Nyt se on selvitetty – Tampereen Hämeenkadulla jalankulkijan pitää todellakin väistää tietyssä tilanteessa myös skuutteja ja polkupyöriä

Kaupunkilaiset epäilivät, että viranhaltijat ovat keksineet lakeja ja antavat nyt pätemättömiä väistämissääntöjä.

Hämeenkadun ylityspaikoilla jalankulkija väistää ajoradan ja pyöräkaistojen liikennettä. Tätä on epäilty väärin neuvotuksi, mutta se on ihan oikein ohjeistettu.

2.11. 8:00

Moro, Hämeenkatu

Parissa viime Morossa on kerrottu Hämeenkadun ylityspaikoista ja kaupungin ohjeista kadulla liikkumiseen.

Moron toimitukseen on tullut useita epäilyjä, että kaupunki on itse keksinyt lakeja ja neuvoo pätemättömiä väistämissääntöjä.

Erityisen epäilevin äänenpainoin on ihmetelty väistämispaikkoja ja niiden väistämisohjeita.

Kaupunki ohjeistaa, että ylityspaikoilla jalankulkija väistää kaikkea kadun liikennettä sekä myös pyöräkaistoilla liikkuvia pyöräilijöitä ja potkulautailijoita. Tämä on monen mielestä ihan väärin neuvottu.

Neuvo on kuitenkin ihan oikein. Moro selvitti asiaa Poliisihallituksesta poliisitarkastaja Tuomo Katajistolta. Hänen vastauksensa ovat yksiselitteisiä.

Lue lisää: Tampereen Hämeenkadulle rakennettiin uudenlaisia paikkoja ylittää katu, mutta kukaan ei osaa käyttää niitä – Tästä pienestä yksityiskohdasta sinun pitäisi tajuta, mistä kulkea

Ylityspaikkojen lähellä kaikilla liikkujilla on myös liikennelakiin perustuva tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus: ”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.”

Hämeenkadun pyöräkaistoilla on varoitusmerkkejä.

On jo ohjeissa

Moni on luullut Hämeenkadun ylityspaikkoja Tampereella hatusta vedetyiksi keksinnöiksi.

Tämäkään ei pidä paikkaansa sanoo Katajisto.

”Suojateiden korvaaminen ylityspaikoilla on nyt kansainvälisestikin vireillä. Näin ehkä siksi, että varsinaisia suojateitä olisi sitten vähemmän ja niiden asettamia velvoitteita noudatettaisiin sitten paremmin. Ehkä selkeintä näiden ei-suojateiden kohdalla olisi puhua jalankulkijan tienylityspaikasta, sillä heillehän nämä on tarkoitettu.”

Katajisto toteaa, että Väylävirasto on ottanut huomioon jalankulkijan tienylityspaikat uudessa suunnitteluohjeessaan, jonka nimi on jalankulun suunnittelu.

”Sääntöjen osalta tällainen jalankulkijan tienylityspaikka eroaa suojatiestä siten, että ylityspaikan kohdalla ajorataa (johon kuuluu myös pyöräkaista) ylitettäessä jalankulkijan pitää tieliikennelain 16. pykälän mukaisesti noudattaa sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät, siis käytännössä väistää näitä. Tie pitää myös ylittää tarpeettomasti viivyttelemättä.”

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajorataa, raitiotietä tai pyörätietä ylittävän jalankulkijan on väistettävä näillä väylillä kulkevia ajoneuvoja.

Katajisto lisää, että jos jalankulkijalle on merkitty suojatie kumman tahansa väylän ylitse, joutuu ajorataa ja pyörätietäkin käyttävän polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettaja väistämään väylää suojatietä pitkin ylittävää jalankulkijaa.

Ylityspaikka ei muuta mitään siihen verrattuna, että jalankulkija ylittää ajorataa, raitiotietä tai pyörätietä missä tahansa muualla kuin suojatiellä.

”Ylityskohta tietenkin tarkoittaa sitä, että se on kuitenkin tarkoitettu tien ylittämiseen. Ylittämisenhän tulee tapahtua lähellä olevaa suojatietä, alikulkua tai ylikulkua pitkin tai lähellä olevan risteyksen vierestä ja ellei mitään näistä ole lähellä, jostakin muusta kohdasta.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut