Unilääkäri opetti NHL-tähdet nukkumaan – ”Tuhina alkoi kuulua, kun kerroin heille päiväunien pituudesta”

NHL-seura Columbus Blue Jackets on tehnyt vuosia yhteistyötä arvostetun unilääkärin Henri Tuomilehdon kanssa saadakseen pelaajat palautumaan paremmin rasituksista.

Unilääkäri Henri Tuomilehto tekee yhteistyötä Columbus Bluejacketsin kanssa ja auttaa pelaajia Suomen-vierailulla.

4.11. 9:14

Unilääkäri Henri Tuomilehto yrittää kehittää NHL-seura Columbus Blue Jacketsin pelaajien nukkumistaitoja.

Kyse on tärkeästä asiasta. Paremmilla unilla taataan miljoonia dollareita tienaaville pelaajille laadukkaampi palautuminen rasituksista, positiivisempi mieli ja parempi energisyys.

Columbus ja Colorado kohtaavat Tampereella kahdessa NHL:n runkosarjaottelussa perjantaina ja lauantaina.

Ajankohta on vaikea. Jääkiekkoliiga NHL:n runkosarja on ehtinyt pyöriä Pohjois-Amerikassa noin kymmenen kierrosta, kun pitkä lento ja 7–8 tunnin aikaero tulevat sekoittamaan rytmin.

Kaiken lisäksi matkasuunta Yhdysvalloista Suomeen on keholle vaikeampi kuin toisin päin.

”Fysiologisesti itään kestää enemmän palautua”, Tuomilehto sanoo hotelli Kämpin kahvilassa.

Molemmat joukkueet saapuivat Helsinkiin maanantaina ja tasasivat ensimmäiset päivät jet lagia eli aikaerorasitusta, kunnes aletaan jakaa sarjapisteitä Nokia-areenassa.

Lue lisää: Patrik Laine kauhistui jouduttuaan Ilveksen pukukoppiin: ”Saatan sylkeä logon päälle” – Laine-mania valtasi Nokia-areenan

Jet-lag on fysiologiaa, eikä sitä voi huijata

Tuomilehto, 54, toimii Columbuksen palkkalistoilla neljättä vuottaan ja auttaa pelaajia nukkumaan paremmin ja ymmärtämään unen merkityksen.

”En voi luvata Stanley Cupia, mutta ei tämä unitietoisuus ainakaan esteenä ole voittamiselle.”

Blue Jackets asui Kämpissä ensimmäisinä Suomen-vierailun päivinään. Tuomilehto liittyi joukkueen mukaan tiistaina aamupalalle.

Maanantain eli tulopäivän hän rauhoitti pelaajille kokonaan mutta huomasi ilokseen, että kaikki tehtiin niin hyvin kuin mahdollista.

Columbus pelasi viime sunnuntaina New Jerseyä vastaan, lensi yöllä ja saapui maanantaina aamupäivällä Helsinkiin noin kello 11. Sen jälkeen seuran valmennusjohto järjesti kevyttä ohjelmaa koko päiväksi. Tarjolla oli kaikkea mahdollista jalkapallosta ja pienestä hikoilusta yhteiseen päivälliseen.

Sänky ja nukkuminen eivät tulleet kysymykseen.

”Maanantai oli oppikirjamainen. Oli tosi hieno veto seuran johdolta.”

Tuomilehto sanoo, että pahin virhe olisi ollut käydä tulopäivän aamuna nukkumaan. Sillä olisi voinut tuhota monta tulevaa päivää, jopa kokonaisen viikon.

”Jet lag on fysiologiaa, eikä sitä voi huijata.”

Lue lisää: Artturi Lehkonen kertoo, mistä Coloradon erikoinen saunalaulu oli peräisin: ”Meillä oli kova kisa, kuka pysyy pisimpään saunassa”

Columbuksen urheilujohtaja Jarmo Kekäläinen tarkkaili MM-turnausta Tampereella keväällä, ja nyt hän toi seuransa kahteen NHL-otteluun.

Aivot kompensoivat univajeen

Päiväunet väärään aikaan maahan saapumisen jälkeen olisivat välipalkinto mutta siihen kohtaan väärä ratkaisu.

”Palautuminen lähtisi silloin väärille raiteille”, Tuomilehto arvioi.

Hän tapasi Columbuksen joukkueen viime viikon torstaina Zoom-videoyhteyden välityksellä. Hän piti luennon ja antoi evästyksiä ennen matkaa Suomeen.

Yksi ohje oli yrittää herätä parina viimeisenä päivänä Yhdysvaltain itärannikolla vähän tavallista aikaisemmin. Se siirtäisi sisäistä kelloa pienen askeleen kohti Suomen aikaa.

Loput elimistöä sotkevat tunnit saisivat hoitua perillä vähin erin.

Kun Tuomilehto tapasi joukkueen tiistaina hotelliaamiaisella, valtaosa kehui, miten hyvin yö oli mennyt. Ja jos yö ei olisikaan sujunut, ei pitäisi hätäillä.

”Aivot lähtevät kompensoimaan univajetta, ja silloin täytyy antaa aivoille mahdollisuus.”

Tuomilehto kertoo esimerkin. Kun nukahtaminen syvään uneen saattaa tavallisesti kestää noin 30 minuuttia, väsynyt ihminen voi päästä samaan 10–15 minuutissa. Aivot alkavat paikata univajetta.

Ensi tapaamisesta neljä vuotta

Columbuksen ja Tuomilehdon ensimmäiset kontaktit osuivat kesään 2018. Seuran urheilujohtaja Jarmo Kekäläinen otti yhteyttä Tuomilehtoon. Kekäläinen tunsi kiinnostusta unen merkitykseen ja pyysi Tuomilehdon kesäpaikalleen kertomaan lisää.

Tuomilehto veti kahden tunnin monologin siitä, mitä hän ajatteli urheilijoiden unesta ja miten sitä pitäisi tutkia ja selvittää.

Esityksen jälkeen Tuomilehto kätteli kuuntelijat. Asia taisi jäädä siihen, hän ajatteli.

Kahden viikon kuluttua puhelin soi. Kekäläinen kutsui unilääkärin Columbukseen ennen NHL-kauden alkua.

Tuomilehto otti uniteknikkonsa mukaan ja lähti matkaan. He pakkasivat myös unitutkimuslaitteet, joilla saadaan virallista ja tarkkaa dataa unen laadusta ja syvyydestä.

Tapaaminen Columbuksen pelaajien kanssa alkoi taas pitkällä puheenvuorolla. Tuomilehto kertoi ja perusteli unen merkityksen huippu-urheilussa.

Seuran valmennusjohto arveli siinä vaiheessa, että 5–7 pelaajaa voisi olla kiinnostuneita selvittämään oman nukkumisensa tason.

Columbuksen tähtihyökkääjä Patrik Laine kuuluu Henri Tuomilehdon asiakkaisiin.

Osalla oli jopa unihäiriöitä

Lopulta 20 pelaajaa halusi testiin. Karuimmat tulokset paljastivat, että muutamat heistä kärsivät unihäiriöistä.

”Jos unta halutaan tutkia, ei sitä voi millään muulla selvittää kuin laittamalla piuhat päälle. Ei se onnistu millään kelloilla tai sormuksilla. Ne ovat vain hyvinvointituotteita”, Tuomilehto sanoo.

Tutkimus johti siihen, että pelaajat saivat yksilöllisen suunnitelman nukkumisestaan ja palautumisestaan.

Tuomilehto muistuttaa, että nukkuminen on taitoasia ja taitoja voi kehittää. Niin kävi myös Columbuksessa.

Oli toinenkin tärkeä asia. Unta ei voi suorittaa eli pakottaa. Sille on vain annettava mahdollisuus tulla oikeaan aikaan.

Myöhemmin samalla kaudella Tuomilehto osallistui joukkueen vieraskiertueelle Floridassa ja Tampassa. Opit olivat uponneet ja tieto auttanut.

”Pelaajat olivat pystyneet pidentämään uniaikaa keskimäärin tunnilla. Se kertoi sitoutumisesta.”

Pitkät päiväunet tuhoavat unen laadun

Yhteistyössä Blue Jacketsin kanssa Tuomilehto haluaa olla mahdollisimman lähestyttävä. Entinen squashin kotimainen laatupelaaja kulkee hotellissa Columbuksen huppari yllään, eikä jäykästä lääkärilookista ole tietoakaan.

Hän antaa pelaajille ohjeita, valistaa ja auttaa, jos he kaipaavat tukea. Tärkeää on olla koko ajan käytettävissä.

Pelaajat saivat opin ja ymmärryksen, ettei päiväunilla nitistetä jet lagia. Päiväunet eivät silti ole kiellettyjä, kun hetki on oikea ja ollaan oikeassa rytmissä.

Tuomilehto tietää, että pelaajat tarvitsevat päiväuniaan, mutta yhden harhaluulon hän on joutunut nitistämään.

Pukuhuonepuheissa kuuluu juttuja tunnin, puolentoista jopa kahden tunnin päikkäreistä. Unesta ja nukkumisesta on uskomuksia, elämäntapavalmentajien oppeja, kokemus­asian­tuntijoiden vinkkejä ja muuta huuhaata.

”Tieteen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Tuhina alkoi kuulua, kun kerroin heille päiväunien pituudesta. Pelaajat ovat kriittisiä, ja heille täytyy perustella asiat.”

Tuomilehto suosittelee päiväunien enimmäispituudeksi puolta tuntia, ei yhtään enempää.

”Kahden tunnin päiväunet tuhoavat yöunen laadun. Päiväunilla ei voi kompensoida yöunia.”

Henri Tuomilehto on auttanut uniasioissa myös Mikael Granlundia, joka pelaa Nashvillessä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut