"Jotakin on tehtävä ennen kuin joku kuolee" – Näillä keinoilla Ratapihankadun ongelmaristeyksen turvallisuutta voitaisiin parantaa

Moron liikennetohtori Arto Grönroos: "Tähän pitäisi ehdottomasti saada väliaikaiset liikennevalot. Olen kuullut, että maan alla olisi valmiina kaapelit liikennevaloille. Vieläkään ei ole suojateitä saatu maalattua. Se on kyllä välinpitämättömyyttä liikenneturvallisuudesta."

Toni Repo
"Jotakin on tehtävä ennen kuin joku kuolee" – Näillä keinoilla Ratapihankadun ongelmaristeyksen turvallisuutta voitaisiin parantaa

Työmatkapyöräilijällä ei ole hirveästi reittivaihtoehtoja nyt, kun asematunnelissa ei saa pyöräillä, joten monen on mentävä Ratapihankadun yli. Loiva alamäki Vellamonkadun suunnasta saattaa houkutella pitämään vauhtia. Liikennetohtori Arto Grönroos painottaa varovaisuutta kaikilta.

Päivi VasaraMoro

Moron liikennetohtori Arto Grönroos syyttää kaupunkia suoranaisesta välinpitämättömyydestä Ratapihankadun ongelmaristeyksen liikenneturvallisuuden hoitamisessa.

–Tehkää nyt kiireesti jotakin ennen kuin joku pyöräilijä tässä kuolee, sanoo Arto Grönroos.

Pysäytimme keskellä päivää risteyksessä Riku Sihvosen. Hän oli pyörällä kauppamatkalla.

–Katsoin kaukaa, että sinä ajoit maltillista nopeutta. Hyvä, kommentoi Arto Grönroos Rikun ajotyyliä.

Katso videolta, miten pyöräilijöiden mielestä risteyksen turvallisuutta pitäisi parantaa:

 

Riku Sihvonen pitää Ratapihankadun risteystä keskivaikeana.

Hän on samaa mieltä liikennetohtorin kanssa siitä, että totta kai ennalta ehkäisevästi pitää tehdä kaikki voitava, jotta turmia ei satu. Riku saapui risteykseen loivaa alamäkeä Vellamonkatua pitkin.

–Kertaan hieman entisiä sanomisiani tästä ongelmaristeyksestä. Tähän pitäisi ehdottomasti saada väliaikaiset liikennevalot. Olen kuullut, että maan alla olisi valmiina kaapelit liikennevaloille. Vieläkään ei ole suojateitä saatu maalattua. Se on kyllä välinpitämättömyyttä liikenneturvallisuudesta, sanoo Arto Grönroos.

Toni Repo
Ilmasta drone-kuvaushelikopterilla otetussa kuvassa Ratapihankadun ongelmaristey näyttää aamuruuhkan aikaan tältä.

Ilmasta drone-kuvaushelikopterilla otetussa kuvassa Ratapihankadun ongelmaristey näyttää aamuruuhkan aikaan tältä.

Päivi Vasara
Arto Grönroos (vas.) ja Riku Sihvonen olivat yhtä mieltä siitä, että turvallisuutta on parannettava, ennen kuin vahinko sattuu.

Arto Grönroos (vas.) ja Riku Sihvonen olivat yhtä mieltä siitä, että turvallisuutta on parannettava, ennen kuin vahinko sattuu.

Riku Sihvosen mielestä alikulku olisi hyvä ratkaisu. Sellainen on itse asiassa Grönroosin tietojen mukaan ollut suunnitteilla, mutta tilanne seisoo, koska odotetaan ratkaisua vanhan tavara-aseman kohtalosta.

Ratapihankadussa on tavara-aseman vuoksi mutka.

Arto Grönroos on liikenneopettaja ja kulkee itse kaikilla kulkuneuvoilla. Yksi hänen parannusehdotuksensa on, että alamäkeä risteykseen lasketteleville pyöräilijöille laitettaisiin betoniporsaita kolme kappaletta. Tämä pakottaisi pujottelemaan ja laskemaan vauhtia. Ulkomailla on olemassa vesitäytteisiä ”betoniporsaita”, ne olisivat oivallisia.

–Tiedän saavani pyöräilijöiden vihat niskaani, mutta pyöräilijälläkin pitää olla sopiva tilannenopeus. Voi olla, että ensin Vellamonkatua lasketteleva pyöräilijä ihmettelee, miksi tähän on pistetty kierrettäviä betoniporsaita. Sitten tulee toivottavasti havahdus, ai ollaankin tällaisessa kohdassa. Nyt pitää olla tarkkana, sanoo Arto Grönroos.

Toni Repo
Autoilijoille kyllä on stop-merkit, mutta jotkut eivät silti pysähdy. Liikennetohtorin mielestä voisi harkita stop-merkkejä myös pyöräilijöille.

Autoilijoille kyllä on stop-merkit, mutta jotkut eivät silti pysähdy. Liikennetohtorin mielestä voisi harkita stop-merkkejä myös pyöräilijöille.

Toni Repo
Joidenkin mielestä vanha tavara-asema pitäisi purkaa, jotta risteyksen liikennejärjestelyjä voitaisiin parantaa vaikkapa alikululla tai ylikululla.

Joidenkin mielestä vanha tavara-asema pitäisi purkaa, jotta risteyksen liikennejärjestelyjä voitaisiin parantaa vaikkapa alikululla tai ylikululla.

Tutka pyöräilijöille

Rongankadun alikulusta risteykseen saapuvilla on maltillinen tilannenopeus raskaan ylämäen polkemisen ansiosta. Jotkut pyöräilevät Vellamonkatua lujaa.

Edellisestä tasa-arvoisesta Vellamonkadun ja Pinninkadun risteyksestä on otettu jo vauhtia, ja siitä alkaakin alamäki, ja sitten painetaan samaa vauhtia Ratapihankadun yli. Grönroosin mielessä on ollut, että hän joskus ottaisi tutkan mukaan ja katsoisi pyöräilijöiden nopeuksia.

–Edellisessä tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijän pitäisi väistää, mutta sitä he kaikki eivät tee, vaan tuurillaan tulevat.

–Sitten tässä voisi olla vielä pyöräilijöitä varten kyltti vaarallinen risteys, täydentää Riku Sihvonen.

Stop-merkki pyöräijöillekin?

Ratapihankadun risteyksessä on autoilijoilla stop-merkki joka suuntaan. Viivähdimme tarkkailemassa puolisen tuntia. Monessa autossa ei ilmeisesti ollut vakiovarusteena jarrupoljinta ja pysähtyminenkin unohtui.

–Yleisesti ottaen sekä autoilijat, pyöräilijät että jalankulkijat voisivat käyttää enemmän käsimerkkejä, ja kohteliaasti antaa toisen mennä ensin. Nyt kun kaikilla autoilijoilla on stop-merkki, on kyräilyä, kuka menee ja kuka odottaa. Voisi harkita stop-merkkiä myös pyöräilijöille, sanoo Arto Grönroos.

–Vaikka olen mobilisti, olen sen verran vihreä, että en ymmärrä, miten sallitaan jatkua ruuhka-aikoina tilanne, jossa autojono seisoo Viinikasta asti. Jos kello 7.30 tai kello 16 tehtäisiin tässä pakokaasuanalyysi, niin kyllä olisi melkoisesti partikkeleita ilmassa. Vihreän hometalon kohtalon kanssa junnaaminen vuositolkulla on minusta kummallinen juttu, hän jatkaa.

Toni Repo
Jotta pyöräilijöiden vauhti alenisi, voisi Arto Grönroosin mielestä harkita betoniporsaista tuomaan malttia. Kun joutuisi pujottelemaan betoniporsaiden kujaa, joutuisi väkisin laskemaan vauhtia samalla.

Jotta pyöräilijöiden vauhti alenisi, voisi Arto Grönroosin mielestä harkita betoniporsaista tuomaan malttia. Kun joutuisi pujottelemaan betoniporsaiden kujaa, joutuisi väkisin laskemaan vauhtia samalla.

Liikennetohtorin loppulause

Puretun keltaisen talon työmaa-aidassa on kiva ympäristötaideteos matonkuteista, mutta se haittaa ikävästi pyöräilijöiden näkyvyyttä pohjoiseen päin. Yksi pyöräilijänainen joutui oikein kurkottamaan, tuleeko siitä suunnasta autoa.

–Autoilijan on Ratapihankadun risteyksessä väistettävä pyöräilijää, mutta pyöräilijän on omalla käyttäytymisellään tehtävä mahdolliseksi, että hänet voi huomata. Katsekontakti autoilijaan on hyvä esimerkiksi ottaa.

Liikennetohtorin painokas loppulause tähän juttuun on tässä:

–Haluan korostaa, että tässä(kin) risteyksessä on tärkeää olla varovainen ja huolellinen.


Lue myös nämä


Kommentit (39)

  • Nimetön

    ”Kyseisessä risteyksess ei ole yhtään ajolinjaa jossa pyöräilijän olisi väistettävä autoilijaa. Kaikki kolme ajoratasuuntaa ovat stop-merkillä varustettuja.”

    Laskin nopeasti ainakin kuusi erilaista tapausta, joissa risteykseen laillisesti ajava pyöräilijä on velvollinen väistämään stop-merkin takaa tulevaa autoilijaa. Nämä liittyvät tilanteisiin, joissa kääntyvän pyöräilijän ajolinja risteää edestä tai takaa tulevan suoraan etenevän auton ajolinjan kanssa. Väistämisvelvollisuus johtuu siitä, että stop-merkki määrää väistämään risteävältä tai etuajo-oikeutetuksi merkityltä tieltä risteykseen saapuvaa ajoneuvoa. Näissä tilanteissa pyöräilijä saapuu risteykseen samaa tietä, jolla autoilijalla on stop-merkki, joten stop merkki ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen.

  • Nimetön

    ””Finlex sanoo että stop-merkillä on ajoneuvojen pysähdyttävä. Polkupyöräkin on ajoneuvo niin en ymmärrä miksi ei koske heitä?”

    Laki ei määrää pysähtymään stop-merkillä!
    Laki määrää näin:
    ”Merkki 232

    Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle”

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio