Tampereen Ratapihankadun risteys on outo ja vaikeaselkoinen - Miten siinä pitää ajaa?

Väistäminen risteyksissä ja päättyvällä kadulla pysäköinti mietityttävät. Moron liikennetohtori vastaa.

Arto Grönroos
Tampereen Ratapihankadun risteys on outo ja vaikeaselkoinen - Miten siinä pitää ajaa?

Ratapihankadun risteyksessä saa olla tarkkana, sillä muita liikkujia ei ole helppo havaita.

Grönroos ArtoMoro

Tammelan monimutkainen risteys vaivaa edelleen, joten palataan vielä siihen. Sen lisäksi lukijoita vaivaavat Armonkallion Helenankadun pysäköinti ja Kuokkamaantien risteyksessä ryhmittyminen.

Arto Grönroos
Ainakin Ratapihankadun risteyksessä saisi olla tuoreet maalaukset kadussa, jotta liikenne selkiytyisi.

Ainakin Ratapihankadun risteyksessä saisi olla tuoreet maalaukset kadussa, jotta liikenne selkiytyisi.

LUKIJA KYSYY: Minua vaivaa edelleen Ratapihankadun outo risteys. Eikö Vellamonkadun kärkikolmio koske pyöräilijöitä? Jos pyöräilen Peltokatua, niin minun mielestäni Vellamonkatua idästä tulevat pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia.

Sama asia, jos tulen Peltokatua pohjoisesta, niin minun stop-merkkini ja Vellamonkadun kolmio määräävät väistämään, koska auto tulee oikealta, niin auto voi pysähtymisen jälkeen mennä ennen pyöräilijää?

Autoileva pyöräilijä

LIIKENNETOHTORI VASTAA: Vellamonkadulta idästä tuleva, Ratapihankatua etelästä tuleva ja Peltokatua pohjoisesta tuleva väistää myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tuossa risteyksessä.

Vellamonkadulta tulevalla on väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkki ja lisäkilpi kaksisuuntainen pyörätie. Muista suunnista tulevilla on pakollinen pysäyttäminen -liikennemerkki ja lisäkilpi kaksisuuntainen pyörätie. Lisäkilpeä käytetään kertomaan väistämisvelvollisesta suunnasta tuleville, että risteyksessä on vaikeasti havaittavaa liikennettä.

Eriika Ahopelto/Aamulehti
Helenankadulla Armonkalliolla väärin pysäköidyistä autoista on hankaluutta jalankulkijoille.

Helenankadulla Armonkalliolla väärin pysäköidyistä autoista on hankaluutta jalankulkijoille.

Miten pysäköidä päättyvällä kadulla?

LUKIJA KYSYY: Mitenkähän menevät päättyvällä kadulla pysäköintisäännöt? Armonkalliolla ainakin Helenankatu päättyy aitaan ja portaisiin.

Ennen (silloin kun itse sain ajokortin) kadulta sai sakot, jos oli pysäköinyt auton kadun päähän vasempaan laitaan nokka aitaa kohti. Syy silloin oli pysäköiminen väärin päin. Kaiken järjen mukaan tuolloin olisi saanut kadun päässä olla parkissa yksi auto oikealla puolella nokka alamäkeen ja toinen auto vasemmalla puolella nokka ylämäkeen.

Nykyisin autoja on vierekkäin kadun päässä neljäkin, mikä mitenkin päin ja kulku portaisiin on usein mahdotonta. Kadun varressa on vain päättyvän kadun merkki, eikä pysäköinnistä ole minkäänlaista merkkiä. Onko siis sallittua pysäköidä kadun päässä miten vain vai onko siihen jotkut säännöt?

Riikka

LIIKENNETOHTORI VASTAA: Helenankatu on kaksisuuntainen ja ajoneuvo pitää pysäköidä ajosuunnassansa oikeaan reunaan ja umpitien päädyssä pitää kääntyä ennen aitaa ja portaita ja pysäköidä oman kulkusuuntansa oikeaan reunaan.

Kävin katsomassa paikan ja keskellä umpitien päätyä oli auto pysäköity kielletylle paikalle haitaten jalankulkua.

Moron lukijan kuva
Lukijaa askarruttaa, kuinka pitää ryhmittyä Kuokkamaantien ja Viinikankadun risteyksessä.

Lukijaa askarruttaa, kuinka pitää ryhmittyä Kuokkamaantien ja Viinikankadun risteyksessä.

Miten pitää ryhmittyä?

LUKIJA KYSYY: Miten pitää ajaa Kuokkamaantien ja Viinikankadun risteyksessä. Osa ryhmittyy vasemmalle ja jatkaa suoraan, osa taas oikeaan reunaan ja jatkavat suoraan. Kumpi on oikein, paikallahan on vaan yksi kaista?

Janne

LIIKENNETOHTORI VASTAA: Tuossa risteyksessä useimmat ajavat suoraan lähellä oikeata reunaa, jos risteyksessä on joku ryhmittynyt vasemmalle kääntymistä varten keskiviivan viereen. Vasemmalle kääntyvä väistää edestä tulevan jopa pysähtymällä ja silloin oikeata reunaa suoraan ajava pääsee jatkamaan.

Jotkut jatkavat keskiviivan vieressä suoraan ennakoimalla kääntymisen vasemmalle sitten myöhemmin seuraavasta risteyksestä.

Kuokkamaantiellä on kahdelle vierekkäiselle ajoneuvojonolle tilaa, mutta tultaessa Viinikankadun liikennevaloihin keskikoroke kaventaa kaistoja.

Meinasi tulla kolari

LUKIJA KYSYY: Olin ajamassa liikenneympyrään. Vasemmalta lähestyi auto. En uskaltanut ajaa eteenpäin, vaikka sillä autolla oli vilkku päällä ja olisi tietenkin kuvitellut sen kääntyvän pois ympyrästä.

Auto ajoi vauhdilla ohitseni ja kääntyi vasta seuraavasta liittymästä pois ympyrästä. Ratissa oli keski-ikäinen kuski, jolla oli kännykkä korvalla. Jos olisin luottanut sokeasti vilkkuun, niin olisi tullut kolari. Olisin tietenkin ollut syyllinen kun tulin kolmion takaa. Kiinnostaa tietää, mikä olisi ollut vastapuolen syyllisyys. Varsinkin koska vilkusta ja kännykän käytöstä olisi vain minun sanani.

Aapeli

LIIKENNETOHTORI VASTAA: Vilkku on liikenteessä aikeista kertovaa viestintää, mutta lukijan kertomassa tilanteessa kannatti malttaa odottaa hetki kärkikolmion takana. Matkapuhelimen käyttö ajaessa on vaarallista ja kiellettyä ilman hands freetä. Kuulin kauan sitten onnettomuudesta jossa oli vilkun käytöstä kaksi eri versiota. Kun asiaa tutkittiin, niin todettiin että vastapuolella oli vilkku päällä ja törmäyksen jälkeen todettiin, että vilkun hajonneen lampun lämpimään lankaan oli tarttunut pieniä lasinsiruja!

Kysymykset

Moron liikennetohtorille Arto Grönroosille voi lähettää kysymyksiä vastattavasi lähettämällä sähköpostia: moro@aamulehti.fi. Liitä mukaan tilannetta selventävä valokuva tai piirros. Tarkka paikka on hyvä olla tiedossa.


Kommentit (5)

  • Polkupyöräilevä sääntönikkari

    Vasemmalta Vellamonkatua länteen päin ajava väistää oikealta pohjoisesta Peltokatua ajavaa riippumatta kulkuvälineestä. Käytetyillä lisäkilvillä ei ole väistämisen perussääntöön mitään vaikutusta. Virheellinen ohjeistus liikenteeseen on hengenvaarallista.

  • Nimetön

    Kuokkamaantien ryhmittyminen.
    Taas liikennetohtori jätti vastaamatta.
    Mutta tieliikennelaki siihen vastaa hyvin selvästi.
    Ajoneuvoa kuljetetaan niin lähellä tien oikeaa reunaa, kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
    Eli risteyksen yli ajetaan tien oikeaa reunaa.

    Kaistan vasempaan reunaan ryhmitytään vain vasemmalle kääntymistä varten.

    En oikein ymmärrä, että mistä Tampereelle on kulkenut omituinen ja lainvastainen tapa, ajaa keskiviivaa pitkin.
    Laki määrää kulkemaan oikeaa reunaa.

    Ja kaikein omituisinta on, että olen ko. risteyksessä nähnyt jopa ajo-opetuksessa olevan autokoulun auton ryhmittyneenä keskiviivan viereen, josta se on jatkanut suoraan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet