Moro, Keskustori
Tampereen Keskustorin tarpeettomaksi jäänyt ratikkakahvila häviää torilta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Ratikka kuljetetaan uuteen sijaintipaikkaansa Parkanon kaupunkiin.
Tampereen kaupunki ja Parkanon kaupunki sopivat viime viikolla vanhan ratikan luovuttamisesta Parkanoon. Päätös sinetöitiin torstaina iltapäivällä.
Parkanossa ratikka menee yrittäjävetoisen käyttöön. Todennäköisesti siinä toimii kesäisin esimerkiksi kahvila, jäätelökioski ja Parkanon kaupungin matkailuinfo.
Pois kisojen alta
Tampere sai vanhan ratikan Keskustorille Helsingistä vuonna 2019 juhlistamaan Tampereen raitiotien rakentamista. Ratikassa ehti olla kaksi kahvilayrittäjää, joista myös toinen nosti kädet pystyyn muun muassa hiljaisen liikepaikan ja kovien ylläpitokulujen takia.
Sen jälkeen ratikalle alettiin etsiä uutta käyttöä. Kiirettä aiheuttivat 12. toukokuuta alkavat jääkiekon MM-kisat, joita ennen ratikka haluttiin pois tieltä. Kahvilan kontti ja terassi palvelevat kisojen aikana kisavieraita, mutta itse ratikka viedään pois.
Turku ei huolinut
Moro kysyi jo talvella Turun pormestarilta, josko ratikka kelpaisi ”viestikapulana” Turkuun, joka suunnittelee raitiotieliikenteen palauttamista. Tampereen kaupunginhallitus tarjosi sen jälkeen ratikkaa turkulaisille lahjaksi virallisella vierailulla. Lopulta Turku kieltäytyi lahjasta.
Hetken oli uhkana jopa romuttaminen.
Ratikkakahvilan ratikka saatiin lahjoituksena Helsingin kaupungilta ja tuotiin Keskustorille vuonna 2019. Lahjakirjassa on maininta, että ratikka täytyy säilyttää arvokkaassa käytössä.
Ratikan on rakentanut Valmetin kalustotehdas Härmälässä, missä näitä Nrl-mallin ratikoita rakennettiin Helsinkiin vuosina 1973–1975 kaikkiaan 40 kappaletta. Tyyppitietojen mukaan vaunun paino on 28,1 tonnia.