi vain lisätty kaaoksen kestoa vuosiksi eteenpäin.

Hidastelu olisi voinut aiheuttaa myös ongelmia työvoiman kannalta, kuten Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoi Aamulehden haastattelussa. Osaajat olisivat voineet kaikota muualle töihin, kun nyt työvoima on valmiiksi paikan päällä ja organisaatio kasassa.

Valtuusto päätti ratikan ensimmäisestä vaiheesta vuonna 2016, ja kuten Kalervo Kummola maanantaina sanoi, jo tuolloin tehtiin henkinen päätös kakkosvaiheesta.

Jo alun perin ajatus ratikan laajentamisesta oli selvä, eikä sitä ollut tarkoituskaan jättää vain kahteen linjaan.

Seuraavaksi katseet kääntyvät jatko-osien suunnitelmiin, etenkin Koilliskeskuksen ja Härmälän suuntiin.

Valtuuston tahtotilasta voi ennakoida, että nämäkin hankkeet ovat myötätuulessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?