Miksi tämä Aamulehden juttu on maksullinen? Kysymyksiä ja vastauksia journalismin maksullisuudesta - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Miksi tämä juttu on maksullinen? Kysymyksiä ja vastauksia journalismin maksullisuudesta

Minkä vuoksi tämä Aamulehden verkossa ilmestyvä juttu aukeaa vain tilaajalle? Vastaamme tähän ja muutamaan muuhun kysymykseen verkkojournalismin maksullisuudesta.

18.5.2019 13:29 | Päivitetty 25.6.2019 15:18

Aamulehden maksulliset verkkojutut tunnistaa sivustolla keltaisesta tähtimerkinnästä, tilaajalle-sanasta ja tekstin päälle tulevasta maksuportista. Maksuportista tilaaja pääsee läpi kirjautumalla ja ei-tilaaja tekemällä tutustumistilauksen.

Miksen voi lukea tätä ilmaiseksi?

Lyhin vastaus on, että journalismin tekeminen maksaa rahaa. Mitä isompi ja erityisempi juttu, sitä kalliimpaa. Järki sanoo, että kalliilla tehtyä ei kannata jakaa ilmaiseksi. Enimmäkseen tämä pätee myös internetin journalismiin. Mediataloilla tosin kestin hieman aikaa huomata tämä.

Itse maksullisuuden idea ei ole uusi. Ensimmäisen kerran Aamulehti lanseerasi maksuportin 3.12.1881. Tuolloin joka ikinen juttu oli maksun takana, ja tutustumaan pääsi ostamalla irtonumeron hintaan 10 penniä.

Maksullisten juttujen tekeminen verkossa mahdollistaa kannattavan, laadukkaan journalismin eli sen, että myös tulevaisuudessa kerromme luotettavasti pirkanmaalaisen ihmisen elämään vaikuttavat uutiset ja pidämme maakunnan puolta. Kun julkaisemme juttuja maksullisina, voimme palvella paikallisia lukijoita paremmin ja keskittyä sille läheisimpiin aiheisiin. Maksullisuus mahdollistaa paikallisemman, pidemmän ja syvällisemmän journalismin.

Lukujen perusteella jutut palvelevat lukijaa. Aamulehden digitaalisten tilausten määrä kasvaa nyt yli 50 prosenttia vuodessa.

Someen linkkaamani juttu on harmillisesti maksullinen. Nyt kaikki eivät pääse lukemaan ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Aamulehden tutustumistilaus maksaa parhaillaan yhden euron, joten lukeminen ei toivottavasti jää ainakaan rahasta kiinni. Hyvien, keskustelua herättävien juttujen tekeminen maksaa, siksi myös niiden lukeminen. Myös esimerkiksi vuokra-asunto, taksikyyti, ravintolaruoka, hierojakäynti, rock-konsertti ja uutuuskirja ovat harmillisesti maksullisia.

Maksuporttiharmitus on ymmärrettävää, koska verkkojournalismin maksullisuus on vielä verraten tuore asia, joka kuitenkin parhaillaan muuttuu nopeasti tutuksi. Jälkikäteen katsottuna Suomenkin mediat olisivat voineet muuttaa juttujaan maksullisiksi jo paljon aiemmin. Norjalainen ja ruotsalainen media ovat kehityksessä meitä edellä, ja niissä maksullisia uutisia on huomattava osuus. Tausta on kaikilla sama: maksullisuus mahdollistaa juttujen tekemisen myös tulevaisuudessa.

Kaikkien pitäisi saada lukea tärkeimmät uutiset maksutta, koska ne ovat tärkeää yleistä tietoa. Miksi silti osa niistäkin on vain tilaajalle?

Aamulehti kantaa vastuunsa kansalaisen kriittisestä tiedonsaannista. Uutisoimme tärkeät tiedot maksutta, jos yleisön henki, terveys tai omaisuus ovat uhattuina tai uutisointi voisi pelastaa tietyn ihmisen hengen. Esimerkkiaiheista käyvät Tampereella liikkuva vaarallinen väkivaltarikollinen ja talvipakkasella eksynyt pikkulapsi tai dementiapotilas.

Tapahtumani, yritykseni tai teokseni mainitaan jutussa. Eikö juttu voisi olla maksuton, niin että mahdollisimman moni saisi tiedon hankkeestani?

Maksullinen juttu ei tarkoita pientä yleisöä. Aamulehden uutissovelluksen käyttäjät näkevät kaikki maksulliset jutut, ja heitä on säännöllisesti lähes 60 000. Maksullinen juttu ilmestyy lähes aina myös painettuna, ja painettua lehteä puolestaan lukee joko paperilta tai näköisversiona joka päivä 213 000 lukijaa.

Vertailun vuoksi: kotimaista elokuvaa ei jaeta ilmaiseksi Youtubeen pelkästään siksi, että yleisö saisi tietoa siinä mainittavasta tapahtumasta. Jos haluaa kertoa tuotteestaan tai tapahtumastaan yleisölle asiatekstin keinoin, maksullinen sisältömarkkinointi on erinomainen keino.

Kuinka paljon jutuistanne on maksullisia?

Sivuston etusivulla näkyvistä aiheista suunnilleen kolmasosa tai puolet on maksullista. Ajankohta ja uutistilanne vaikuttavat.

Olen vannoutunut painetun lehden lukija. Miksi te palvelette asiakasta vain verkossa?

Printtilehden asiakkaalle tärkeät verkon tähtiaiheet julkaistaan myös painettuina. Tilaaja voi valita pikselit tai paperin makunsa mukaan. Paperilla toteutus voi olla välineen koon ansiosta paljon näyttävämpi. Lisäksi saamme verkosta dataa siitä, mitkä aiheet ovat lukijalle merkityksellisimpiä. Tällä tiedolla parannamme painetun lehden sisältöä. Luonnollisesti printissä on myös paljon sellaista, mitä verkossa ei ole, kuten vaikkapa radion ohjelmatietoja ja urheilun tulospörssi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut