Moro, Tammela
Pohjolankadulla Tammelassa asuva Väinö Ylimäki , 96, sai ensimmäisen ajokorttinsa erikoisluvalla 16-vuotiaana 20. helmikuuta vuonna 1943.
Ylimäellä on ollut ajokortti voimassa siitä lähtien, nyt siis 80 vuotta.
”Ei näitä varmaan kovin taajassa ole”, hän epäilee.
Yhtäkään onnettomuutta ei ole sattunut kohdalle. Paitsi kerran, mutta siitä lisää myöhemmin.
”Minua ei ikinä ole hurjastelu kiinnostanut. Olen aina ajanut rauhallisesti.”
Nykyinen ajokortti on voimassa 100-vuotiaaksi asti eli vielä reilut kolme vuotta, ellei terveystarkastuksessa ilmene mitään.
Inssiajo Hämeenkadulla
Autoalalle Ylimäki tuli Tullin alueella Tampereella sijainneen autokorjaamon kautta. Sieltä kerättiin sota-aikana muutaman harjoittelemassa olleen alaikäisen pojan porukka, jolle haettiin erivapautta ajokorttia varten.
”Muistan vielä hyvin sen näytelmän insinööriajossa. Se suoritettiin äreän ja tiukan insinööri Kinnusen komennossa. Lähtö oli Hämeenpuisto 18:n talosta, siitä Hämeenkadulle, Hatanpään valtatielle, Pellavatehtaankatua takaisin Hämeenkadulle ja Kauppakatua pitkin Hämeenpuistoon ja Satakunnankadun kautta lähtöpaikkaan.”
Ajokortti tuli. Etukäteen oli käyty teoriatunneilla, ja korjaamolla Hugo Kivistö oli antanut joitakin ajotunteja vanhalla Letukalla.
Kotialbumit ovat täynnä reissukuvia, joita Ylimäki ajoi matkatoimistojen tilausajojen kuljettajana ympäri Eurooppaa.
Kotialbumin kuva on Tukholmasta vuodelta 1960. Väinö Ylimäki istuu etupuskurilla vasemmalla.
Väinö Ylimäki ja Seija Leponiemi katselevat matka-albumia ja toteavat, että tuskin monellakaan on ollut ajokortti 80 vuoden ajan.
Armeijasta ammattikortti
17-vuotiaat kutsuttiin armeijaan autohommiin ja oli sotakin edessä, mutta onneksi tuli rauha. Siitä vasta kahden vuoden päästä koitti varusmiesaika autokomppaniassa. Tuliaisena oli ammattiajokortti.
Alkuvuodet Ylimäki ajoi Otran rautakaupan ajoja, kävi hetken taksikuskina, ja palasi pyynnöstä takaisin Otran kuljettajaksi.
Työuransa pisimmät kilometrit Ylimäki ajoi linja-autoa Kovasella, jonne hän meni töihin vuonna 1954.
”Innostuin siitä ja vaihdoin Kovaselle. Ensimmäinen tilausajo oli kahden kuljettajan matka Lappiin, kun kokeneempi kuljettaja ei päässyt.
Eurooppa tutuksi
Talvisin hän ajoi linjaa Tampereen alueella, kesäisin matkatoimistojen tilausajoja ulkomaille. Eläkkeelle hän jäi vuonna 1987, mutta ajoi sen jälkeenkin hetken.
Valokuva-albumeissa on kymmeniä kuvia ulkomaanreissuilta matkatoimistojen tilausajojen kuljettajana. Kuvissa on esimerkiksi Hannoveria, Pariisia, Firenzeä, Roomaa, Kreikkaa, Itävaltaa, Sveitsiä, Belgiaa, Hollantia, Tukholmaa, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.
”Tein 40 ulkomaanmatkaa, esimerkiksi kaksi kertaa Kreikkaan ja kymmenen kertaa Italiaan.”
Eurooppa tuli niin tutuksi, ettei alkuvuosien jälkeen enää karttaa tarvittu.
Laskemme yhdessä arviota ajokilometreistä. Noin 35 vuoden linja-autouralla kilometrejä tuli ”varovaisesti arvioiden” yli 100 000 kilometriä vuodessa. 3,5 miljoonaa kilometriä siis. Ja kaikki muut ajot 80 vuoden ajalta päälle. Ainakin 4 miljoonaa kilometriä. Varovaisesti arvioiden.
Nyt asiointiajoa
Nykyinen ajokortti on voimassa 100-vuotiaaksi saakka, ellei marraskuussa tulevassa terveystarkastuksessa muuta päätetä.
”Vähän jännittää kuinka käy,” Ylimäki sanoo, vaikka on kaikin puolin hyväkuntoinen.
Nykyiset ajot rajoittuvat talvisin asiointiajoon Tampereella ja kesäisin myös mökille Ikaalisiin tai Ylöjärvelle Mutalaan.
Entäs se ainoa onnettomuus?
”Kreikassa ajoi henkilöauto omaa syytään linja-auton kylkeen, mutta ei se matkantekoa keskeyttänyt.”
Oletko itse tai tuttavasi ajanut enemmän kuin neljä miljoonaa kilometriä? Ota yhteys Moroon sähköpostilla moro@aamulehti.fi.