Romania loukkaantui huijaus­syytöksistä ja harkitsee nyt vetäytyvänsä Euroviisuista: Syyttää Ruotsia, Belgiaa ja Australiaa äänten vaihtamisesta

Romanialaiskavana TVR:n mielestä EBU on antanut osalle maista sanktioita ja sallinut toisten jatkaa äänten vaihtamista.

Romanialaisartisti WRS pääsi Euroviisujen finaaliin espanjalaistyylisellä kappaleella Llámame.

24.5. 14:19

Euroviisut järjestävä Euroopan yleisradiounioni EBU ilmoitti viime viikolla, että kuusi maata oli yrittänyt huijata tämän vuoden Euroviisuissa Italian Torinossa. Järjestäjät olivat havainneet, että toisessa semifinaalissa kuuden maan tuomarit olivat sopineet etukäteen äänestämisestä ja äänestäneet toisiaan.

Yritys huomattiin ajoissa, ja tämän vuoksi kyseisten maiden tuomariäänet korvattiin uusilla, algoritmin avulla määritellyillä pisteillä sekä toisessa semifinaalissa että finaalissa.

Huijausta yrittäneet maat olivat EBUn ilmoituksen mukaan Romania, Montenegro, Azerbaidžan, San Marino, Puola ja Georgia.

Nyt osasta näistä maista tulee voimakasta kritiikkiä EBUa kohtaan.

Voimakkainta kritiikkiä esittää Romania. Maan kaupallinen televisiokanava TVR ilmoittaa tutkivansa syytöksiä, mutta kertoo samalla, ettei se aio hyväksy tapaa, jolla EBU käsitteli tuomariäänten synnyttämää tilannetta toisessa semifinaalissa ja finaalissa.

”He ovat soveltaneet kaksoisstandardeja maihin, joiden äänet on annettu epäilyksiä herättävällä tavalla”, TVR kirjoittaa lausunnossaan.

TVR:n mielestä EBU on antanut osalle maista sanktioita ja sallinut toisten jatkaa äänten vaihtamista – ja antanut näille maille vieläpä ”lisäpisteitä”. Lisäksi EBUn ”läpinäkymätön” algoritmi on kanavan mielestä epäilyttävä.

Romanialaiskanava nosti esiin erityisesti Ruotsin, Australian ja Belgian, jotka sen mukaan äänestivät toisiaan mutta eivät saaneet rangaistuksia. Todellisuudessa nämä maat olisivat menestyneet joka tapauksessa hyvin, ilman väitettyä ääntenvaihtoakin, muistuttaa euroviisusivusto Wiwibloggs.

Romanialaiskanava TVR kirjoittaa lausunnossaan, että se harkitsee jopa Eurovision laulukilpailusta eroamista.

Lisäksi se ilmoittaa, että se harkitsee haastavansa EBUn oikeuteen ”tv-kanavalle aiheutuneen vahingon vuoksi”.

Muun muassa ruotsalaislehti Expressen nostaa esiin, ettei tapausta hyväksytä monissa muissakaan maissa. Esimeriksi Montenegron radio- ja tv-yhtiö kirjoittaa, että EBUn syytöksessä on kyse on ”olettamuksista, jotka eivät pidä paikkaansa ja joita ei ole varmennettu”.

San Marino taas on kirjoittanut vastineessaan, että EBU on käsitellyt tapausta ”autoritaarisesti”.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut