Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

"Jotakin on tehtävä ennen kuin joku kuolee" – Näillä keinoilla Ratapihankadun ongelmaristeyksen turvallisuutta voitaisiin parantaa

Moron liikennetohtori Arto Grönroos syyttää kaupunkia suoranaisesta välinpitämättömyydestä Ratapihankadun ongelmaristeyksen liikenneturvallisuuden hoitamisessa. –Tehkää nyt kiireesti jotakin ennen kuin joku pyöräilijä tässä kuolee, sanoo Arto Grönroos. Pysäytimme keskellä päivää risteyksessä Riku Sihvosen . Hän oli pyörällä kauppamatkalla. –Katsoin kaukaa, että sinä ajoit maltillista nopeutta. Hyvä, kommentoi Arto Grönroos Rikun ajotyyliä. Katso videolta, miten pyöräilijöiden mielestä risteyksen turvallisuutta pitäisi parantaa: Riku Sihvonen pitää Ratapihankadun risteystä keskivaikeana. Hän on samaa mieltä liikennetohtorin kanssa siitä, että totta kai ennalta ehkäisevästi pitää tehdä kaikki voitava, jotta turmia ei satu. Riku saapui risteykseen loivaa alamäkeä Vellamonkatua pitkin. –Kertaan hieman entisiä sanomisiani tästä ongelmaristeyksestä. Tähän pitäisi ehdottomasti saada väliaikaiset liikennevalot. Olen kuullut, että maan alla olisi valmiina kaapelit liikennevaloille. Vieläkään ei ole suojateitä saatu maalattua. Se on kyllä välinpitämättömyyttä liikenneturvallisuudesta, sanoo Arto Grönroos. Riku Sihvosen mielestä alikulku olisi hyvä ratkaisu. Sellainen on itse asiassa Grönroosin tietojen mukaan ollut suunnitteilla, mutta tilanne seisoo, koska odotetaan ratkaisua vanhan tavara-aseman kohtalosta. Ratapihankadussa on tavara-aseman vuoksi mutka. Arto Grönroos on liikenneopettaja ja kulkee itse kaikilla kulkuneuvoilla. Yksi hänen parannusehdotuksensa on, että alamäkeä risteykseen lasketteleville pyöräilijöille laitettaisiin betoniporsaita kolme kappaletta. Tämä pakottaisi pujottelemaan ja laskemaan vauhtia. Ulkomailla on olemassa vesitäytteisiä ”betoniporsaita”, ne olisivat oivallisia. –Tiedän saavani pyöräilijöiden vihat niskaani, mutta pyöräilijälläkin pitää olla sopiva tilannenopeus. Voi olla, että ensin Vellamonkatua lasketteleva pyöräilijä ihmettelee, miksi tähän on pistetty kierrettäviä betoniporsaita. Sitten tulee toivottavasti havahdus, ai ollaankin tällaisessa kohdassa. Nyt pitää olla tarkkana, sanoo Arto Grönroos. Tutka pyöräilijöille Rongankadun alikulusta risteykseen saapuvilla on maltillinen tilannenopeus raskaan ylämäen polkemisen ansiosta. Jotkut pyöräilevät Vellamonkatua lujaa. Edellisestä tasa-arvoisesta Vellamonkadun ja Pinninkadun risteyksestä on otettu jo vauhtia, ja siitä alkaakin alamäki, ja sitten painetaan samaa vauhtia Ratapihankadun yli. Grönroosin mielessä on ollut, että hän joskus ottaisi tutkan mukaan ja katsoisi pyöräilijöiden nopeuksia. –Edellisessä tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijän pitäisi väistää, mutta sitä he kaikki eivät tee, vaan tuurillaan tulevat. –Sitten tässä voisi olla vielä pyöräilijöitä varten kyltti vaarallinen risteys, täydentää Riku Sihvonen. Stop-merkki pyöräijöillekin? Ratapihankadun risteyksessä on autoilijoilla stop-merkki joka suuntaan. Viivähdimme tarkkailemassa puolisen tuntia. Monessa autossa ei ilmeisesti ollut vakiovarusteena jarrupoljinta ja pysähtyminenkin unohtui. –Yleisesti ottaen sekä autoilijat, pyöräilijät että jalankulkijat voisivat käyttää enemmän käsimerkkejä, ja kohteliaasti antaa toisen mennä ensin. Nyt kun kaikilla autoilijoilla on stop-merkki, on kyräilyä, kuka menee ja kuka odottaa. Voisi harkita stop-merkkiä myös pyöräilijöille, sanoo Arto Grönroos. –Vaikka olen mobilisti, olen sen verran vihreä, että en ymmärrä, miten sallitaan jatkua ruuhka-aikoina tilanne, jossa autojono seisoo Viinikasta asti. Jos kello 7.30 tai kello 16 tehtäisiin tässä pakokaasuanalyysi, niin kyllä olisi melkoisesti partikkeleita ilmassa. Vihreän hometalon kohtalon kanssa junnaaminen vuositolkulla on minusta kummallinen juttu, hän jatkaa. Liikennetohtorin loppulause Puretun keltaisen talon työmaa-aidassa on kiva ympäristötaideteos matonkuteista, mutta se haittaa ikävästi pyöräilijöiden näkyvyyttä pohjoiseen päin. Yksi pyöräilijänainen joutui oikein kurkottamaan, tuleeko siitä suunnasta autoa. –Autoilijan on Ratapihankadun risteyksessä väistettävä pyöräilijää, mutta pyöräilijän on omalla käyttäytymisellään tehtävä mahdolliseksi, että hänet voi huomata. Katsekontakti autoilijaan on hyvä esimerkiksi ottaa. Liikennetohtorin painokas loppulause tähän juttuun on tässä: –Haluan korostaa, että tässä(kin) risteyksessä on tärkeää olla varovainen ja huolellinen.