Tampereen keskustassa kaivataan asukaspysäköintiä – "Tasapuolista kohtelua on vaikeaa järjestää"

Pysäköinti: Tampereen keskustan asukkaat haluaisivat saada helpotusta parkkipaikan hakemiseen.

Jukka Manninen, AAMULehti
Tampereen keskustassa kaivataan asukaspysäköintiä – "Tasapuolista kohtelua on vaikeaa järjestää"

Esimerkiksi tässä Satamakatu 7:ssä sijaitsevassa taloyhtiössä ei ole ainuttakaan autopaikkaa. Asukkaat ovat pitkään toivoneet asukaspysäköintiä myös Tampereen ydinkeskustaan.

Jukka ManninenMoro, keskusta

Asukaspysäköinnin mahdollisesta laajenemisesta Tampereen Pyynikille ja Amuriin kertova Moron juttu sai monet keskustassa asuvat lukijat ottamaan yhteyttä toimitukseen. Viesti oli yhteinen, mekin haluamme asukaspysäköinnin.

Keskustan asukkaiden mielestä ei ole tasapuolista, että muualla on ilmaista tai edes asukaspysäkönnin vuosimaksulla mahdollista pysäköidä autonsa pitemmäksikin aikaa. Keskustassa asuvat joutuvat maksamaan normaalit hinnat kaduilla ja pysäköintitaloissa, ellei taloyhtiöllä ole antaa autopaikkaa.

Moni Moroon yhteyttä ottanut kertoi, ettei heidän taloyhtiöllään ole ainuttakaan pysäköintipaikkaa tai sitten niihin on pitkä jono.

– Auton joutuu viemään kauas ja ikinä ei tiedä, löytyykö kodin läheltä paikkaa edes lyhytaikaiseen pysäköintiin ja sitten sekin maksaa, selvitti yksi soittaja.

Tampereen kaupungin nettisivuilla todetaan, että asukaspysäköintiluvalla on oikeus poiketa liikennemerkillä osoitetusta pysäköintikiellosta, -rajoituksesta tai maksusta, mikäli lisäkilvellä näin on määrätty.

Luvan lunastaneella on oikeus pysäköidä vain kyseessä olevalle luvalle osoitetuilla pysäköintipaikoilla.

Moro kysyi keskustan asukkaiden toiveesta kaupungin suunnittelijoilta.

Miksi ydinkeskustan asukaspysäköinti ei ole mahdollista, suunnittelupäällikkö Ari Vandell?

– Tampereen pysäköintipolitiikassa on linjattu pysäköinnin kehittämisen periaatteet keskustassa. Ydinkeskustassa turvataan kaduilla lyhytaikainen pysäköinti ja pitkäaikainen pysäköinti tapahtuu pysäköintilaitoksissa tai tonteilla.

Aiheutuisiko keskustan asukaspysäköinnistä ongelmia?

– Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa ja keskustan strategisessa osayleiskaavassa on määritelty ydinkeskustaan hitaan liikkumisen vyöhyke, jossa kävelyolosuhteiden kehittäminen ja tilan vapauttaminen kävelyyn, oleskeluun ja pyöräilyyn on tärkeää.

– Nykyisistä pysäköintipaikoista on tavoitteena poistaa noin puolet katujen saneerauksen yhteydessä. Vapautuva tila käytetään kestävien liikkumismuotojen olosuhteiden parantamiseen ja katuvihreän lisäämiseen. Asukaspysäköintijärjestelmän laajentaminen ydinkeskustaan ei ole järkevää, koska kadunvarsien pysäköintipaikat tarvitaan päiväsaikaan lyhytaikaisen asiointipysäköinnin tarpeisiin.

Mikä on pahin este?

– Varmastikin lyhytaikaisten asiointipysäköintipaikkojen loppuminen.

Keskustan asukkaiden mielestä tilanne on nyt epätasa-arvoinen. Miten kommentoit?

– On totta, että ydinkeskustassa asukaspysäköinti ei ole samoilla perusteilla määriteltyä kuin keskusta reuna-alueilla, joilla asiointipysäköinnin tarve on pienempi ja asukaspysäköintijärjestelmien muodostaminen on ollut mahdollista. Toisaalta keskustan ulkopuolella kadunvarressa voi pääosin pysäköidä maksutta.

– Tasapuolista kohtelua on vaikeaa järjestää koko kaupungissa kysynnän ja tarjonnan erilaisuudesta johtuen. Myös pysäköinnin hinnoittelu perustuu kysynnän ja tarjonnan suhteeseen. Mitä enemmän kysyntää on suhteessa tarjontaan, sitä korkeammat ovat pysäköintimaksut.

– Ydinkeskustassa asuminen johtaa näin vääjäämättä suurempiin pysäköintikustannuksiin. Keskustassa asukaspysäköinti hoidetaan ensisijaisesti tonteilla ja jos tonteilla olevat paikat eivät riitä, pitää puuttuvat paikat osoittaa pysäköintilaitoksista.

– Keskustassa pysäköinnin kehittäminen perustuu pitkälti laitospysäköinnin lisäämiseen. Tämä mahdollistaa muun muassa keskustan täydennysrakentamisen.

Miten ydinkeskustan asukkaiden parkkipulmat pitäisi ratkaista?

– Parhaillaan selvitetään keskusta-alueen pysäköintitarjontaa yleisillä alueilla ja tonteilla. Ydinkeskustan asukaspysäköinnin ongelmia voitaisiin lievittää kiinteistöjen omien pysäköintipaikkojen käytön tehostamisella ja laitospysäköinnin kehittämisellä.

– Tätä asiaa tullaan tarkastelemaan myös pysäköintipolitiikan päivityksen yhteydessä vuonna 2018. Tässä yhteydessä voidaan tarkastaa ovatko nykyisten asukaspysäköintialueiden rajat järjestelmän kokonaisuuden kannalta järkevät.

Missä itse pysäköit, kun olet liikkeellä omalla autolla keskustassa?

– Pysäköin pääsääntöisesti pysäköintilaitoksiin.


Kommentit (12)

  • Maalainen

    Miksi kaavoittaja on varta vasten vähentänyt autopaikkojen määrää – muuallakin kuin keskustassa. Tiivistysrakentaminen on nyt pop ja autopaikkojen määrää/asuinneliö on jopa pienennetty entisistä vaatimuksista, jotka nekin olivat vaatimattomia. Kuitenkin autojen kokonaismäärä Suomessa lisääntyy koko ajan vaikka ihmiset pakkaantuvat kaupunkeihin.

  • asun keskustassa

    Ei asialla ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Kysessää on valinta. Jos ostat/hankit asunnon talonyhtiöstä, mikä ei ole huolehtinut riittävistä pysäköintipaikoista, on se tiedossa oleva asia jo asuntoa valittaessa. Talonyhtiö on joko säästänyt tai tehnyt valinnan, että käyttää tuon tilan muutoin. Kun asia on tiedossa, sen jälkeen asia on fakta. Ihminen ei voi sivuuttaa tätä faktaa asunnon valinnassa. Autopaikkojen tilanne on kaikilla selvillä tai helposti selvitettävissä ennen asunnon osto/vuokrauspäätöstä. Keskustassa on keskustan kulut, syrjemässä säästää monessa muussakin kustannuksesta mutta asuinpaikka on edelleen valinta. Luultavasti ihmiset kuitenkin kokevat keskustassa vallitsevat edut niin hyviksi että haluavat keskustassa asua. Yksi miinuspuoli on pysäköinnin hinta.

    Tämä valittaminen sopii ajan henkeen; kaikki on aina jonkun muun vika paitsi itse valittajan. Ja mielellään otettaisiin kaikista asioista hyvät ja positiiviset asiat ja negatiiviset vaaditaan korjattavaksi muiden kustannuksella.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet