Kuuluisa näköala Tampereella on muisto vain – Näsijärvi peittyi kivivuoren taakse

Uusi Nässyn saari valmistui etuajassa. Painopenkka on paikallaan noin yhden vuoden.

Tämä kuva on otettu entisen Uittotunnelin kahvilan kohdalta keskustasta Lielahden suuntaan ajettaessa. Näsijärveä ei enää näy.

7.12.2022 17:15

Moro, Näsisaari

Paasikiventieltä Pispalan uittotunnelin paikkeilta ei toistaiseksi näe Näsijärvelle, sillä rakennetun Näsisaaren painopenkka peittää näkymän.

”Raitiotien kohdalle on rakennettu painopenger tasoon +104.00, eli 6,5 metriä perustäyttöä korkeampana”, kertoo rakennuttajainsinööri Petri Leppänen Tampereen kaupungilta.

+104 tarkoittaa korkeutta merenpinnasta. Näsijärven keskivedenkorkeus on +95 metriä. Näsisaaren perustäytön korkeus on +97,5 eli 2,5 metriä vedenpintaa korkeampi keskivedenkorkeudella.

Sulkavuoren kalliota

Näsisaari rakennettiin Sulkavuoresta louhitusta kalliosta. Sulkavuoreen rakennetaan jäteveden keskuspuhdistamoa. Louhe oli välivarastossa Lielahdessa ja Lakalaivassa.

”Tampereen kaupungin rakennuttama Näsisaaren 1,2 miljoonan kuution vesistötäyttö ja painopenger valmistuivat 30.11., mikä on kuukauden ennakkoon laadittua aikataulua etuajassa.”

Leppänen kertoo, että Näsisaaren päihin tulevien siltojen kohdalla painopenger on matalampi kuin raitiotien kohdalla.

”Painopenkereellä nimensä mukaisesti kuormitetaan tulevaa raitiotien rakennuspohjaa. Painuma-aikana painumaa tarkkaillaan täytössä näkyvien kaivojen metallitankojen päistä.

Leppäsen mukaan suunnitteluvaiheessa on arvioitu painuma-ajaksi enimmillään yksi vuosi.

”Kun painuma on hidastunut riittävästi raitiotieallianssin geoasiantuntijoiden mielestä, painopenkereet puretaan raitiotien rakennekerrosten perustustasoon asti. Tilavuudeltaan 180 000 kuution louhepenger puretaan järvitäyttöön. Sen jälkeen Näsisaareen rakennetaan suunnitelman mukainen raitiotie ja jalankulku-pyöräilyväylä siltoineen.”

Rantaraitti rakenteilla

Tällä hetkellä täyttöön rakennetaan eroosiosuojausta ja Paasikiventien luiskaan rakennetaan Vaitinaron rantaraittia hulevesilinjan ja vesijohdon päälle.

”Kaupungin rakennuttamien urakoiden jälkeen Näsisaaren raitiotien rakentamista jatkaa raitiotieallianssi.”

Miksi Näsisaari?

Hiedanrannan tulevaan kaupunginosaan kuuluvan Näsisaaren ideana on luoda uutta kaupunkia lähelle keskustaa. Saarta on määrä laajentaa.

Ratikkareitin lisäksi saareen aiotaan rakentaa asuntoja ja palveluita vuosina. Asukkaita arvioidaan tulevan vuoteen 2040 mennessä noin 5 000.

Havainnekuvassa ratikkareitti on jo rakennettu Näsisaaren läpi, mutta asuinalueen rakentamista vielä odotellaan. Oikealla näkyy kanava ja sen takana Paasikiventie.

Tiatoo

Tosi iso kasa Sulkavuoren louhetta

Pituus noin 800 m.

Lopullinen leveys noin 200 m.

Kanavan leveys 36 m. Kanava on rannan ja saaren välissä.

Ajetun louheen määrä: Noin miljoona kuutiota Lielahdesta ja noin 200 000 kuutiota Lahdesjärveltä.

Osallistu viikon kysymyksen palkintojen arvontaan tästä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut