Pääkirjoitus: Tampereen raitiotien toinen osa on kannattava investointi - Pääkirjoitukset - Aamulehti

Tampereen raitiotien toinen osa on kannattava investointi – sitä ei kannata perua hetkellisen kriisin takia

Raitiotien toisen osan rakentaminen on pitkällä aikavälillä kannattava investointi.

6.9. 6:00 | Päivitetty 8.9. 9:28

Aamulehden kyselyn (AL 6.9.2020) perusteella selvä enemmistö Tampereen kaupunginvaltuutetuista kannattaa raitiotien osan 2 rakentamista Pyynikintorilta ensin Santalahteen ja sitten Lentävänniemeen. On siis todennäköistä, että valtuusto päättää käynnistää rakennushankkeen kokouksessaan 19. lokakuuta.

Aamulehti selvitti: Tampereen raitiotien kakkosvaihe menossa läpi selvin numeroin – Näin valtuutetut vastasivat: ”Kuin Egyptin Niili”, ”Jätti-investointi”

Raitiotien toisen osan rakentamispäätös ajoittuu taloudellisesti hankalaan tilanteeseen. Koronaviruspandemia on aiheuttanut taloudellisen kriisin, ja myös Tampereen kaupungin talous on tiukoilla. Palvelutarve kasvaa, ja menot tahtovat olla koko ajan tuloja suurempia.

Kuntaveroprosenttiakaan ei voi korottaa, sillä se ei ole pidemmän päälle kestävää. Veronkorotus on pois yksityisestä kulutuksesta, siten myös paikallisilta yrityksiltä ja lopulta myös niiden työntekijöiltä. Lisäksi se heikentäisi Tampereen houkuttelevuutta asuinkuntana. Viime marraskuussa valtuusto päätti korottaa veroprosenttia 19,75:stä 20,25:een, mutta linjasi samalla, että veroprosenttia ei enää nosteta taloussuunnittelukaudella 2020–2023. Tätä linjaa on syytä noudattaa.

Raitiotien toinen osa on kuitenkin pitkän aikavälin kannattava investointi, jota ei kannata hetkellisen kriisin takia perua. Raitiotien myönteiset vaikutukset asukkaille, kaupungille, ympäristölle ja taloudelle jäävät torsoksi, jos kokonaisuus jätetään puolitiehen. Ensimmäinen osa Pyynikintorilta Hervantaan ja Sorin aukiolta yliopistosairaalalle valmistuu ensi vuonna. Toisen osan rakentaminen on edullisempaa kuin ensimmäisen.

Tampere on kasvava kaupunki, ja vaikka joukkoliikenteen käyttö on tilapäisesti pandemian takia normaalia vähäisempää, tulevaisuuden kehityksen suunta on selvä. Joukkoliikenteen käyttö ja kysyntä kasvavat.

Tampere on myös päättänyt kasvaa raitiotiereitin varrelle. Raitiotie on jo kiihdyttänyt asuntorakentamista esimerkiksi Lentävänniemen suunnalla. Asunnoille ratikkareitin varrella on kysyntää. Raitiotie nostaa maan arvoa ja tehostaa merkittävästi maankäyttöä.

Tampereen kaupunki aikoo rakentaa Hiedanrantaan merkittävän uuden kaupunginosan. Raitiotie on hankkeen onnistumisen kannalta täysin oleellinen, sillä suunnitelmat on tehty sillä ajatuksella, että uusi kaupunginosa tukeutuu raitiotiehen.

Raitiotien toisen osan rakentamista isompi pohdinta on se, jatketaanko raitiotietä naapurikuntiin ja millä aikataululla.

Oikaisu 8.9.2020 klo 9.26: Kirjoituksesta saattoi ensin saada käsityksen, että raitiotien ensimmäisessä osassa linja kulkisi Pyynikintorilta Taysille ja Hervantaan. Raitiotien ensimmäisessä osassa on kaksi linjaa, joista toinen kulkee Pyynikintorilta Hervantaan ja toinen Sorin aukiolta Taysille. Koskipuiston ja Sammonaukion välillä molemmat linjat kulkevat samaa raitiotierataa, mutta Pyynikintorilta pääsee Taysille vain vaihtamalla ratikkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?