Moro, Laukontori
Pyhäjärvellä Laukontorin ja Viikinsaaren välillä seilaa nyt uuden elämän saanut Tammerkoski-laiva.
Tammerkoski ajettiin syksyllä Valkeakoskelle Hopealinjat-varustamon telakalle ja nostettiin talveksi maalle.
”Vain alumiininen runko, puiset kattopaneelit ja sohvien puurungot jäivät jäljelle. Melkein kaikki muu uusittiin moottoreita myöten”, luettelee markkinointijohtaja Niko Airaksinen.
”Halusimme laivan, joka antaisi uudenlaisen elämyksen jo matkalla Viikinsaareen.”
Tässä kuvassa kiteytyy Tammerkoski-laivan suurin muutos. Kiinteät loosit on poistettu ja niiden tilalla on irtokalusteet. Kuvassa ovat Hopealinjojen markkinointijohtaja Niko Airaksinen (vas.), laivatoimenjohtaja Jari Niemi ja toimitusjohtaja Mari Vuorinen.
Tammerkoski-laiva onkin nyt uuden näköinen. Ulkoapäin se maalattiin köleistä (kaksi köliä, koska on katamaraani-runko) kattoon.
Sisällä suurin muutos näkyy matkustamossa. Valmistuessaan noin 30 vuotta sitten laivassa oli kiinteät pöydät, joita ympäröivät kiinteät sohvat. Maalaamatonta puuta käytettiin silloin paljon.
Tuoleja ja pöytiä
Nyt matkustamossa on tavallisia irtotuoleja ja pöytiä. Ne ovat samanlaisia myös laivan yläkerrassa, joten kalusteita voidaan siirtää laivan eri puolille tarpeen mukaan.
”Laivan sisustusta voidaan siis muuttaa tilaisuuden tai konsertin mukaan”, Airaksinen kehuu.
Merelliset koristeet on tehnyt Silver Moon -laivan kapteeni Tero Lahti.
Alakerran matkustamossa on myös Henna Ohvon emännöimä keittiönurkkaus, jonka valikoimissa on kahvilalle tyyppinen menu. Yksityistilaisuuteen voi toki tilata näyttävän ateriakokonaisuuden, jolloin se tehdään esimerkiksi bistro Kattilan keittiössä ja tarjoilla buffettina Tammerkoskessa.
Laivassa on alusta saakka ollut kaksi diesel-moottoria, jotka nyt samalla vaihdettiin uusiin.
Laivatoimenjohtaja Jari Niemi laskee, että kulutus on nyt noin 30 prosenttia pienempi ja päästöt vain murto-osa alkuperäisistä moottoreista.
Hopealinjojen laivatoimenjohtaja Jari Niemi (takana) ja markkinointijohtaja Niko Airaksinen testaavat laivan aurinkokannella uusia istumaryhmiä.
”Uutta ovat myös laivan ilmalämpöpumput, joilla matkustamo pidetään lämpimänä. Nyt tilat voidaan tarvittaessa myös viilentää. Aikaisemmassa sähköllä toimivassa lämmityksessä ei tätä mahdollisuutta ollut.”
Kannella parhaat paikat
Hopealinjojen toimitusjohtaja Mari Vuorinen vie Moron kakkoskannelle, johon on tehty oikea aurinkokansi tuoliryhmineen. ”Laivan paras paikka. Lisää matkustamopaikkoja saatiin kakkoskerroksen kabinettiin. Nyt omalla baarilla varustettua kabinettia voi varata pienen porukan tarpeisiin. Istumapaikkoja on parikymmentä.”
Kakkoskannen kabinetissa on nyt oma baari, joka voidaan tarvittaessa avata kesän kiireisimpinä hellepäiviä. Luukkua testaa markkinointijohtaja Niko Airaksinen.
Yläkerroksen baaria voidaan pitää tarvittaessa auki reittimatkustajille esimerkiksi kesän ruuhkapäivien aikana.
Laivaa hallitsevat valkoinen ja Pyhäjärven sininen väri. Remontti maksoi noin 250 000 euroa. Uusi laiva olisi ollut noin 1,5 miljoonan euron hintainen.
Tiatoo
Tammerkoski-laiva
Valmistunut vuonna 1994.
Pituus 24 metriä, katamaraanirunko alumiinista.
Matkustajapaikkoja 199, ravintolapaikkoja 114.
Matkavauhti on 8–9 solmua, polttoaineena diesel.
Lähtö Laukontorilta tasatunnein ja palaa Viikinsaaresta puolelta. Matka-aika 15-20 minuuttia.