Tapola tekee linttanokkaisesta pakettiautosta uuden katuruokakojun – Kaikkialla tunnettu Citroën on rujon, mutta sympaattisen näköinen

Aaltopellistä tehty pakettiauto herättää huomiota ja on sen vuoksi maailman houkuttelevin katumyyntikoju. Auto ehdittiin jo kertaalleen myydä ennen kuin Tapolan miehet ehtivät autoliikkeeseen. He tekivät ostajalle vielä paremman tarjouksen.

Jari Mylläri
Tapola tekee linttanokkaisesta pakettiautosta uuden katuruokakojun – Kaikkialla tunnettu Citroën on rujon, mutta sympaattisen näköinen

Tapolan uusin myyntipiste on yhtä vanha kuin koko yhtiö eli 65 vuotta. Projektia vetää toimitusjohtaja Kristian Tapola (vas.), sisustan rakentaa katugrillien erikoismies Kari Kaski.

Jari MylläriMoro, Epilä

Tiedätkö, mikä on maailman halutuin makkaranmyyntiauto? No se on tietysti linttanokkainen ja aaltopellistä rakennettu ikivanha Citroën-pakettiauto.

H-sarjan Sitikoiden hinnat ovat pompanneet huimiin lukemiin, sillä ajokuntoisten määrä on rajallinen. Nyt Tampereelle on nyt pelastettu yksi, joka on ensi kesänä nähtävillä toreilla ja tapahtumissa.

Siitä myydään aitoa tamperelaista Tapolan mustaamakkaraa.

Jari Mylläri
Peltiseppä Kari Kaski rakentaa Sitikasta myös terveystarkastajalle kelpaavaa. Kaikki puupinnat on poistettu.

Peltiseppä Kari Kaski rakentaa Sitikasta myös terveystarkastajalle kelpaavaa. Kaikki puupinnat on poistettu.

–Auto on vuodelta 1953. Samana vuonna Tapola perustettiin. Tämä on kuitenkin pelkkä sattuma, selventää Tapolan toimitusjohtaja Kristian Tapola.

Joulun aikaan televisiosta tuli Wheeler Dealers -sarjan jakso, jossa kunnostettiin myyntiautoksi samanlainen H-sarjan auto kuin Tapolalla. Tv-sarjan auto piti hakea Ranskasta, sillä kohtuullisen hintaiset ovat todella harvinaisia. Sarjassa ajoneuvoa nimitettiin automaailman kanakopiksi.

Jari Mylläri
Mustavalkoisen kilven vieressä on runkoon maalattu tunnus. Mistä maasta?

Mustavalkoisen kilven vieressä on runkoon maalattu tunnus. Mistä maasta?

Tapolankin hankintaan liittyy tarina kovasta kysynnästä.

–Huomasimme auton olevan myynnissä valkeakoskelaisella autoliikkeellä. Ennen paikalle ehtimistä se oli kuitenkin jo ehditty myydä. Halusimme sen ja ostaja lupasikin myydä sen meille. Vähän enemmän se maksoi kun alkuperäisellä autokauppiaalla, Kristian Tapola muistelee.

Tapolan arkisto
Markka-aikaan Tapolan makkaraa myytiin tällaisesta Sitikasta. Autokannatsa päätellen silloin elettiin 1970-lukua.

Markka-aikaan Tapolan makkaraa myytiin tällaisesta Sitikasta. Autokannatsa päätellen silloin elettiin 1970-lukua.

Makkaraa ja maitoa

Tapolalla on aikaisemminkin ollut vastaava myyntiauto. Siitä on kuva todisteena.

Uusi hankinta kunnostetaan sisältä sellaiseksi, että terveystarkastajat hyväksyvät sen elintarvikkeiden myyntiin.

–Toinen kylki avautuu myyntiluukuksi. Sisältä auto päällystetään alumiinilla ja ruostumattomalla teräksellä. Kaikki puuosat poistetaan, luettelee Epilän peltiseppä Kari Kaski, joka on erikoistunut muun muassa erilaisten myyntivaunujen rakentamiseen.

Jari Mylläri
H-mallien Citroenit tehtiin aaltopellistä, kuten myös monet maailmansodan jälkeen suunnitellut lentokoneet.

H-mallien Citroenit tehtiin aaltopellistä, kuten myös monet maailmansodan jälkeen suunnitellut lentokoneet.

Kasken pajasta ovat lähtöisin muun muassa nykyaikaiset nakkifakiirin vaunut, joita käytetään myös torimyynneissä.

Tapolan värit aaltopeltiin

Kristian Tapolan mukaan Sitikka pidetään yksinkertaisena. Mustaa myydään perinteiseen tapaan lämpölaatikosta. Makkaroille tehdään uuni ja maidoille jääkaappi. Hygieniasta huolehtii vesipiste. Aaltopelti saa myöhemmin keväällä uuden värin. Siitä tulee musta.

Jari Mylläri
Tämä on sivuvilkkuvalon edeltäjä,

Tämä on sivuvilkkuvalon edeltäjä,

–Auto sopii Ideaparkkiin, toreille tai vaikka Särkänniemeen. Messuille voi ajaa omin pyörin ja osasto on siinä.

Ennen kesää auto pääsee vielä perusteelliseen huoltoon, mutta se on jo nyt liikennekunnossa ja katsastettu.

Autossa on 1,9-litrainen bensamoottori ja neljälovinen vaihdelaatikkoa, pakki ja kolme vaihdetta eteenpäin.

Jari Mylläri
Citroënin erikoisuus on kolmiportainen vaihdelaatikko.

Citroënin erikoisuus on kolmiportainen vaihdelaatikko.

Tunnetko auton?

Autossa on alkuperäinen eli mustavalkoinen rekisterikilpi CTA-99. Edessä ja takana näkyy myös ilmeisesti alkuperäinen kilpi BZ-75. Tapolalla ei ole tietoa, onko tuo alkuperäinen tunnus Suomesta vai ehkä 1950-luvun Ranskasta.

Jari Mylläri
Vanha Citroen Camionette vuodelta 1953 ja nuori toimitusjohtaja Kristian Tapola vuodelta 1988.

Vanha Citroen Camionette vuodelta 1953 ja nuori toimitusjohtaja Kristian Tapola vuodelta 1988.

Kun Kari Kaski aloitti auton muokkaamisen, purki hän ensimmäisenä kopista ison määrän puuosia. Auto oli ollut ilmeisesti matkailukäytössä.

–Autoliikkeen sivuilla oli kuvia, joissa auto seisoi jossakin automuseossa. Se on ehkä ollut näytteillä Mobiliassa tai Vehoniemen automuseossa, Tapola veikkaa.

Tapolan arkisto
Markka-aikaan Tapolan makkaraa myytiin tällaisesta Sitikasta. Autokannasta päätellen silloin elettiin 1970-lukua.

Markka-aikaan Tapolan makkaraa myytiin tällaisesta Sitikasta. Autokannasta päätellen silloin elettiin 1970-lukua.

Tiedätkö sinä jotakin juuri tämän auton historiasta? Lähetä meille tietoa Moro-lehden sähköpostiin moro@aamulehti.fi. Välitämme tiedot Tapolalle.

Jari Mylläri

Citroën Camionette

Citroën aloitti H-mallien (Camionetten) valmistuksen kesäkuussa 1948. Malli lopetettiin runsaat 33 vuotta myöhemmin joulukuun 1. päivänä 1981.

Kaikkiaan lähes 500 000 hyötyajoneuvoa ehdittiin rakentaa ennen korvaavaa C25-mallin aloittamista.

Esikuvana oli TUB, joka on ensimmäinen teollisesti tehty etuvetoinen itsekantavalla korilla ja liukuvalla sivuovella varustettu hyötyajoneuvo. Malli tuli käyttöön vuonna 1938, mutta määrä jäi 1 747 autoon, kun sota keskeytti tuotannon.

H on kokenut pitkän valmistusajan kuluessa äärimmäisen vähän muutoksia. Tuulilasi on vaihtunut 1960-luvun alussa kaksiosaisesta yksiosaiseen. Vuonna 1970 asennettiin uudet joustavammat jouset ja ohjausvälitystä tihennettiin.

H:ta on tehty ainakin 1,6-litraisella ja 1,9-litraisella bensiinimoottorilla ja 1,9-litraisella dieselillä.

Suomeen Caminoita on tuotu noin tuhat.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • sitikka

    Kaminat pääty usein hevosenkuljetukseen korkeutensa ja matalalla olevan lattiansa vuoksi.Nafta vehkeissä oli intennoidin kone samakuin mm 404 ssa.

  • koovee

    Olihan tuommoinen vihreä Kamiina Epilässä aikaisemminkin, nimittäin Oy Excelsior Ab:n pakettiauto oli tuollainen, mutta uudempi ja kirkkaamman vihreä. Siinä minäkin repsikkana yhden kesän 70-luvun puolivälissä hääräsin.
    Auto oli todella sympaattinen , persoonallinen ja erittäin käytännöllinen.
    Kabiini ja rahtitila oli kaikki samaa avaruutta, eli ajon aikana kaikki auton sisätila oli käytettävissä ja kuljettavissa.
    Ei auto tosin mikään katuhaukka ollut, parhaimmillaan se kulki 60 km/h , vapaalla ja alamäessä.
    Minun muistikuvani kukaan siinä olisi ollut Pösön moottori, eli varmaan vaihdettu siihen, koska se Sitikan oma moottori oli tydellinen susi, niinkuin tuossa Wheeer-Dealers ohjelmassakin todettiin.
    Mukavia muistoja siitä kesästä jäi…

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet