Ilmassa roikkuvalla vaunulla suoraan Särkänniemeen? Nyt on Tampereella jatkoa hurjiin suunnitelmiin

Matkailumagneetti: Hotelli Ilveksen, Näsinneulan ja Pyynikin näkötornin yhdistävästä köysiradasta ei haaveilla toistaiseksi.

Arkkitehdit MY Oy
Ilmassa roikkuvalla vaunulla suoraan Särkänniemeen? Nyt on Tampereella jatkoa hurjiin suunnitelmiin

Särkänniemen asemakaavan muutoksessa mahdollistetaan uuden rantakaupunginosan rakentaminen ja alueen liittäminen nykyistä paremmin Tampereen keskustaan.

Jukka ManninenMoro, Särkänniemi

Tampereen huimat visiot saavat jatkoa Särkänniemen alueen asemakaavan yleis- suunnitelmassa, jossa on mietitty mahdollista köysirataa keskustasta Särkänniemeen.

Ideoinnissa on päädytty tässä vaiheessa siihen, että gondolihissi lähtisi Kuninkaankadulta ja kiertäisi Näsikallion itäpuolelta, tekisi jyrkän mutkan ja saapuisi Mustanlahden yli huvipuistoon Tornado-vuoristoradan lähelle.

– Kuninkaankadulla lähtöpaikka olisi mahdollisesti Kunkun parkin ylöstulon yhteydessä, jolloin se palvelisi hyvin Särkänniemeen menijöitä, sanoo asemakaavan hankepäällikkö Sakari Leinonen Tampereen kaupungilta.

Köysirata olisi noin 800 metrin pituinen. Se olisi hiihtokeskuksista tuttua gondolihissimallia, jossa vaijerissa roikkuu tihein välimatkoin useita gondoleita. Yhteen gondoliin mahtuu 6–8 matkustajaa kerrallaan.

Pekka Aho, Alma Median arkisto
Suomessa esimerkiksi Levillä on käytössä gondolihissi.

Suomessa esimerkiksi Levillä on käytössä gondolihissi.

Lähtöpaikoilla vaunu ei pysähdy, mutta mekanismi hidastaa vaunun kulkua matkustajien poistumista ja kyytiin nousua varten. Ovet avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti. Sen jälkeen vaunu kiihtyy rivakkaan matkannopeuteen. Yhdensuuntainen matka kestäisi viitisen minuuttia.

Köysirata on toistaiseksi idea-asteella eikä sen rakentamista ole tutkittu sen tarkemmin eikä päätöstä rakentamisesta ole tehty.

Arkkitehdit MY Oy
Köysirata tulisi Särkänniemeen Mustanlahden yli kierrettyään Näsikallion ja Milavidan itäpuolelta. Hanke on vasta ideointiasteella.

Köysirata tulisi Särkänniemeen Mustanlahden yli kierrettyään Näsikallion ja Milavidan itäpuolelta. Hanke on vasta ideointiasteella.

Kuvastaa tavoitteita

Sakari Leinonen toteaa, että idea köysiradasta kuvastaa hyvin asemakaavan tavoitetta liittää Särkänniemen seutu nykyistä paremmin osaksi keskustaa.

– Ajatus köysiradasta on kiinnostava eikä sitä kannata hukata, vaan sen mahdollisuus säilytetään suunnittelussa.

1980-luvulla Tampereen silloinen matkailutoimenjohtaja Jouko Mustonen ideoi huiman köysiradan hotelli Ilveksen ja Näsinneulan välille. Lisäksi kolmioreitti olisi hänen ideansa mukaan voinut kulkea Pyynikin näkötornin kautta.

Mustonen perusteli tuolloin Aamulehdessä, että köysirata toisi kaupunkiin turisteja ja helpottaisi Särkänniemen liikennettä.

Viime vuosien aikana ajatus köysiradasta on herännyt taas eloon.

Näsikallion päältä olisi suora yhteys huvipuistoon. Tätä ehdotti Aamulehdessä kansanedustaja Harri Jaskari ja ajatus nousi esiin myös parkkipaikkatutkimuksessa. Ajatuksena oli, että Näsikalliolla olisi käynti parkkiluolaan, joka olisi Hämeenpuiston alla.

Uusi rantakaupunginosa

– Särkänniemen alue on lähellä keskustaa, mutta vilkasliikenteinen Kekkosentie erotti alueet ja oli henkinen este sille, ettei Särkänniemeä mielletty osaksi keskustaa, Leinonen toteaa.

Iso ajatus Särkänniemen asemakaavoituksessa on mahdollistaa huvipuiston ja Sara Hildénin museon toiminta ja tarvittavat laajennukset samalla lisäämällä alueen rakentamista muun muassa asumiseen, palveluihin ja matkailuun.

– Alueesta muodostuu yhtenäinen rantakaupunginosa, joka liittää myös Onkiniemen nykyistä kiinteämmin osaksi keskustaa.

Alueella liikkumista mietitään uudelleen. Kaavailuissa on uusi katu huvipuistoalueen länsipuolelta Sara Hildénin taidemuseolle ja Näsinneulalle.

– Samalla siitä saataisiin yksi lisäpoistumisreitti alueelta.

Myös Mustanlahden satamaan saataisiin lisää tilaa idän suuntaan. Sinne tulisi muun muassa vierasvenepaikkoja. Satamamakasiinin kohdalta suunnitellaan satama-altaan yli kävelysiltaa huvipuistoon helpottamaan jalankulkijoiden tuloa keskustan suunnasta.


Lue myös nämä


Kommentit (8)

  • Minna

    Hienoa, että Tampere laajentaa näkyvyyttään ja rahaa on millä mällätä 😉 Vanhuksiin ja lapsiin ei vaan varat kuitenkaan riitä, kun kaikesta supistetaan 👿

  • Ville Varjo

    Ehdotin syksyllä 1983 ilmarataa keskustan ja Särkänniemen väillle. Muistaakseni kyseessä oli Tamperelainen-lehden ideakilpailu.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet