Moro selvitti: Tässä ovat väljimmät ajat saapua jouluostoksille keskustaan – mahtuuko parkkiin?

Tampere: Moro tutki sisäänajoruuhkat ja parkkitalojen tilanteen ja löysi iloisia luolan käyttäjiä.

Tomi Vuokola, aamulehti
Moro selvitti: Tässä ovat väljimmät ajat saapua jouluostoksille keskustaan – mahtuuko parkkiin?

Matti Aro Pirkkalasta on P-Hämpin tyytyväisistä vakikäyttäjä. Hän kehuu, että luolaan on leveät väylät ja parkkiruudut ovat isoja. Lisäksi hissillä pääsee kätevästi suoraan Hämeenkadulle.

Jukka ManninenMoro, keskusta

Moron selvityksessä paljastui, että Tampereen keskustan pahimmat ruuhkapaikat ovat syksyn mittaan helpottaneet, parkkitalojen käyttöaste on kasvussa ja kaikki on kunnossa vilkasta joulukauppaa varten.

Kaupunki markkinoi nyt keskustan ostosmahdollisuuksia. Onko puheille kuitenkaan katetta? Pääseekö keskustaan helposti vai vaikeasti?

Moron selvityksen mukaan pienellä aikataulu- ja reittisuunnittelulla ydinkeskustaan pääsee asioimaan jopa helpommin kuin ennen monia katutyömaita.

Elina Saarikoski

Mitä mieltä on käyttäjä?

Pirkkalassa asuva Matti Aro on keskustan liikennetilanteen arjen asiantuntija. Hän ajaa päivittäin läntistä kehätietä Lempääläntielle, siitä Viinikan liikenneympyrän kautta Ratapihankadulle ja P-Hämppiin, josta hissillä työpaikan tuntumaan Hämeenkadulle.

– Jopa ruuhka-aikaan Ratapihankadun liikenne purkautuu ihan näppärästi. Ihan neljän aikaan voi olla hetken aikaa tukkoista.

P-Hämppiä Aro kehuu äärettömän hyväksi parkkipaikaksi. Aro on ollut luolan vakikäyttäjä avaamisesta asti.

– Tänne pääsee monesta paikasta, tämä on avara, parkkiruudut ovat isoja ja hisseillä pääsee helposti moneen paikkaan suoraan Hämeenkadulle.

Entäs ruuhkat?

Selvitys aloitettiin sisääntuloliikenteestä. Pääseekö keskustaan omalla autolla? Bussit toki kulkevat, pääosin kuten ennenkin. Menimme kysymään ruuhkatilanteesta Tampereen kaupungin suunnittelupäälliköltä Ari Vandellilta.

– Tilanteeseen nähden liikenne on nyt yllättävän hyvin tasapainossa, mutta onnettomuuksia se ei oikein siedä. Varareittejä ei ole olemassa.

Liikennemittaukset sisääntuloteillä varmistavat sen, että sujuvimmin keskustaan pääsee välttämällä arkiaamuisin aamuruuhkaa kello 7–9 ja iltapäiväruuhkaa kello 15.45–17.

Tämä ei lienee kenellekään uutta tietoa. Yllätys sen sijaan voi olla, että muulloin liikenne sujuu varsin hyvin ihan ydinkeskustassakin.

Satakunnankatu?

Kesällä ja alkusyksystä muun muassa ratikkatyöt ja Ratinan kauppakeskuksen lähistön katutyömaat aiheuttivat pahoja ruuhkia.

– Esimerkiksi Satakunnankadulla liikennemäärä on nyt laskenut, Vandell kuvaa tilannetta.

Syynä parantuneeseen tilanteeseen ovat muun muassa liikennevalojen säätämiset, uusia reittejä käyttöön ottaneet autoilijat ja sumppupaikkojen aiempaa paremmat järjestelyt.

Lisäksi viime viikolla avattiin Ratinassa Suvantokatu, joka helpottaa Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksen ruuhkaisuutta.

Ratapihankatu ja sitä kautta P-Hämppi ovat myös löytäneet tuhansia uusia käyttäjiä.

Mahtuuko parkkiin?

Eniten käyttöastettaan on kasvattanut P-Hämppi. Finnparkin seurannan mukaan marraskuun puoliväliin mennessä parkkiluolassa oli tänä vuonna liki 14 000 sisäänajoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Muutoinkin Finnparkin parkkitalot keskustassa ovat kasvattaneet käyttöastettaan noin viidenneksellä.

– Hämppi on ollut iloinen yllätys. Suosio on kasvanut jopa odotettua nopeammin, sanovat Finnparkin hallintojohtaja Mikko Paavola ja markkinointisuunnittelija Satu Uotila.

Myös länsipuolen parkkitaloissa on riittänyt käyttäjiä entiseen malliin katutöistä huolimatta ja käyttöaste on vajaan kymmenen prosentin kasvussa. P-Frenckell tosin on menettänyt jonkin verran suosiotaan.

– Syynä olivat varmaan ratikkatöiden ja tunnelin avaamisen alkuaikoina Satakunnankatua vaivanneet ruuhkat ja sitten P-Hämpin suosion kasvu. Sieltä on moneen länsikeskustan paikkaan lyhyempi matka kuin Frenckellistä, Uotila toteaa.

Finnparkin viesti on, että parkkipaikkoja on keskustassa hyvin tarjolla sekä parkkitaloissa että katujen varsilla.

Miksi parkkeerasit P-Hämppiin?

Tomi Vuokola
Marjo Rastas.

Marjo Rastas.

Olen käyttänyt P-Hämppiä alusta alkaen, koska tänne pääsee helposti monesta suunnasta ja täällä on leveät parkkeerausalueet. Nyt tulin työasioissa ja olen myös kasvohoitoon menossa.

Marjo Rastas, Haapalinna

Tomi Vuokola
Mikko Heino.

Mikko Heino.

Pysäköin tänne nyt ensimmäistä kertaa, koska ulkona sataa. Otin etukäteen selvää, miten tänne kannattaa ajaa ja tämähän vaikuttaa kivalta. Ollaan Tampereella hotellissa ja täältä pääsee kätevästi eri puolille keskustaa.

Mikko Heino, Ikaalinen

Tomi Vuokola
Soile Peltoniemi-Niskanen.

Soile Peltoniemi-Niskanen.

Tulen Lempäälästä tänne melkein aina, kun tulen kaupunkiin. Tänne on helppo ajaa suoraan Viinikasta ja onhan tämä hienoa, oikein luksusta. Tällä kertaa on asiaa Stockalle.

Soile Peltoniemi-Niskanen, Lempäälä

Moron suositukset

Hyödynnä keskustaan ajaessa Rantatunnelia ja Ratapihankatua. Lännestä ja idästä sitä kautta pääsee erittäin kätevästi esimerkiksi P-Hämppiin ruuhka-aikoja lukuun ottamatta

Etelästäkin tullessa Ratapihankatu on kätevä reitti.

Idän suunnasta läntiseen keskustaan kannattaa ajaa Rantatunnelin kautta.

P-Hämppi kannattaa jokaisen kokeilla ainakin kerran.

Myös Tampereen valtatie ja Hämeenpuisto vetävät, ja opasteet auttavat keskustan parkkitaloihin.

Jos voit, valitse ajankohta ruuhkien ulkopuolelta ja suunnittele hieman ajoreittiäsi valmiiksi.

Hyvä väline ajantasaisen liikennetiedon saamiseen ja reittisuunnitteluun on tampereenliikenne.fi-sivusto.

Parkkitaloista tietoa on täällä: finnpark.fi.

Myös bussilla pääsee helposti keskustaan.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Käyn vain alennusmyynneissä sekä loppuunmyynneissä, sama tavara puoleen hintaan. Lahjakortti huomattavasti parempi ja netin kautta. Niin ja ei sinne keskustaan kirveelläkään.

  • Nimetön

    Onko Tampereella Paasikiventie vai muutettiinko se kokonaan Paasikivenkaduksi? Viikko sitten Moron tietojen mukaan Paasikivenkatu jatkui vielä ainakin Ranta-Kesoilille saakkaa, mutta nyt on toinen nimi kartassa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet