Aloitteiden suosio kertoo poliitikkojen kyvyttömyydestä uudistaa yhteiskuntaa – pidetään kansan kanava auki

Pääkirjoitus: Suurin ongelma on vastakkaisten aloitteiden synty ja pyrkimys käyttää menetelmää vain protestoimiseen. Vaadittavaa allekirjoitusten määrää ei pidä nostaa heppoisin perustein.

Jussi Leinonen / Alma Median arkisto
Aloitteiden suosio kertoo poliitikkojen kyvyttömyydestä uudistaa yhteiskuntaa – pidetään kansan kanava auki

Lukiokirjat ja niiden aiheuttamat kulut ovat yksi syy, joka synnytti kansalaisaloitteen maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta. Aloite etenee eduskuntaan.

Yhtä vikkelästi kuin kansalaisaloitteiden suosio näyttää kasvaneen ovat useat poliitikot heränneet arvostelemaan aloitteiden tekemisen "helppoutta".

Laki edellyttää, että Arkadianmäelle asti päätyäkseen kansalaisaloitteen on saatava 50 000 kannattajaa kuuden kuukauden aikana. Nimen paneminen "paperiin" onnistuu näppärästi internetissä, ja allekirjoituksen varmentavan tunnistautumisen voi hoitaa vaikkapa pankkitunnuksiaan käyttäen.

Tuorein tavoitteeseensa päässyt kansalaisaloite tavoittelee toisen asteen koulutuksen muuttamista maksuttomaksi. Asiaa aktiivisesti ajaneet joutuivat jännittämään loppusuoralle asti, kertyykö nimiä riittävästi. Raja ylittyi noin viikko ennen määräajan täyttymistä.

Seuraavana 50 000 kannattajan rajan ylittänee aloite perintö- ja lahjaveron poistamisesta. Edellisenä puolestaan on varmistunut muiden muassa vakuutuslääkärien valtuuksien muuttamiseen tähtäävän aloitteen meno eduskuntaan.

Kansalaisaloitteiden aikaa on nyt eletty viitisen vuotta, ja sinä aikana riman on ylittänyt yhteensä 23 hanketta. Kaksi on läpäissyt koko seulan ja tullut hyväksytyksi uutena lakina. Toisella sallittiin avioliitto samaa sukupuolta olevien välillä, ja toisella muutettiin äitiyslakiin kirjattuja vanhemmuuden tunnustamissäännöksiä siten, että lapsella voi olla kaksi äitiä jo ennen syntymää.

Luvut kertovat, ettei kansalaisaloitteista ole mitään suoranaista säädöstehdasta tullut. Eduskunnan käsittelyyn asti edenneet aloitteet ovat olleet pääosin asiallisia ja vähintään kunnollisen keskustelun arvoisia muutosehdotuksia.

Hämmennystä syntyy lähinnä siitä, että samasta asiasta voi syntyä vastakkaisia aloitteita tai että kansalaisten kanavaan ovat tarttuneet myös poliitikot, joilla on ennestään ihan riittävät mahdollisuudet ajaa ajatuksiaan.

Pohdintaa nostatti myös työttömyysturvan niin sanotun aktiivimallin perumiseen tähtäävä aloite. Se kun pyrkii kaatamaan edustuksellisen demokratian koneistossa asianmukaisella tavalla tehdyn päätöksen. Eikä kansalaisaloitteiden instituutiota pidäkään muuttaa pelkäksi protestikanavaksi kulloinkin vallalla olevaa poliittista päätöksenteon suuntaa vastaan.

Kansanedustajia taitaa harmittaa kansalaisaloitteissa eniten se, että niiden suosio kumpuaa myös puolueiden ja poliitikkojen kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta muuttaa yhteiskuntaa järkevällä tavalla.

Tasa-arvoisen avioliittolain toteuttaminen on tästä paras esimerkki. Sen saaminen aikaan on melkeinpä yksistään sellainen saavutus, että sen takia on kannattanut pyörittää aloitekoneistoa – vaikka koneiston sisällä on yritetty ajaa myös hankkeita, jotka eivät ole täysin linjassa kansalaisaloiteuudistuksen idean ja hengen kanssa.

Keskustelussa on noussut esiin kriittisen rajan nostaminen esimerkiksi 100 000:een.

Jos kansalaisaloitteen käytäntöjä halutaan muuttaa, ei ensimmäisenä pidä nostaa allekirjoitusten määrärajaa. Tärkeämpää olisi katsoa, miten kanava saataisiin pysymään parhaiten auki uusille ja rakentaville aloitteille.

Pitäisi vähintään selvittää, voisiko kynnys olla korkeampi sellaisille aloitteille, joilla pyritään vain kaatamaan vastikään säädettyjä ja asianmukaisessa järjestyksessä syntyneitä lakeja.


Kommentit (8)

  • Nimetön

    Pekkarisella pelko, että jääpi oma soputumiseläke saamatta, se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Edustajien lukumäärä on sitä paitsi ihan liian suuri näin pienen kansakunnan selkänahasta maksettavaksi. Suuri määrä kun ei aina korvaa laatua.

  • Pois suojatyöt

    Eduskunnassa tulisi olla aika raja myös kansaedustajilla, Pekkarinen, Zytskowits, Kanerva ect. Ovat siellä olleet suojatyöpaikassaan kokoaikuisikänsä. En tiedä mitä ovat saaneet aikaan palkkansa eteen, mutta ”työ” vain jatkuu.
    Mielestäni 3-4kautta olisi riitävä aika, senjälkeen 2kautta ihan oikeisiin töihin. Ministerit lisääntyyy joka kaudella, puolet heistä joutais pois. Siitä tulisi iso säästö, kuten turhat eläkkeetkin.
    Kansalaisaloite on hyvä kanava toimia suoraan, vaikka mikään todella tärkeä aloite ei olekkaan saaavuttanut maalia.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio