Sairaanhoitaja Tero Tikkanen polkee ympäri Suomea yli kaksi kuukautta putkeen: "Haluan eroon oravanpyörästä, hidastaa elämääni"

Varusteena on muun muassa pyöräilijöiden navigaattori. Se on kuin maastokartta ja näyttää pienet tiet sekä polut. Pöpelikköön hän ei ole suuntaamassa, mutta valtateitä hän aikoo vältellä. Rekkojen seassa ei ole kivaa, eikä turvallista pyöräillä.

Janne Ruotsalainen
Sairaanhoitaja Tero Tikkanen polkee ympäri Suomea yli kaksi kuukautta putkeen: "Haluan eroon oravanpyörästä, hidastaa elämääni"

Kaupinojan rannalla Tero Tikkanen mietti matkan tekoa. Hän haluaa hidastaa kesän elämäänsä, irrottautua arjesta, kuulla linnun laulun, tuntea tuulen kasvoilla ja nukkua tähtien alla.

Päivi VasaraMoro

Sairaanhoitaja Tero Tikkanen polkee tämän kesän kohti unelmaansa. Läskipyöräilijä kiertää Suomen ja on vapaa arkihuolista kahdeksi ja puoleksi tai kolmeksi kuukaudeksi.

Matka alkaa Tampereelta. Juhannukseksi mies suuntaan Kalajoelle. Siitä matka jatkuu Oulun korkeudelle. Sitten on vuorossa Käsivarren Lappi tai ehkä suunta onkin Norjaan.

– Nordkapp pitää nähdä.

Itäpuolta Tero laskettelee alas reittiä, joka on vielä arvoitus hänelle itselleenkin. Idässä Kuusamo ja etelässä Hanko pitää kuitenkin kokea.

Janne Ruotsalainen
Kaupin metsän kallioilla pitää mennä varovaisesti. Valtateitä Tero Tikkanen aikoo vältellä, mutta ei hän kuitenkaan meinaa mihinkään pöpelikköön mennä retkellään

Kaupin metsän kallioilla pitää mennä varovaisesti. Valtateitä Tero Tikkanen aikoo vältellä, mutta ei hän kuitenkaan meinaa mihinkään pöpelikköön mennä retkellään

Janne Ruotsalainen
Takissa on Suomen lippu, koska Tero Tikkanen arvostaa kotimaan puhdasta luontoa ja vettä. Suomalaiset pitävät puhdasta vettä itsestäänselvyytenä, mutta kuinka kauan tämä hyvä tilanne jatkuu.

Takissa on Suomen lippu, koska Tero Tikkanen arvostaa kotimaan puhdasta luontoa ja vettä. Suomalaiset pitävät puhdasta vettä itsestäänselvyytenä, mutta kuinka kauan tämä hyvä tilanne jatkuu.

– En ole koskaan käynyt Kuusamoa korkeammalla. Minulla on tässä myös kotimaan matkailu mielessä. Suomen luonto on aivan mahtava, ja haluan kokea sen. Mikä olisi parempi keino siihen kuin polkupyöräily. Liikaa en halua reittiäni suunnitella.

Varusteena on muun muassa pyöräilijöiden navigaattori. Se on kuin maastokartta ja näyttää pienet tiet sekä polut. Pöpelikköön hän ei ole suuntaamassa, mutta valtateitä hän aikoo vältellä. Rekkojen seassa ei ole kivaa, eikä turvallista pyöräillä.

Yksi elintärkeä asia, johon hän haluaa reissullaan kiinnittää huomiota, on Suomen puhdas vesi. Pidämme sitä itsestäänselvyytenä, mutta kuinka kauan meillä on puhdas vesi.

Tero aikoo putsata järvien rantoja, joihin leiriytyy tai pysähtyy. Matkan varrella hän poimii tien varsilta myös tölkkejä ja pulloja. Se on osa budjettia, ja samalla teko ympäristön hyväksi.

Janne Ruotsalainen
Henkilökohtaisen tavoitteen lisäksi Teron mielessä on huoli maailman vesikriisistä.

Henkilökohtaisen tavoitteen lisäksi Teron mielessä on huoli maailman vesikriisistä.

Janne Ruotsalainen
Renkaat ovat 26 kertaa 4,0-tuumaiset. Vertailuna on Teron käsi.

Renkaat ovat 26 kertaa 4,0-tuumaiset. Vertailuna on Teron käsi.

Janne Ruotsalainen
Logo pyörässä muistuttaa, miksi tämä reissu tehdään.

Logo pyörässä muistuttaa, miksi tämä reissu tehdään.

”Eroon hetkiseksi oravanpyörästä”

Kysyin Terolta, mikä on hänen motiivinsa. Niitä on henkilökohtaisia ja lisäksi on hyväntekeväisyys eli huoli maailman vesikriisistä.

Joukkovoimalla saa kerättyä enemmän euroja. Läskipyöräilijä loi The Water Project -organisaatiolle oman varainkeruun, puhtaan veden puolesta. Hän kannustaa tempauksellaan ihmisiä miettimään omaa vedenkäyttöään, suojelemaan vesistöjä, auttamaan sekä panostamaan puhtaamman liikkumisen puolesta.

–Haluan eroon oravanpyörästä, hidastaa elämääni, tehdä niitä asioita, joista nautin. Isona syynä reissuun on hyväntekeväisyys, arjesta irrottautuminen ja Suomen näkeminen. Nautin pyöräilystä, silloin tuntee olevansa vapaa, vapaa kaikesta, vapaa tekemään mitä haluaa. Levätä voi koska haluaa, mennä minne haluaa, tehdä mitä haluaa, olla pois kaikista arkirutiineista. Lisäksi pyöräillessä ei ole sidoksissa aikatauluihin, se on ekologinen, halpa ja terveellinen matkustusmuoto. Pyöräillessä kuulee kaikki linnun äänet, tuntee tuulen kasvoillaan, haistaa kaikki luonnon tuoksut, voi nukkua miljoonien tähtien alla, kaukana kaikesta.

–Se tekee minut onnelliseksi.

–Tavoitteenani on tulevaisuudessa työllistää itseni joko luonnonsuojeluun tai johonkin hyväntekeväisyysjärjestöön, Suomeen tai ulkomaille.

Yöt paljaan taivaan alla

Toistaiseksi Terolla on tiedossa muutama katollinen majapaikka. Jotkut yksityiset henkilöt eri kaupungeista tarjoavat yösijan. Pohjoinen hotelli Näätämössä tarjosi huoneen, jos reitti osuu paikkakunnalle. Utsjoen kirkkotuvat tarjoavat vohvelit ja kahvit. Nuorgamissa pääsee saunaan.

–Minulla on teltta mukana, joten suunnitelmissa eivät ole hotellit tai motellit. Jos ihmiset haluavat auttaa, mieluusti otan sen vastaan. Kalajoella on jotkin juhannusfestarit, mutta niille en halua, sillä niissä on aivan liikaa väkeä.

Janne Ruotsalainen
Kelloon katsomisen Tero aikoo jättää monen kuukauden reissullaan väliin. Hän etenee sen mukaan, miltä tuntuu, eikä suunnittele liikoja.

Kelloon katsomisen Tero aikoo jättää monen kuukauden reissullaan väliin. Hän etenee sen mukaan, miltä tuntuu, eikä suunnittele liikoja.

Janne Ruotsalainen
Tero on suunnitellut pyöränsä ulkonäön, pyörä on maalattu valkoiseksi, vanteet ovat saaneet uuden ulkoasun. Pyöränavigaattorin lisäksi varusteina ovat matkamittari, läppäri, actionkamera sekä digikamera, joilla matka ikuistetaan.

Tero on suunnitellut pyöränsä ulkonäön, pyörä on maalattu valkoiseksi, vanteet ovat saaneet uuden ulkoasun. Pyöränavigaattorin lisäksi varusteina ovat matkamittari, läppäri, actionkamera sekä digikamera, joilla matka ikuistetaan.

Tähän asti Terolle on kertynyt kokemusta maksimissaan kolmen päivän pyöräretkiltä, niin kesällä kuin talvella. Muuten pyöräily on hänelle osa arkipäivää.

Päivässä pitää polkea noin työpäivän verran, vähintään kuusi tuntia. Päivätavoite on 80–120 kilometriä. Voi olla, että Tero taittaa matkaa arjet ja lepää viikonloput, miten nyt paikat kestävät ja miltä olo reissun päällä tuntuu. Joka tapauksessa kelloon ei ole tarkoitus tuijotella.

–Tämä on minun oma juttuni. Sen nimi on ”Mun polkuni onnellisuuteen”. Tästä muistutuksena on logo pyörässä ja renkaissa.

Varmaankaan tuo polku ei ole aina helppo, mutta juuri siksi tavoite on hyvä pitää mielessä.

Pyörän päälle Tero lähtee 18. kesäkuuta. Hän kannustaa muitakin ihmisiä toteuttamaan unelmiaan.

Turvallista matkaa ja hyviä kokemuksia, Tero!

Yksityiskohtia:

Pyörän paino on noin 20 kiloa. Laukut ja tavarat tuovat lisäpainoa noin 25 kiloa.

Renkaat ovat 26 x 4,0-tuumaiset. Varalla on 4,7 tuuman renkaat.

Tero on suunnitellut pyöränsä ulkonäön, pyörä on maalattu valkoiseksi, vanteet ovat saaneet uuden ulkoasun.

Pyöränavigaattorin lisäksi on matkamittari, läppäri, actionkamera sekä digikamera, joilla matka ikuistetaan.

Sponsoreita: amerikkalainen pyöränvalmistaja Trek, Linnainmaan apteekki ja silkkipaino Tamfolio. Tatuointiliikkeet The Black Widow, Tattoo Studio Black Arts ja Tattoomika sponsoroivat tekemällä Terolle tatuoinnit.

Matkan tekoa voi seurata Instagramista, Facebookista ja blogista. Hakusana on @munpolkunionnellisuuteen. Blogi löytyy: munpolkunionnellisuuteen@blogspot.fi.


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Hieno ajatus, tsemppiä matkallesi. Mutta missä kypärä, kai sitä kuitenkin käytät vaikkei noissa kuvissa sitä olekaan ?

  • Downsiftaaja

    Kalajoen Juhannus on kyllä niin kaukana rauhasta ja linnun laulusta kuin olla voi! Itärajalla , etenkin pohjoisempana, kannattaa huomioida huoltoasemien puute. Siellä on oikeasti rauhallista eikä juuri talojakaan. Ihanaa reissua sinulle. Varo karhuja!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio