Vielä ehdit vastata kyselyyn. Yhdeksän liikettä miettii lähtemistä Hämeenkadun nurkilta

Kaupat: Tuulensuun bussipysäkkien palauttaminen ovat yrittäjien mielestä ainoa mahdollinen pelastus. Kerro mielipiteesi Moron kyselyssä, linkki on jutun lopussa.

Tomi Vuokola, Aamulehti
Vielä ehdit vastata kyselyyn. Yhdeksän liikettä miettii lähtemistä Hämeenkadun nurkilta

Kauppias Tapani Oijusluoma seisoo paikalla, jossa ennen oli vilkas bussipysäkki vuosikymmenten ajan. Keväällä pysäkit poistettiin ratikkatöiden takia ja asiakasmäärät alueella romahtivat.

Jukka ManninenMoro, Hämeenkatu

Hämeenkadun länsipäässä yrittäjien tilanne on pahentunut kesän aikana niin, että moni on jo päättänyt lopettaa tai muuttaa muualle ja moni miettii samaa.

Korttelin yrittäjien puhemiehenä K-kauppias Tapani Oijusluoma otti Moroon yhteyttä, koska Moro viime viikolla kertoi Hämeenkadulla olevan 13 tyhjää liikehuoneistoa. Oijusluoman mukaan vaarana on, että kevääseen mennessä tyhjää on paljon enemmän.

– Tässä ympärillä tiedän ainakin kahdeksan yrittäjää tai yritystä, jotka itseni lisäksi ovat jo päättäneet lähteä tai harkitsevat lähtemistä, Oijusluoma viittoo kauppansa ovella.

Osa yrittäjistä on Hämeenkadulta, osa Näsilinnankadulta Kauppa-aukiolta.

Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta

Kulkeminen tyrehtyi

Korttelin asiakasmäärät ovat pienentyneet parin vuoden aikana merkittävästi. Oijusluoma muistuttaa, että Tuulensuun alue oli perinteinen joukkoliikenteen syöttöpaikka.

– Pari vuotta sitten bussilinjojen muutosten takia hävisi noin 20 prosenttia myynnistä. Kun raitiotien rakentaminen tällä kohtaa alkoi ja bussipysäkit poistettiin, putosi yhdessä yössä myynnistä 40 prosenttia. Nyt mennään noin miinus 55 prosentin tasolla.

Esimerkiksi Oijusluoman kaupassa vain vähän alle 15 prosenttia asiakkaista on ollut lähikortteleista tai edes samalta postinumeroalueelta. Loput olivat ohikulkijoita, joiden määrä on nyt romahtanut.

Tomi Vuokola
Kuvastakin näkee, miten vähän ihmisiä nykyään liikkuu Tuulensuun alueella. Tapani Oijusluoman ruokakaupan asiakasmäärä on vähentynyt yli puolella.

Kuvastakin näkee, miten vähän ihmisiä nykyään liikkuu Tuulensuun alueella. Tapani Oijusluoman ruokakaupan asiakasmäärä on vähentynyt yli puolella.

– Neljän vuoden päästä Hämeenkadun rakennustyöt ovat valmistuneet, mutta rahat alkavat olla nyt finito.

Bussien linjamuutoksin Oijusluoma vielä pystyi vastaamaan.

– Myynti oli keväällä kymmenen prosentin kasvussa, mutta nykytilanteeseen ei enää omin toimin pysty vaikuttamaan.

Muutosten seurauksena kaupan työntekijämäärä on laskenut. Kokoaikaisiksi muutettuna töissä oli ennen viisi työntekijää, nyt kaksi.

”Palauttakaa pysäkit”

Oijusluoma on vienyt yrittäjien viestiä neuvotteluihin kaupungin ja ratikka-allianssin kanssa.

– Tärkeintä olisi saada bussipysäkit tähän takaisin. Raitiotien rakentamisen jälkeen alkaa vielä hurjempi painajainen, kun ensi keväänä revitään molemmin puolin jalkakäytävät auki.

Oijusluoman lähtöpäätös on ehdollinen. Hän odottaa monen muun kollegansa tavoin, mitä kaupungin tilaamassa konsulttiselvityksessä esitetään parannuksiksi lisäämään keskustan vetovoimaa. Alueen yrittäjille bussipysäkkien palauttaminen on kaikki kaikessa.

– Bussipysäkit ovat yrittäjien ainoa mahdollisuus. Jos pysäkkiä ei tule, lopetan välittömästi, kun sopimukset antavat myöten.

Ratikan valmistuttua vuonna 2021 Tuulensuussa on molemmin puolin ratikkapysäkit.

– Se ei meitä nykyisiä kivijalkayrittäjiä auta.

Bussipysäkit eivät mahdu

Moro kysyi pysäkeistä myös Tampereen kaupungilta. Raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen viestittää, että pysäkkejä ei tule.

– Tuulensuuhun ei ole tulossa bussipysäkkiä. Raitiotieradan rakentamisen yhteydessä Hämeenkadun ajorata on kavennettu kaksikaistaiseksi. Turvallisten, toimivien sekä kapasiteetiltaan riittävien bussipysäkkien tekeminen Tuulensuuhun rakentamistöiden ajaksi on tilanpuutteen vuoksi mahdotonta.

Syynä on bussien määrä. Kadulla kulkee 25 eri linjaa.

– Bussien pysähtyminen kaksikaistaiselle ajoradalle Tuulensuussa ja liikenteen pysäyttäminen koko Hämeenkadun suuntaisesti ei ole mahdollista. Nykyisillä bussimäärillä ajoratapysäkki kaksikaistaisella osuudella ruuhkauttaisi Hämeenkadun bussiliikenteen ja vaikuttaisi pahimmassa tapauksessa koko Länsi-Tampereen bussien aikatauluihin sekä myös Hämeenpuiston suuntaiseen ajoneuvoliikenteeseen.

Vastaa kyselyyn

Moro kysyy kaupunkilaisten mielipidettä keskustan vetovoiman lisäämiseksi.

Vastaa kyselyyn tästä linkistä.

Muuttamassa

Tuulensuun alueelta muuttamassa ovat tai muuttoa harkitsevat:

K-market Tuulensuu, odottaa ensin kaupungin selvityksen tuloksia.

Fennia, katutyöt ei syynä, mutta muuttaa omiin tiloihin Rautatienkadulle.

Ravintola Rotwalli, harkitsee muuttoa tai lopettamista.

Pub Simon, seuraa tilannetta, muutto yksi vaihtoehto.

Body Action, irtisanonut tilat ja lähtee keväällä.

Subway, odottaa ensin kaupungin selvityksen tuloksia.

Kolme yrittäjää/yritystä ei halua tässä vaiheessa esiintyä nimellä, mutta harkitsee lopettamista/muuttamista.


Lue myös nämä


Kommentit (22)

  • Ilolla kehitystä seuraava

    On hyvä että keskustaa kehitetään. Aamulehdeltä ja varsinkin Morolta toivoisi myönteistä suhtautumista eikä ainaista valittajille palstatilan tarjoamista. Keskustassa on myös yrityksiä jotka menestyvät, asiakkaat löytävät kyllä perille kun palvelu on kunnossa. Parkkihallit palvelevat ja tilaa on. Joskus on ruuhkaa kun työmaat hidastavat liikennettä, se kuuluu asiaan, kyse ei ole katastrofeista.

    Tampereesta kasvaa hiljalleen suuri kaupunki. Siihen on totutteleminen monella, mutta muutosta on turha vastustaa. Rakentaminen ja remontit ovat väliaikaisia, hyvä tulee kun malttaa hetken odottaa.

  • Nimetön

    Ne ketkä mollaavat alueen yrittäjiä niin eivät selvästikkään ole alueella bussilla saatika kävellen liikkuneet. Kulkeminen Hämeenkadun loppupäässä on hankalaa ja bussit vievät kyytiläiset alueen läpi. Jalkaisin ei huvita työmaan takia alueella kulkea ja bussista kun hyppää pois on sokos lähimpänä.

    Miksi työmaata ei voitu suunnitella, tai miksi ei voisi vielä muuttaa siten, että vanhoilla paikoilla olisi edelleen pysäkit? Kun aika olisi kypsä niin sitten sutasseet pysäkkien kohdat kuntoon myöhemmin?

    Mielestäni keskustorin puoli on muutenkin autioitunut rankasti tämän projektin alla. Ainakin olen itse asian näin kokenut ja kuljen siis päivittäin tuosta läpi.

    Toki kaupunkilaiset voisivat kiukulla alkaa käymään tuon alueen liikkeissä, jos ei muuten ni edes toteamassa kuinka paljon raitiotiehanke oikeasti vaikuttaa alueella liikkumiseen.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet