Tiesitkö, että Tampereelle avautuu 200 metriä pitkä pyörätunneli? Kävimme koeajamassa sen ja kohtasimme kaksi yllätystä

Pyöräreitti: Moro koeajoi Ratinan kauppa­keskuksen ja stadionin välissä kulkevan tunnelin.

Ossi Ahola, Aamulehti
Tiesitkö, että Tampereelle avautuu 200 metriä pitkä pyörätunneli? Kävimme koeajamassa sen ja kohtasimme kaksi yllätystä

Moro pääsi koeajamaan Ratinan pyörätunnelin. Se otetaan käyttöön huhtikuussa. Kun Hämeensillan remontti on valmis, yhdistää Ratinan pyörätunneli Tammerkosken rantaa seurailevan reitin Pyhäjärven rantareittiin.

Jukka ManninenMoro, Ratina

Yllätys Moron koeajolla oli, että tunnelissa on pieni mäki lähellä eteläpäätä. Toinen yllätys oli, että tunnelin pohjoispäässä eli Suvantokadun nurkalla tunneli levenee ja keskellä on noin sadan polkupyörän parkkialue.

Ratinan kauppakeskuksen kanssa yhtä aikaa avautuva pyörä- ja jalankulkutunneli on ylivoimaisesti Tampereen pisin. Suvantokadun ja Ratinanrannan välinen tunneli on 200 metriä pitkä. Asematunneli on noin 100 metriä ja Rongankadun alikulku 75 metriä.

Miltä ajaminen pyörä­tunnelissa näyttää?

 

Ratinan pyörätunnelissa on erivärisellä kiveyksellä eroteltu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolet. Vaikka kyse on Tampereen pisimmästä pyörätunnelista, ei tila vaikuta mitenkään pimeältä tai ahdistavalta. Rongankadun alikulkuun verrattuna tämä tunneli on kuitenkin hieman matalampi ja ainakin vaikuttaa hieman kapeammalta.

Paljon kuvioita

Tunneli on kaareva, koska sen toinen seinä noudattaa Ratinan stadionin päädyn muotoa. Silti jompi kumpi tunnelin pää näkyy koko ajan. Lisäksi puolivälin paikkeilla on valoaukko ja portaat katutasolle.

Yleisilme on tunnelissa betoninen, sillä katto on kiiltävää betonia ja stadionin puoleinen kaareva seinä myös. Kauppakeskuksen puoleinen seinä on kauppakeskuksen kohdalta graafista betonia, jossa on kuvion pystyraidoitusta. Seinään tulee myös suuria valaistuja lasivitriineitä. Lattia on laatoitettu erilaisin kuvion ja värein.

Koeajolla tunnelissa oli vielä kesken monia viimeistelytöitä ja siitä tulee vielä nykyistä valoisampi valmiina.

Tunnelista tulee myös näppärä kävelyreitti Tammerkosken ylittävälle väliaikaiselle kävelysillalle.

Tunnelista tulee myös näppärä kävelyreitti Tammerkosken ylittävälle väliaikaiselle kävelysillalle.

Uusia reittejä

Eteläpään pientä mäkeäkään ei kannata kavahtaa, se ei ole jyrkkä. Kiinnostavaa on nähdä, millaisen näkymän keskustan puoleinen ulosajo tarjoaa Suvantokadulla. Siinä eteen levittäytyy näkymä Tammerkoskea yläjuoksulle päin, Ratinan suvanto ja keskusta sen takana.

Tämä tunnelin pää sijaitsee suurin piirtein kauppakeskuksen maamerkin eli Periskoopin kohdalla. Vieressä on sisäänkäynti kauppakeskukseen ja Suvantokadun puoleinen sisäänajo parkkihalliin. Parkkihallin toinen sisäänajo on Tampereen valtatiellä, josta menee rampit maanalaiseen liikenneympyrään.

Tunnelin eteläinen sisäänkäynnille tulee reitti Voimakadulta.

Kunhan Hämeensillan peruskorjaus on valmis, yhdistää Ratinan pyörätunneli Tammerkosken rantaa seurailevan reitin Pyhäjärven rantareittiin.

Tunnelin kautta tulee myös näppärä kävelyreitti Tammerkosken ylittävälle väliaikaiselle kävelysillalle, joka kevään aikana rakennetaan auttamaan Hämeensillan korjaustyömaan kiertämisessä.

Hannu Mänttäri

Lue myös nämä


Kommentit (16)

  • HAUSKA?

    Hauska kommentti videolla ”Tampereen pisin 200m”? 🙂

  • Otto Auranen

    ”Aiemmin useimmat käyttivät Erkkilänsiltaa, vaikka se oli kielletty pyöräilijöiltä.”

    Tämä onkin uuttaa tietoa, että Erkkilänsilta on ollut kielletty pyöräilijöiltä. Vai tarkoittaako kommentoija, että Erkkilänsillalla ei ole pyörätietä, ja siellä on ajettu jalkakäytävällä pyörällä?
    Esim. itse olen ajanut monesti Erkkilänsillan yli pyörällä ajoradalla, enkä ole huomannut pyöräilyn kieltäviä liikennemerkkejä.

    Itä-länsisuuntaisena pyöräily-yhteytenä Erkkilänsilta on kyllä ihan surkea, jo pelkästään siksi että sinne pitää etenkin lännen suunnasta nousta melkoinen ylämäki. Lisäksi sinne ei oikein johda mikään pyöräilyn pääreitti.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio