Tampereen lämmitetyt jalkakäytävät voivat johtaa yllättävään kaatumiseen niiden lähellä

Moron lukijan mukaan lämmitetyn ja lämmittämättömän jalkakäytävän vaikutukset kengissä voivat johtaa liukastumiseen.

20.1. 9:00

Moro, Siperia

Moron lukija varoittaa yllättävästä ilmiöstä, joka voi johtaa liukastumiseen lämmitettyjen Tampereen jalkakäytävien lähellä.

Näin Timo Järveläinen kirjoitti:

”Entisenä kenkäsuunnittelijana pisti silmään juttu Hämeenkadun lämmitetyistä jalkakäytävistä. Tietysti lämmityksen kulut ovat tärkeä asia, mutta vielä tärkeämpi on vaaratilanne kulkijalle hänen astuessaan lämmitetyn jakson jälkeen taas lumiselle tai jäiselle osuudelle.”

Nahka-anturoita ei enää ole. Jalkineissa on ”kumipohjat”. Lainausmerkit siksi, että ne eivät ole kokonaan kumia vaan 1960-luvulla alettiin pohjaan valettaessa lisätä muovia. Pohjat ovat siis liukkaita. Vielä liukkaampia ne ovat, kun ensin ne kastellaan lämmitetyllä vetisellä kadulla ja sitten astutaan taas lumiselle kadulle. Vesi toimii kuin voide suksen pohjassa. Ensimmäiset 10 metriä ovat pahimmat.”

”Nastapohjat voivat auttaa kengän ollessa uusi. Mutta paljaalla lämmitetyllä kadulla nastat kuluvat nopeasti. Ihminen on kanta-astuja ja koron alueella olevat noin viisi nastaa eivät kestä kovin kauan. Koron alueella pitäisi olla enemmän nastoja, mutta siihen ei mahdu.”

”Totta kai lämmitetty kadun pätkä on vetisenäkin vähemmän luistava. Entäs sitten kun astut taas lumiselle jalkakäytävälle?”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut